تدوین ۶ طرح مطالعاتی در مورد غار ماهی‌کور لرستان

تدوین ۶ طرح مطالعاتی در مورد غار ماهی‌کور لرستان

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان از تدوین شش طرح مطالعاتی و رساله دکترا در مورد ماهی کور غار لرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی مهرداد فتحی بیرانوند افزود: سه طرح مطالعاتی در مورد ماهی کور غار لرستان تدوین شده و سه رساله دکترا نیز در رابطه با این گونه جانوری نادر در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه تمام سعی خود را در رابطه با حفاظت از پنج گونه جانوری اندمیک استان به کار بسته‌ایم، گفت: گونه ارزشمند ماهی کور غار لرستان به عنوان منبعی از ذخائر ژنتیکی نادر در بسیاری از پژوهشکده‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: نتایج مطالعات و بررسی‌های به دست آمده در راستای حفاظت هر چه بیشتر از این گونه منحصر به فرد و کمیاب به کارگرفته می‌شود.

آقای فتحی بیرانوند با بیان اینکه ماهی کور غار یکی از گونه‌های اندمیک استان لرستان بوده که زیستگاه آن در بخش پاپی است گفت: این گونه منحصر به فرد تنها در این منطقه وجود دارد و در هیچ نقطه مشابهی در دنیا یافت نشده است.

تدوین ۶ طرح مطالعاتی در مورد غار ماهی‌کور لرستان

در غار لون لرستان سه نوع ماهی کور وجود دارد.

یک ماهی از خانواده کپور‌ماهیان است با نام علمی Iranocypris typhlops و یک گونه هم از خانواده سگ‌ماهیان جویباری با نام علمی Paracobitis smithi که به اسم آقای اسمیت که اولین بار آن ماهی را آن‌جا نمونه‌برداری کرده‌اند، نامگذاری شده است.

لازم به ذکر است نوه سوم و جنس جدید که به‌تازگی کشف شده است با نظر اداره کل محیط زیست استان لرستان و به منظور ارج نهادن به تلاش‌ها و جانفشانی های جامعه محیط‌بانان کشور و محیط‌بان منطقه غار ماهی‌کور آقای عیدی حیدری به نام Eidinemacheilus نام‌گذاری و ثبت شده است.

سگماهی‌کور استان لرستان متعلق به جنس Paracobitis نیست و جنس جدیدی است که فقط در همین منطقه وجود دارد.

 

پایان پیام

کد خبر : 37422 ساعت خبر : 1:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37422
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات