افتخاری یکی از آثار ماندگار سقایی را می‌خواند

حجت‌الاسلام حنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان از جزئیات اجرای ارکستر ملی در خرم‌آباد و برگزاری کنسرت‌های مختلف در لرستان می‌گوید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از تسنیم، استان لرستان و اجرا در شهر خرم‌آباد نخستین مقصد استانی ارکستر ملی ایران است. ارکستری که رهبری‌اش را فریدون شهبازیان برعهده دارد و در حال حاضر خواننده‌اش علیرضا افتخاری است. این ارکستر قرار است اواخر هفته جاری به عنوان نخستین استان کشور میزبان ارکستر ملی ایران باشد.

در همین باره حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: جامعه‌ی موفق جایی است که در آن هنر رونق داشته باشد. آنچه موجب نشاط و شادابی در جامعه می‌شود هنر است و یکی از هنرهای مهم در این زمینه موسیقی است. به همین دلیل در دولت تدبیر و امید زمینه‌ی اجرای کنسرت‌های مختلف را در استان لرستان فراهم کردیم. خوشبختانه این فعالیت‌ها با حمایت‌های مدیریت ارشد و نماینده‌ی ولی‌فقیه و سایر نهادهای مرتبط در استان روبه‌رو شده است.

۳۳۰ کنسرت در چهار سال

او ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تا کنون که من مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان هستم حدود ۳۳۰ کنسرت در لرستان برگزار کرده‌ایم و خوشبختانه این کنسرت‌ها با کمترین مشکلی برگزار شده‌اند. در هفته‌های گذشته هم برآن شدیم که ارکستر ملی را هم برای اجرا در استان لرستان دعوت کنیم. بی‌شک ارکستر ملی افتخار بزرگی برای هنر ایران و محل حضور بهترین نوازندگان کشور است.

حنان تاکید کرد: همان‌طور که می‌دانید احیای ارکستر ملی یکی از اهداف دولت تدبیر و امید بود که خوشبختانه این وعده عملی شده است. این ارکستر در دوره‌ی فعالیت جدیدش تا کنون به هیچ استانی نرفته و نخستین سفر استانی این ارکستر به لرستان خواهد بود. البته امیدواریم که در آینده زمینه سفر این ارکستر به سایر استان‌های کشور هم فراهم شود؛ چرا که ارکستر ملی محل حضور نوازندگان برجسته‌ای است. از سوی دیگر حضور استاد شهبازیان در هر استانی فرصتی بزرگ برای هنرمندان آن استان است.

کارگاهی برای نوازندگان برجسته‌ی لرستان با حضور شهبازیان

مدیرکل ارشاد لرستان با اشاره به برگزاری کارگاهی با حضور فریدون شهبازیان در خرم‌آباد، گفت: ما در روزهای ۱۸ و ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ در خدمت هنرمندان ارکستر ملی هستیم. در این دو روز ما دو برنامه برای ارکستر داریم؛ نخست برگزاری کارگاهی تخصصی برای نوازندگان ارکستر است که با حضور فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی برگزار می‌شود. بنا است تعدادی از نوازندگان برجسته‌ی استان به انتخاب مرکز موسیقی‌مان انتخاب و دعوت شوند تا در کارگاه استاد شهبازیان حاضر شوند و در حضور ایشان اجرایی داشته باشند. در این کارگاه استاد شهبازیان کیفیت نوازندگان برجسته‌ی استان را بررسی می‌کنند و امیدواریم از میان این نوازندگان کسانی باشند که با نظر استاد شهبازیان به جمع نوازندگان ارکستر ملی بپیوندند.

او ادامه داد: همچنین اجرای اصلی ارکستر هم با رهبری استاد شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری در نوزدهم اسفند، در سالن کُشتی و ساعت ۱۹:۰۰ برگزار می‌شود. این سالن حدود ۱۷۰۰ نفر ظرفیت دارد و تا کنون هم استقبال مردم در تهیه بلیت بسیار خوب بوده است.

افتخاری یکی از آثارِ ماندگارِ سقایی را می‌خواند

حنان با اشاره به اجرای قطعه‌ی «زندگی» در کنسرت ارکستر ملی گفت: در این اجرا قرار است قطعه‌ی «زندگی» هم اجرا شود. این قطعه را پیش‌تر زنده‌یاد استاد رضا سقایی خواننده موسیقی لرستان با لهجه‌ی لری خوانده و قرار است در کنسرت خرم‌آباد، این قطعه توسط ارکستر ملی و البته با خوانندگی علیرضا افتخاری خوانده شود.

آماده‌ی میزبانی از ارکستر سمفونیک تهران هستیم

حنان ضمن اعلام آمادگی برای میزبانی از ارکستر سمفونیک تهران، تاکید کرد:‌ همان‌طور که می‌دانید آمدن ارکسترها به استان‌ها نیاز به هماهنگی‌های دوطرفه در تهران و در استان مقصد دارد. اگر از تهران هماهنگی‌های لازم انجام شود، ما آمادگی این را داریم که ارکستر سمفونیک تهران را هم به لرستان دعوت کنیم تا این ارکستر هم در اینجا اجرا داشته باشد.

برای ناظری ۴ هزار و برای شجریان ۵ هزار نفر آمدند

مدیر کل ارشاد استان لرستان درباره‌ی سابقه حضور چهره‌های شناخته شده‌ی موسیقی کشور در لرستان، گفت: حضور دو خواننده بزرگ در خرم‌آباد با استقبال شگفت‌انگیز مردم روبه‌رو شد؛ شهرام ناظری یک سانس اجرا در خرم‌آباد داشت که حدود ۴ هزار نفر در کنسرتشان حاضر شدند. همایون شجریان هم کنسرتش را در دوسانس در خرم‌آباد برگزار کرد که حدود ۵ هزار نفر در این کنسرت شرکت کردند.

او ادامه داد: اکنون ارکستر ملی با خوانندگی علیرضا افتخاری به خرم‌آباد می‌آید، این به معنی تمام شدنِ همکاری ما با ارکستر نیست و اگر در سال آینده خواننده‌ی ارکستر ملی تغییر کند باز هم زمینه حضور ارکستر ملی در خرم‌آباد را فراهم می‌کنیم.

حنان با تاکید بر آمادگی استان برای میزبانی از ارکستر ملی گفت: امروز که دوشنبه است همه‌ی هماهنگی‌ها برای حضور ارکستر ملی در خرم‌آباد انجام شده و ما به طور کامل محیای حضور ارکستر هستیم. سیستم صوتی را برای این کنسرت از تهران آورده‌ایم و آماده سازیِ سالن برای بعداز ظهر چهارشنبه تکمیل می‌شود تا یک روز پیش از اجرا همه چیز در جای خودش باشد.

اجرای «داغ شقایق» توسط ارکستر ملی را حمایت می‌کنیم

«داغ شقایق» آلبومی است با صدای فرج علیپور و تنظیم شهبازیان که سال‌ها پیش منتشر شده و از شاهکارهای موسیقی لرستان محسوب می‌شود. چندی پیش فریدون شهبازیان از احتمال تنظیم قطعه‌های این آلبوم برای ارکستر خبر داد. در همین باره مدیرکل ارشاد لرستان گفت: آماده کردن هر رپرتوار از سوی ارکستر ملی به چند ماه زمان و تمرین نیاز دارد. اگر ارکستر ملی بخواهد قطعه‌های آلبوم «داغ شقایق» را اجرا کند به طور حتم ما حمایت ویژه‌ای از این مسئله خواهیم کرد.

برگزاری کنسرت از مطالبات جوانان ماست

حنان درباره‌ی ضرورتِ پرداختن به موسیقی اصیل ایرانی در استان‌های مختلف گفت: نیاز جامعه‌ی ما به نشاط و شادی یکی از نیازهای ضروری است. هنر، امروز از سوی وزارت ارشاد حمایت، هدایت و نظارت می‌شود. متاسفانه امروز در شهرهایی که کنسرت‌های موسیقی به صورت رسمی برگزار نمی‌شود، فساد در زمینه‌ی موسیقی زیاد است و کنسرت‌های زیرزمینیِ مختلط بسیاری در این شهرها برگزار می‌شود؛ کنسرت‌هایی که در آن‌ها فساد جریان دارد.

او تاکید کرد: ما از یک سو باید از برگزاری این کنسرت‌های زیرزمینی جلوگیری کنیم و از سوی دیگر باید نیاز جامعه را پاسخگو باشیم. جامعه‌ی ما و جوانانمان از موسیقی استقبال می‌کنند و برگزاری کنسرت در شهرهای مختلف از مطالبات جوانان ماست و ما نمی‌توانیم این مطالبه را نادیده بگیریم. ما در حدود ۳۳۰ کنسرتی که  طی چند سال گذشته در لرستان برگزار کرده‌ایم استقبال مردم بسیار خوب بوده است و گاهی حضوری ۴ هزار نفره در این کنسرت‌ها داشته‌اند. پرداختن به موسیقی اصیل ایرانی و البته موسیقی‌های محلی و بومی، می‌تواند از آسیب‌های عرصه موسیقی جلوگیری کند.

پایان پیام

گفت‌وگو: یاسر شیخی یگانه

کد خبر : 37307 ساعت خبر : 5:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37307
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات