گلونی

معرفی برندگان گران‌ترین جایزه‌ی ادبی جهان عرب

جایزه‌ی شیخ زائد در دو بخش ادبیات بزرگسال و ادبیات کودک برگزار می‌شود و معمولاً آثار ادبی نویسندگان عرب را داوری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در بخش ادبیات بزرگسال رمان‌های «تبلت‌ها» نوشته‌ی رشید الدائف نویسنده‌ی لبنانی، «پاییز بی‌گناهی» نوشته‌ی عباس بیدون نویسنده‌ی لبنانی و «مرواریدی در در دهانم» نوشته‌ی مایسون ساغر نویسنده‌ی اماراتی انتخاب شده‌اند.

در بخش ادبیات کودک نیز «خانه‌ی آبی» نوشته‌ی سماه عزت نویسنده‌ی مصری، «بی‌کلاه» نوشته‌ی لطیفه بوتی نویسنده‌ی کویتی و «اُم کاسب» نوشته‌ی لینا الحسن نویسنده‌ی سوری به عنوان نامزد معرفی شده‌اند.

جایزه‌ی شیخ زائد که ارزش آن هفت میلیون درهم است قرار است در ماه آوریل در حاشیه‌ی نمایشگاه کتاب ابوظبی برندگان نهایی را معرفی کند.

این جایزه برای ارج نهادن به مقام شیخ زاید بن سلطان آل ‌نهیان، بنیان‌گذار امارات متحده‌ی عربی، بنیان گذاشته شده و هدفش معرفی نویسندگان و روشنفکران جهان عرب است.

جایزه‌ی شیخ زائد سال ۲۰۰۷ نخستین دوره‌ی خود را برگزار کرد و امسال قرار است یازدهمین دوره‌اش مانند دوره‌های قبل در شهر ابوظبی برگزار شود.

در دوره‌ی قبل امین معلوف، رمان‌نویس مشهور فرانسویِ لبنانی‌تبار به عنوان شخصیت فرهنگی سال برگزیده شد و رقمی معادل یک میلیون درهم (حدود ۳۰۰ هزار دلار) به او اهداء شد.

همچنین جایزه‌ی بخش رمان به «ماورای نوشتن» نوشته‌ی ابراهیم عبدالمجید، رمان‌نویس مصری، اهداء شد.

جایزه‌ی شیخ زائد در بخش‌های نقد ادبی و ترجمه نیز چهره‌هایی را معرفی می‌کند. سال گذشته‌ی میلادی در بخش نقد ادبی و هنری سعید یقطین برای نگارش «تفکرات ادبیات عرب» به عنوان برنده معرفی شد.

جایزه بخش ترجمه نیز نصیب کیان یحیی از عراق برای ترجمه‌ی کتاب «معنای معنا» اثری از اوگدن و ریچاردز ‌شد.

پایان پیام

 

خروج از نسخه موبایل