آغاز فصل سوم مستندسازی راه شاهی هخامنشی

آغاز فصل سوم مستندسازی راه شاهی هخامنشیان

به‌گزارش پایگاه خبری گلونی، مصیب امیری مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان، امروز ۱۶ اسفند با اعلام این خبر اظهار کرد: «عملیات کاوش راه شاهی هخامنشی واقع در شوش ـ تخت‌جمشید به‌سرپرستی احسان یغمائی و با نظارت محمدجواد جعفری از تاریخ ۱۴ اسفند تا ۱۴ فروردین ۹۶ انجام می‌شود و در همین راستا یک گروه مستندساز از ۱۴ اسفند سال جاری کارگروه مذکور را مستندنگاری خواهند کرد.»

او درخصوص اعتبار اختصاص‌یافته به این پروژه گفت: «اعتبار این پروژه، از ابتدا تا پایان عملیات کاوش، از طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه تأمین می‌شود و پس از پایان عملیات، تمام اشیای موزه‌ای و مطالعاتی به‌دست‌آمده به امین اموال اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس تحویل خواهد شد. همچنین نتایج پژوهش‌های میدانی به‌صورت مقاله تحلیلی برای چاپ در مجله علمی‌پژوهشی پژوهشکده باستان‌شناسی ارائه می‌شود.»

راه شاهی هخامنشی ۲۶۹۹ کیلومتر (۱۶۷۷ مایل) درازا دارد و حدوداً هر ۲۴ کیلومتر دارای یک توقفگاه است که ۱۱۱ ایستگاه می‌شود.

راه شاهی نخستین شاهراه شناخته‌شده ایران و نخستین شاهراه بین‌المللی جهان است.

در خوزستان این راه از شوش و شوشتر و رامهرمز عبور می‌کند. در ۵۰۰ سال پیش‌ازمیلاد مسیح، داریوش اول در ایران آغاز به ساخت یک سلسله جاده پهن و عریض کرد که یکی از آن‌ها «راه سلطنتی» نام داشت و در زمان خود جزو بهترین شاهراه‌ها محسوب می‌شد.

راهی که بعدها امپراتوری رم نیز همچنان از آن استفاده کرد. کیفیت این راه چنان بالا بود که پیک‌های نامه‌رسان می‌توانستند مسافتی معادل ۲۶۹۹ کیلومتر را فقط در مدت هفت روز بپیمایند.

پایان پیام

کد خبر : 37260 ساعت خبر : 0:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37260
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات