معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن تصویر سال

معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن تصویر سال

چهاردهمین دوره جشن تصویر سال با یاد از عباس کیارستمی به پایان رسید و جوایز بخش‌های مختلف فیلم و عکس و گرافیک به برندگان اهدا شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اختتامیه جشن تصویرسال با سخنرانی سیف‌الله صمدیان دبیر جشنواره، حجت‌الله ایوبی که حالا باید به او رییس سابق سازمان سینمایی گفت و رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فجر همراه بود. تقدیر از آتش‌نشان‌ها هم بخش دیگری از این مراسم بود.

سیف‌الله صمدیان با اشاره به این‌که این سال را با کیارستمی آغاز کردیم و با او به پایان می‌بریم، گفت: «امسال روز اول جشنواره را به خاطر ۱۴ سال همراهی خیلی خاص آقای کیارستمی با تصویر سال با او شروع کردیم.»

دبیر جشن تصویر سال همچنین به فراخوانی اشاره کرد که به پیشنهاد او توسط دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شده‎است و درباره آن توضیح داد: «براساس این فراخوان هر کسی عکس یا فیلمی از عباس کیارستمی دارد می‌تواند با جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هماهنگ شود.» صمدیان سپس از رضا میرکریمی خواست تا روی صحنه بیاید و درباره این فراخوان توضیح دهد.

میرکریمی که پس از مدیرعاملی خانه سینما حالا بیشتر از یک سال است، دبیری جشنواره جهانی فجر را برعهده دارد در شروع صحبت‌هایش به چهارده سال مداومت جشن تصویر سال اشاره کرد: «در شرایطی که دولت‌ها و شرایط مختلف سیاسی می‌آیند و می‌روند و نگاه‌شان به حوزه فرهنگ عمیق‌تر نمی‌شود، اگر کسی بتواند یک رویداد فرهنگی تمام‌عیار را در بخش خصوصی به مدت ۱۴ سال مدیریت کند، بسیار آفرین دارد.»

معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن تصویر سال

سیدرضا میرکریمی ادامه داد: «بعد از بزرگداشت‌هایی که در دنیا برای عباس کیارستمی برگزار شد، تصمیم داریم باشکوه‌ترین مراسم را در خانه او، ایران، برگزار کنیم. به این منظور ستادی با مسئولیت سیف‌الله صمدیان تشکیل شد، آثار زیادی به دبیرخانه رسیدند که مجموعه‌ منتخب آن نمایش داده می‌شود و قرار است مهمانان زیادی از دیگر کشورهای دنیا به احترام عباس کیارستمی به ایران بیایند.»

او سپس با اشاره به حضور حجت‌الله ایوبی – رئیس پیشین سازمان سینمایی – در جمع حاضران و تشکر از او به‌خاطر زحماتش در سینما، بیان کرد: «او پس از جفا، نیرنگ و بدی‌هایی که باب شده بود، ادبیاتی توأم با احترام و محبت را به‌سختی جا انداخت و رونق داد. او موفق شد خانه سینما را باز کند، اقتصاد سینما بهتر شود و مردم با سینما آشتی کنند.»

میرکریمی استقبال عالی از سینما در طول یکی – دو سال گذشته، دیجیتالی شدن سینماها، راه‌ افتادن بخش «هنر و تجربه» و  اضافه شدن ظرفیت‌های جدید به سینما و اجازه دادن به اکران فیلم‌هایی را که تا امروز بسیار کم‌رنگ دیده شدند، از خدمات ایوبی به سینمای ایران دانست. میرکریمی سپس از ایوبی خواست درباره مدرسه ملی سینما و اقدامات دوره ریاستش برای حاضرین صحبت کند.

ایوبی درباره مدرسه ملی سینما اظهار کرد: «اجرای هر طرح جدید در سینما نخست معمولا با مخالفت روبه‌رو می‌شود و سپس درباره‌ آن، طرح پرس‌وجو می‌کنند. ما در کشور، تجربه شکست‌های زیادی را داریم. به همین دلیل، فکرمان پس از شروع هر طرح به سمت آن تجربه‌ها می‌رود؛ اما من معتقدم سینما، درس دادنی نیست. یک کارگاه و مدرسه استاد – شاگردی است و قرار است دانشجو در آن یاد بگیرد.»

در ادامه مراسم تجلیل از آتش‎نشان‎ها برگزار شد. حسام هوایی، برادر دو قلوی شهید آتش‌نشان حامد هوایی روی صحنه آمد و تندیس جشن تصویر سال از سوی هنرمندان حوزه تجسمی به اعضای خانواده شهید هوایی و اعضای خانواده بزرگ آتش‌نشان ایران اهدا شد.

اختتامیه چهارهمین جشن تصویر سال با اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف به پایان رسید.

برگزیدگان بخش فیلم
بخش فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه:
«اشیاءگمشده»/ کارگردان: حامد نجابت (تندیس)
«سیب»/ کارگردان: نداسادات میرمحمدی (دیپلم افتخار)
«آپوفیس»/ کارگردان: خشایاررحیمی (دیپلم افتخار)

بخش فیلم‌های‌ داستانی بالای ۱۵ دقیقه:
«۳۸.۱ »/ کارگردان: سالار شریفی  (تندیس)
«سینما رفتن بدون سیما»/ کارگردان: فرناز زارعیان (تندیس)

فیلم‌های‌ مستند:
«راه قریب»/ کارگردان: علیرضا کاظمیان (تقدیر)
«پنجاه سالگی»/ کارگردان: صبا ندایی  (دیپلم افتخار)
«بهتر از زندگی»/ کارگردان: ماهان خمامی‌پور  (دیپلم افتخار)

جایزه تندیس بهترین تصویر:
«سینما رفتن بدون سیما»/علی تقدسی

جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین تصویرسازی (انیمشن):
«پلیس‌ها نمی‌دانند»/ کارگردان سام چگینی

در اختتامیه چهاردهمین جشن تصویر سال، هوشنگ گلمکانی، محسن شاه‌ابراهیمی، کامبیز درمبخش،عباس یاری، اکبر عالمی، فخرالدین فخرالدینی، هومن بهمنش، محمد سریر و کامران عدل نیز حضور داشتند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 37466 ساعت خبر : 1:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37466
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات