معرفی ساز بومی و باستانی گیلان

کرنا، ساز بومی و باستانی گیلان است که در عصر جدید ارتباطات توانسته بین سنت‌های مردم جای خود را حفظ کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدعادل عسکری تهیه کننده مستند «آغاز بهار» در گفتگو با روابط عمومی شبکه مستند سیما، درباره تولید جدید شبکه مستند توضیح داد: این مستند درباره معرفی کرنا؛ سازی بومی و باستانی در گیلان است که هنوز و در عصر جدید ارتباطات توانسته بین سنت‌های مردم جا داشته باشد و در واقع پلی از روزگاران قدیم و خط ارتباط پیشینیان‌مان با انسان‌های عصر جدید است.

وی افزود: حسین غلامی، کارگردان این مستند به خوبی با این ساز و اثرات روانی این ساز بر روی مردم بومی آشنایی داشت و ایده اصلی ساخت را او بر پایه و ایده زندگی بومی و ساده آدم‌های روستایی مناطق کوهستانی لاهیجان گیلان ارائه داد.

عسکری «آغاز بهار» را مستندی تحقیقاتی و گزارشی معرفی و تصریح کرد: این مستند در واقع گزارشی است از این ساز و فلسفه آن که اصواتش از کجا آمده‌اند و اصلا برای چه مهم‌اند و چه چیزی را می‌خواهند برسانند؟

وی ادامه داد: دلیل دیگر ساخت این مستند آشنایی با آداب و سنن مردم روستایی شمال ایران بود که چه گنجینه بکر و دست نخورده‌ای را از قدیم و سینه به سینه نقل می‌کنند. داستان ها و سنت‌هایی که هر کدام‌شان نشانی از روزگاران قدیمی است.

این تهیه کننده در پایان گفت: برای ساخت این مستند با فردی که سازنده کرنا بود و در مراسم مختلف آن را می‌نواخت گفتگو شد و او توضیحات مربوط به نحوه ساخت و نحوه ارتباط این ساز با مردم را و این که برای چه نواخته می‌شود، ارائه کرد.

«آغاز بهار» تولید جدید شبکه مستند سیما، یکشنبه ۲۹ اسفند ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و دوشنبه ۳۰ اسفند ساعت ۹ بازپخش می‌شود.

پایان پیام

 

کد خبر : 37917 ساعت خبر : 3:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37917
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات