کشف آثار دوره آهن و ساسانی در ایلام

سرپرست هیات برنامه کاوش محوطه و گورستان میرزا جان در استان ایلام از کشف آثار دوره آهن و ساسانی در این محوطه تاریخی خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهناز شریفی آثار این محوطه را شامل آثار عصر آهن، دوره ساسانی و اوایل اسلام دانست و گفت: کشف آثار دوره آهن در این سایت بسیار حائز اهمیت است چون در این منطقه و در مجموع زاگرس مرکزی این دوره متفاوت و ناشناخته‌تر از دوره‌های همزمان در سایر نقاط است.
این باستان شناس افزود: در عصر آهن ارتباط کمتری با نواحی دشت شوشان برقرار بود و مواد فرهنگی سبک محلی دارند.
او با اشاره به آغاز کاوش در محوطه چم روته در روستای عرب رودبار گفت: این محوطه در مسیر لومار به سد سیمره در فاصله  بسیار نزدیک از ساحل جنوبی رودخانه سیمره قرار دارد و با وسعتی حدود یک هکتار توسط کشاورزان مورد تصرف قرار گرفته است.
به گفته شریفی، در این محوطه بقایایی از بافت معماری با مصالح سنگ و ملات گچ و پلانهای واحدهای مسکونی و استقراری به دست آمده که نشان دهنده بخشی از تمدن ساسانی است.
او خاطر نشان کرد: در امتداد شمال غربی و جنوب شرقی اتاق‌هایی بسیار منظم با استفاده از سنگ و ساروج ساخته شده‌اند.
مهناز شریفی با اشاره به این که در این واحدها معابر آزادی وجود دارد که بخشی از فعالیت‌های روزانه مانند پخت و پز  در آن انجام می‌شده، افزود: داخل اتاق‌ها با اندود نرم گچ پوشانده شده و خمره‌هایی برای ذخیره آذوقه در محوطه تعبیه شده است.
این باستان‌شناس در پایان اظهار داشت: براساس شواهد حاصل از کاوش مشخص شد، این فضاها در زمان خود متروک شده‌اند.
مجوز برنامه کاوش محوطه و گورستان میرزا جان توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

پایان پیام

کد خبر : 34961 ساعت خبر : 2:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=34961
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات