فرهادی: دو سال پیش چمدانم را بستم که بروم

فرهادی: دو سال پیش چمدانم را بستم که بروم

مراسم تجلیل از اصغر فرهادی به مناسب کسب جایزه اسکار با حضور جمعی از اهالی سینما و مدیران سازمان سینمایی در موزه سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در ابتدای این مراسم همایون اسعدیان که اجرای این مراسم را به عهده داشت گفت: سینمای ایران مروج صلح و دوستی و عشق میان انسان‌هاست. جایزه اسکاری که به فیلم «فروشنده» داده شد نشانه تقابل اندیشه با جنگ افروزی است. ما افتخار می‌کنیم که سینمای ایران فارغ از هر نوع آیین و رنگی از روح و عشق و دوستی و… برخوردار است.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم درباره استقبال مردم از مراسم امشب عنوان کرد: امیدواریم سال دیگر بتوانیم مراسمی را برای سینمای ایران در استادیوم آزادی برگزار کنیم.

فرهادی: دو سال پیش چمدانم را بستم که بروم

وی همچنین از کاظم فریبرزی معروف به اوس کاظم از طراحان صحنه پیشکسوت سینما و مهین کسمایی دوبلور ۲ هنرمند تازه درگذشته یاد کرد و گفت: نمی‌شود امشب از یدالله نجفی اسم نبریم که اواسط فیلمبرداری «فروشنده» از بین ما رفت.

حجت‌الله ایوبی در ادامه گفت: می‌خواهم حرف بزنم اما نمی‌دانم چه بگویم بنابراین حرف‌های دلی می گویم.

وی ادامه داد: من هیچگاه چهره فرهادی بعد از اینکه فیلمش را دیدم فراموش نمی‌کنم. من بسیار به وجد آمده بودم و ارادتم را به او ابراز کردم و فرهادی به من گفت فیلم را مردم ایران خیلی دوست خواهند داشت. این را گفتم که بدانید که فرهادی در درجه اول برای مردم فیلم می‌سازد. او فیلمساز مردم ایران است. او عاشق وطنش است و به همین دلیل مردم جهان هم او را دوست دارند.

رییس سازمان سینمایی همچنین به زنده یاد عباس کیارستمی اشاره کرد و گفت: کیارستمی هم همینطور بود. روزی از او درباره ایران پرسیدم که گفت امامزاده چیذر را با هیچ کجای دنیا عوض نمی‌کنم.

ایوبی در بخش دیگر سخنانش عنوان کرد: گاهی حرف‌هایی درباره فیلمسازان ما بیان می‌شود که آنها برای جشنواره‌های خارجی فیلم می‌سازند. ما افتخار می‌کنیم که در جشنواره‌های جهانی حضور داریم؛ حضور در صحنه‌های جهانی مثل اسکار و کن برای ما افتخار است. روزی که قرار بود فروشنده را جشنواره کن نمایش دهند من در میان جمعیت بودم وقتی فرهادی با تیم خود وارد سالن شد همه افراد ایستادند و آنقدر کف زدیم که دست‌هایمان درد گرفت. آن زمان رییس جشنواره وقتی فرهادی را معرفی کرد گفت اصغر فرهادی از ایران؛ کشور سینما.

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: عربستان سعودی اگر تمام چاه‌های نفت خود را هم بدهد که بگویند عربستان کشور هنر است باز هم کسی چنین جمله‌ای نمی‌گوید.

وی در تشریح این توصیف اظهار کرد: کشور سینما یعنی سخن گفتن با زبان سینما، رنگ، موسیقی و کشوری که با خشونت کاری ندارد. نمی‌توان به این کشور تروریست گفت و این ارزش سینمای ایران است. این کاری است که اهالی سینمای ایران انجام می‌دهند.

ایوبی اضافه کرد: اگر فردوسی و سایر شاعران زبان پارسی هزاران سال پیش با زبان شعر و ادب سخن می‌گفتند امروز سینماگران ما همان حرف‌ها را با زبان سینما می گویند.

در این مراسم همچنین پیام صوتی بهرام بیضایی نویسنده، پژوهشگر و کارگردان ایرانی پخش شد.

بیضایی در بخش‌هایی از صحبت‌های گفت: من به اصغر فرهادی خاطر اینکه توانسته موانع ساختگی جهان فیلمسازی هرکجا را به سود کار فرهنگی جابجا و یا تغییر دهد تبریک می گویم. «فروشنده» برای من مثل همه مثل همه کارهای فرهادی ارزشمند است به خاطر پالایش فرهنگی که در این اثر وجود دارد و بسیار قابل ستایش است.

فاطمه معتمدآریا در مراسم تجلیل اصغر فرهادی گفت: در این مراسم قلب همه چندباره می‌تپد و در این روزها بسیار خوشحال هستیم از اسکاری که اصغر فرهادی برای سینمای ایران آورد.

وی ادامه داد: علی رغم فضای پرالتهابی که وجود دارد اما من باز هم خوشحال هستم. این روزها برای سینمای ایران و اصغر فرهادی صدقه می‌دادم و اسپند دود می‌کردم و در تمام خیریه‌هایی که با آنها همکاری داشتم، مشارکت بیشتری می‌کردم.

معتمدآریا اظهار کرد: ما سیاووشانی داشتیم و داریم که برای سینمای ایران افتخار آفریدند و اصغر فرهادی از جمله آنهاست.

سیدمحمد بهشتی نیز در این مراسم درباره اهدای جایزه اسکار به فرهادی عنوان کرد: کسب جایزه اسکار مسائلی را برای ما روشن کرد. در واقع مبنای عدل را به ما نشان داد یکی از خصوصیات عدل این است که زیبایی یکی موقعیت را نشان می‌دهد. سینمای ایران به همت اهالیآن در دهه‌های گذشته به مقامی رسیده بود که باید در بازی‌های بزرگتری شرکت می‌کرد و حال می‌بینیم که به چه جایگاهی رسیده است.

محمد بزرگ‌نیا کارگردان سینما نیز در این مراسم به کسب دو جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی اشاره و بیان کرد: دریافت این دو جایزه به فاصله کم، ارزش و اعتبار سینمای ایران را نه تنها در داخل که در خارج هم بالا برد.

فرهادی: دو سال پیش چمدانم را بستم که بروم

وی خطاب به فرهادی عنوان کرد: شما با این فیلم گسترده‌ترین فضای نقد و گفتگو را در جامعه به وجود آوردید و می دانید که فیلم بدون نقد و چالش فیلمی مرده است.

محمدعلی موحد نیز در سخنانی خطاب به فرهادی گفت: من آمدم شما را از نزدیک ببینم و بگویم چقدر به شما و آن متانت، هوشمندی و واکنش نجیبانه شما نسبت به موضوعات از جمله اتفاقات اخیر اسکار ارزش می‌گذارم.

اصغر فرهادی در مراسم تقدیرش گفت: من اصلا قرار نبود، فیلم «فروشنده» را بسازم و می‌خواستم فیلمی در جایی دیگر کار کنم. اما به طور اتفاقی و احساسی خواستم این فیلم را بسازم و خوشحالم که آن تصمیم احساسی را با همه گرفتاری‌هایی که برای فیلم بعدی‌ام به وجود آورد، گرفتم.

کارگردان فیلم «فروشنده» اظهار کرد: فردا شب برای مدتی طولانی به سفر می‌روم و امشب خاطره خوبی بود که برای من ساختید.

او با قدردانی از مردم و همکارانش از عباس کیارستمی یاد کرد و گفت: اگر او امشب اینجا بود، ردیف اول می‌نشست و احتمالا صحبت هم می‌کرد! جایش خیلی خالی است و حیف است کسی که در سینمای ایران و جهان حق دارد را به سادگی از دست دادیم.

وی همچنین با گرامی داشتن یاد یدالله نجفی از همکارانش در فیلم «فروشنده» و خانه سینما که برنامه تجلیل از او را تدارک دیده بودند قدردانی کرد و افزود: از این رویه برگزاری نکوداشت‌ها تشکر می‌کنم. آن هم نه به خاطر اینکه برای خودم برگزار شده بلکه از این جهت که در فضایی که احساس دلسردی وجود دارد، چنین اتفاقاتی خوشایند است. همچنین این جایزه و موفقیت‌ها را به شخص خودم متعلق نمی‌دانم و آرزو می‌کنم از این مهری که به من دارید و مردم به من دارند، دچار کبر و غرور نشوم و قدردان باشم.

اصغر فرهادی با این جملات سخنان خود را پایان داد، اما هنگامی که می‌خواست در جای خود بنشیند، یکی از حاضران با صدایی بلند خطاب به او گفت که من پیش از این در جایی شماره‌ام را به شما دادم و قرار بود از من برای بازی دعوت کنید اما این کار را نکردید و به من بدهکار هستید.

فرهادی پس از این صحبت‌ها اظهار کرد: دعا کنید! خدا توانی به من بدهد که با همه حاشیه‌ها فقط روبروی‌ خود را نگاه کنم و دلگرم باشم که باز هم اینجا کار کنم.

او با اشاره به اینکه این صحبت بهانه‌ای شد که حرفهای ابتدایی‌ام را بیشتر باز کنم، یادآور شد: نوروز دو سال قبل وسایل‌ام را جمع کرده بودم و حتی چمدان‌ام را بسته بودم و می‌خواستم بروم اما چون نوروز بود و تهران خلوت، میل ماندن در این شهر و کار کردن در من وجود داشت و خوشحالم که آن نوروز در این جا ماندم و یادم است که در خیابان بودم که به دستیارم در اسپانیا زنگ زدم و گفتم حال من، حالی نیست که به آنجا بیایم.

این کارگردان اظهار کرد: دعا کنید خدا توانی به من بدهد که با این حاشیه‌ها باز بر گردم و این جا فیلم بسازم، چون فیلم ساختن در این جا برای من فیلم سازی با دلم است اما در آنجا با عقلم.

فرهادی: دو سال پیش چمدانم را بستم که بروم

در این مراسم جمع زیادی از مردم و سینماگران حضور داشتند که به دلیل ازدحام جمعیت نتواستند به سالن راه پیدا کنند و مجبور شدند در محوطه‌ی حیاط موزه سینما از طریق ال سی دی برنامه را پیگیری کنند.

علیرضا داودنژاد،فرشته طائرپور، حبیب رضایی،مازیار میری، رضا میرکریمی، وحید موساییان، کامران ملکی و… از دیگر هنرمندان حاضر بودند.

شهرام ناظری و حافظ ناظری هم از هنرمندان حاضر بودند که به دلیل ازدحام جمعیت نتوانستند به سالن راه پیدا کنند و سرانجام در پایان مراسم با همراهی اصغر فرهادی به دفتر مدیریت موزه سینما هدایت شدند.

پریسا بخت‌آور و سارینا فرهادی همسر و فرزند فرهادی نیز در این مراسم او را همراهی کردند،شیرین آقاکاشی بازیگر و برخی عوامل دیگر فیلم حاضر بودند و فرهادی پیش از سخنانش از عوامل فیلمش که در سالن حاضر بودند،خواست تا بایستند.

 شهاب حسینی و ترانه علیدوستی از بازیگران اصلی «فروشنده» از غایبان این برنامه بودند.

محمدعلی موحد مولوی‌شناس مطرح که او نیز با وجود سن و سال بالا در مراسم شرکت کرده و اولین کتاب خود را که ۶۰ سال قبل منتشر شده به عنوان یادگاری به فرهادی داد.

پیش از ورود اصغر فرهادی به سالن سینماتوگراف موزه سینما،تصاویری از فیلم‌هایش پخش شد؛ کلیپی که مروری بر آثار این کارگردان سرشناس سینمای ایران بود.

این برنامه راس ساعت ۱۹ بعدازظهر با پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز رسمی شد و تا دقایقی پس از ساعت ۲۰ ادامه داشت.

همایون اسعدیان کارگردان سینمای ایران که اجرای این برنامه را برعهده داشت،در ابتدا از سوی اصناف سینمای ایران و کانون کارگردانان دریافت اسکار را به اصغر فرهادی تبریک گفت.

هایده صفی یاری تدوین‌گر آثار فرهادی نیز پیام صوتی بهرام بیضایی کارگردان سینما و تئاتر ایران را که چند سالی است در خارج از کشور زندگی می‌کند،در این برنامه توسط گوشی همراه‌اش پخش کرد.

در این مراسم کلیپی از دیدار اصغر فرهادی با محمدرضا شجریان در منزل این خواننده، هنگام برگزاری یکی از مسابقات ملی فوتبال ایران به سرمربی‌گری «کی‌روش» پخش شد.

همچنین در بخش دیگری از مراسم تقدیر از اصغر فرهادی، کلیپی از فیلم‌های این کارگردان پخش شد که تدوین آن را امیر کاستاریکا دیگر کارگردان مطرح جهانی انجام داده بود.

صحبت‌های کوتاه فرهادی در جمع خبرنگاران

اصغر فرهادی که با ازدحام جمعیت پس از مراسم مواجه شده بود،نتوانست پاسخگوی خبرنگاران باشد و تنها خطاب به آنها گفت که همه حرف‌هایش را در بیانیه‌ای که در مراسم اسکار، خوانده شد،گفته است.

فرهادی: دو سال پیش چمدانم را بستم که بروم

او درباره انتخاب انوشه انصاری (فضانورد) و فیروز نادری (پروفسور ایرانی ناسا) برای دریافت جایزه‌اش هم فقط توضیح داد: آنها  دو ایرانی موفق هستند که به‌دلیل اینکه زمین را از بالا می‌بینند، مرزها را نمی‌بینند.

این کارگردان همچنین معتقد است: جایگاه سینمای ایران پیش از این هم بالا بود و فیلمسازان با مشکلاتی که داشتند فیلم‌های خوبی ساختند.

اصغر فرهادی به خاطر اعتراض به قانون اخیر ترامپ مبنی بر ممانعت از حضور هفت کشور مسلمان از جمله ایران به مراسم اسکار نرفت اما جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار را برای دومین‌بار بعد از «جدایی نادر از سیمین» برای فیلم «فروشنده» کسب کرد.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

کد خبر : 36941 ساعت خبر : 0:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=36941
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات