نقدی بر پوستر جشنواره فیلم فجر

نقدی بر پوستر جشنواره فیلم فجر

پایگاه خبری گلونی ایمان خاکسار: گرافیک و به طور خاص در این یادداشت پوستر(اعلان) از جمله مدیاهای کلیدی و راهگشای حوزه تبلیغات است و واجد ویژگی‌های مشخص  و ‌تعیین شده‌ای است که تخطی از هرکدام از این ویژگی‌ها کار را به بیراهه می‌برد و در نتیجه محصول کار یک پایش می‌لنگد و گاه اتفاق می‌افتد که نتیجه یک پروسه اشتباه در طراحی پوستر محصولی است که حتی نمی‌شود نام آن را پوستر نهاد.
در این یادداشت قصدمان بررسی تخصصی پوستر نیست لذا مخاطب اصلی صحبت‌مان طراحان گرافیک حرفه‌ای نخواهند بود. و مخاطب اصلی شاید برگزار کنندگان جشنواره‌ای باشند که گویی تلاش ویژه‌ای دارند در جهت نزول سطح کیفی بصری تبلیغات جشنواره فیلم فجر.
مهم‌ترین شاخصه‌های طراحی پوستر مفهوم (کانسپت)، تاثیر‌گذاری، جذب مخاطب و خوانش است. با کسر هر یک از این شاخصه‌ها از غنای یک پوستر کاسته می‌شود.
پوستر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر بدون اغراق به سختی می‌تواند یکی از ویژگی‌های را که در سطر بالا شمردیم از آن خود کند و نشان از این دارد که فرآیند طراحی از ابتدا اشتباه شروع شده و متعاقبا به چنین حاصلی رسیده است.

نقدی بر پوستر جشنواره فیلم فجر
اشتباه اول طراحی پوستر این است که یک فیلم‌ساز طراحی را انجام داده است نه یک طراح گرافیک. هر چند داشته‌ایم بزرگانی همچون استاد عباس کیارستمی را که گاه دست به طراحی پوستر می‌زدند و به دلیل هوش و ذکاوتشان در قاب‌بندی و طراحی کانسپت نتیجه دلنشین و تاثیرگذاری از آب در می‌آمد و عمدتا امضای خاص کیارستمی در آن دیده می‌شد اما در این پوستر اثری از هوش و ذکاوت در طراحی دیده نمی‌شود. چهره رنگ و رو رفته زنده‌یاد « علی حاتمی» در وسط پوستر جانمایی شده و بدون اینکه نگاه و توجهی به سوی ما داشته باشد به افقی می‌نگرد که بیشتر از تاثیر‌گذاری پوستر می‌کاهد و چشم را بیرون از تصویر می‌کشاند. در چشمان ایشان گویی تعمدا اشکی چرخیده که حال ایشان را بیشتر نزار جلوه می‌دهد و گویی در سرمای این روزهای زمستان ایشان هم در قاب تصویر سرما خورده‌اند. و ای داد از این مرغی که همواره بر شانه بزرگان و قدمای سفر کرده‌ی ما می‌نشیند و تلاش می‌کند تصویر را تلطیف کرده و شاعرانه جلوه دهد.
همه آنچه که از کانسپت در این پوستر دیده می‌شود تصویر علی حاتمی است که بسیار مبتدی نقاشی شده است و در پائین کادر  تصویر کلاکتی است در دستی که وارد کادر شده است. هیچ ارتباط و هماهنگی‌یی بین تصویر دست و کلاکت و نقاشی پرتره علی حاتمی ایجاد نشده و گویی طراح  هارمونی را فراموش کرده یا در فشار پروسه کاری از آن صرف نظر کرده است.
عنوان سی‌وپنجمین جشنواره به تناسب مابقی کار کمی طراحی شده است هر چند به لحاظ خوانش و جانمایی در محل خوبی قرار نگرفته و چشم را نمی‌دزدد. و اما در آخر استفاده زشت و بیجای طراح از حاشیه‌ای رنگی در دور پوستر است که گویی تلاشی بوده در راستای اینکه به پراکندگی عناصر موجود در قاب تصویر وحدت بخشد. از پس زمینه پوستر هم بهتر است که بگذریم چون بدیهی است که چقدر بی‌مورد است.
آنچه در این مجال مورد ارزیابی قرار گرفت پوستری است که می توان به راحتی از کنار آن گذشت و هنگام نقد بارها این ضرب‌المثل در ذهنم تکرار می‌شد که: به شتر گفتند گردنت کج است، گفت بگویید کجایم راست است.

#فجر۳۵

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 32770 ساعت خبر : 0:51 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32770
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات