جلد سیزدهم کتاب کوچه منتشر شد

جلد سیزدهم «کتاب کوچه» احمد شاملو با همکاری آیدا سرکیسیان شامل حرف «ح» منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی جلد سیزدهم «کتاب کوچه» (جامع لغات، اصطلاحات، تعبیرات، ضرب‌المثل‌های فارسی) در ۷۷۰ صفحه با شمارگان ۳۳۰۰ نسخه از سوی انتشارات مازیار منتشر شده است.

«کتاب کوچه» عنوان فرهنگ‌نامه‌ای است که به کوشش احمد شاملو و همسرش، آیدا سرکیسیان، در چندین مجلد به عنوان دایرهالمعارف فرهنگ عامیانه‌ مردم ایران تدوین شده و بعد از درگذشت شاملو، سرپرستی این مجموعه بر عهده‌ همسرش، آیدا، بوده است. تاکنون ۱۳ جلد از این کتاب منتشر شده است.

احمد شاملو متولد ۲۱ آذرماه سال ۱۳۰۴ در تهران، دوم مردادماه سال ۱۳۷۹ در فردیس کرج از دنیا رفت.

از او علاوه بر «کتاب کوچه»، مجموعه‌های شعر و ترجمه‌های متعددی بر جای مانده است. او همچنین مدتی در مطبوعات و مدتی هم در سینما فعالیت داشت، ولی عمده شهرتش به خاطر شعرهایش است.

احمد شاملو که در شعر، ابتدا «الف. صبح» و سپس «الف. بامداد» تخلص می‌کرد، مجموعه‌های شعری را همچون «هوای تازه»، «آیدا در آینه»، «باغ آینه»، «لحظه‌ها و همیشه»، «ابراهیم در آتش»، «شکفتن در مه»، «ققنوس در باران»، «دشنه در دیس»، «حدیث بی‌قراری ماهان» و «مدایح بی‌صله» از خود به‌جا گذاشته است.

کتاب مجموعه‌ای از صفحاتِ نوشته‌شده، مصوّر، چاپ‌شده یا صفحات خالی (صفحه سفید و نانوشته)؛ ساخته‌شده از جوهر، کاغذ (ورق)، پوست حیوانات یا مواد دیگر (چسب، نخ و…) است که معمولاً از یک طرف یا سمت به یکدیگر محکم شده یا متصل می‌شوند. هر برگه در کتاب، ورق و هر سمت یا روی هر ورق، صفحه نامیده می‌شود.

به جلد کردن کتاب به اصطلاح صحافی گفته می‌شود. کتاب در اندازه‌هایِ گوناگون دیده می‌شود. در ایران، قطع رحلی، وزیری و جیبی از مشهورترین قطع‌های کتاب است. کوچک‌ترین کتاب دنیا یک انجیل است که در موزهٔ کلیسایِ وانک اصفهان نگهداری می‌شود. اولین کتاب به زبان فارسی در هند و به دست یک ارمنی به زیور طبع آراسته شده‌است. از انواع دیگر کتاب، کتاب دیجیتالی (e-Book) است که کتاب در قالب بسته‌های نرم‌افزاری مانندِ پی‌دی‌اف ارائه می‌شود که وسایلی نیز به نام کتابخوان الکترونیکی مانندِ آمازون کیندل برای خواندن آن به کار می‌رود. نمونهٔ دیگری از کتاب غیرِ چاپّی کتاب صوتی است.

پایان پیام

کد خبر : 37407 ساعت خبر : 0:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37407
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات