گزارش عملکرد گلونی در نمایشگاه محیط زیست

گزارش عملکرد گلونی در نمایشگاه محیط زیست

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی:  پایگاه خبری گلونی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست، دو غرفه را به خود اختصاص داد. غرفه گلونی در سالن ۴۱ نمایشگاه، با داد‌ه‌نماهای محیط زیستی آراسته شد. بنرهای محیط زیستی گلونی، حاوی اطلاعاتی بودند که مخاطب می‌توانست با یک نگاه، پیام اصلی را دریافت کند.

گزارش عملکرد گلونی در نمایشگاه محیط زیست

تصاویر دیگر نیز شامل اطلاعات دیداری و نوشتاری بودند که درباره اهمیت گونه‌های گیاهی و جانوری مهمی از جمله درخت ویردار، سمندر لرستانی و …، اطلاعاتی را به صورت دیداری و نوشتاری به مخاطب انتقال می دادند. همچنین بروشورهای سمندر لرستانی به مخاطبان عرضه شد. هدف از این کار، آشنایی بازدیدکنندگان با سمندر، گونه ارزشمند و در معرض خطر انقراض لرستان بود. مجموعه‌ای از روزنامه طنز وقایع‌‌تهرانیه نیز به بازدیدکنندگان تقدیم شد.

حمایت از محیطبان‌ها با خرید کتاب
دغدغه زیست محیطی مسعود بُربُر، نویسنده کتاب «اینجا خانه من است» سبب شد تا این خبرنگار و فعال محیط‌زیست، ۳۰ درصد از هزینه فروش کتابش را به حمایت از محیط‌بان ها اختصاص دهد. پایگاه خبری گلونی هم که در سه حوزه فرهنگ، هنر و محیط زیست، محتوا تولید می‌کند، با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و حمایت از محیط‌بانان، کتاب اینجا خانه من است را در غرفه گلونی، معرفی کرد و به فروش رساند.

غرفه «کودک و محیط زیست» با هدف ترویج پس‌انداز طبیعت
غرفه «کودک و محیط زیست» نیز، با طراحی پایگاه خبری گلونی، در سالن ۳۵ نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست، راه‌اندازی شد. با اینکه اسم غرفه، کودک و محیط زیست بود اما زمانی که تعهدنامه‌ها به مربیان، والدین و کودکان ارائه شد به آنها گفتیم ۲۰ راهکاری که در این تعهدنامه به شما معرفی شده است آن قدر ساده هستند که از یک کودک چند ساله گرفته تا پدربزرگ و مادربزرگ‌های شما می‌توانند آنها را انجام دهند. بنابراین از بزرگسالان همراه با کودکان خواستیم تا هم خودشان به توصیه‌ها عمل کنند تا الگوی مناسبی برای کودکان‌شان باشند و هم اینکه برای ترغیب آنها، تعهدنامه را به دیوار اتاق کودک بزنند و یا از صفحه گواهی‌نامه، کپی بگیرند و به کودکان دیگر هدیه دهند. یکی از توضیحات ما درباره این ۲۰ توصیه این بود که تمام این کارها باعث می‌شوند تا شما طبیعت را پس‌انداز کنید.

بیمارستان حیوانات
بیمارستان حیوانات، بخش دیگری از غرفه کودک و محیط زیست بود. طبق یکی از بندهای تعهدنامه، از بچه‌ها خواستیم تا حیوانات را در خانه نگه ندارند. ما دلایل روشنی را برای کودکان گفتیم. اول اینکه نگهداری برخی از حیوانات در خانه‌های ما باعث می شود تا آنها از محیط طبیعی خودشان جدا شوند و به بچه‌ها گفتیم همانطور که شما دوست دارید در خانه خودتان زندگی کنید، حیوانات هم دوست دارند در طبیعت باشند. دلیل دوم اینکه اگر حیوانات را بخریم، به مرور زمان تعدادشان کم و کمتر خواهد شد. درست مثل سمندر لرستانی که تعدادش کم شده و نسلش رو به انقراض است. دلیل سومی که مطرح کردیم این بود که ممکن است به دلایل مختلف نتوانیم از حیوانات، خوب مراقبت کنیم و آنها مریض شوند و یا بمیرند. در نهایت از کودکان خواستیم اگر در خانه‌شان از حیوانی نگهداری می کنند حتما روش‌های صحیح حفاظت از حیوانات را از متخصص حیوانات، یاد بگیرند و اجرا کنند و فراموش نکنند که آنها در قبال جانداری که از او نگهداری می‌کنند، مسئولیت دارند پس نباید بعد از مدتی، حیوان را به حال خودش رها کنند.
در بخش بیمارستان حیوانات، چند گونه جانوری از جمله خرگوش، خوکچه هندی، مرغ مینا، لاک پشت و سمندر لرستانی قرار دادیم تا به بچه‌ها بگوییم اگر از حیوانات درست مراقبت نکنیم مریض می‌شوند. در واقع هدف این بود که به بچه‌ها بگوییم جدا کردن حیوانات از محیط طبیعی‌شان و یا نگهداری نادرست از آنها، چه مشکلاتی را میتواند ایجاد کند. همینطور به افراد گفتیم به محض درمان شدن این حیوانات، آنها را به محل طبیعی زندگی‌شان برمی‌گردانیم و آنها را در قفس نگهداری نخواهیم کرد.

پلیس محیط زیست
در پایان شماره تلفن ۱۵۴۰ را به عنوان «پلیس محیط زیست» به مخاطب‌های کودک و بزرگسال معرفی کردیم و از آنها خواستیم تا تخلفات زیست محیطی شهر یا کشور را به این سامانه، اعلام کنند. ما تلاش کردیم تا با زبان مخاطب با آنها صحبت کنیم؛ ساده، صمیمانه و با احترام. با اینکه اسم غرفه‌مان، کودک و محیط زیست بود، اما تعداد زیادی از مخاطبان ما بزرگسالان هم بودند. یکی از فرصت‌هایی که سعی کردیم در اختیار کودکان قرار دهیم این بود که از آنها خواستیم هر سوالی که دارند را از ما بپرسند. ما تلاش کردیم تا از جست‌وجوگری کودکان استقبال کنیم و از چالش فرار نکنیم. در پایان، مخاطبان با بنر «من می خواهم یک فعال محیط زیست باشم» عکس یادگاری گرفتند و در نهایت، برگه راهنمای کاشت بلوط به همراه بذر بلوط و داده نمای زیست محیطی را به بازدیدکنندگان هدیه دادیم.
بازدیدکنندگان غرفه کودک و محیط زیست شامل تمام افراد علاقه‌مند به محیط زیست و حیات‌وحش، کودکان، بزرگسالان، دانش‌آموزان، بازیگران و البته مسئولان بود. این دو غرفه، ۴ روز به طور مستمر و تمام وقت از ساعت ۹ تا ۱۶، میزبان بازدیدکنندگان نمایشگاه محیط زیست بود.

پایان پیام

کد خبر : 36890 ساعت خبر : 0:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=36890
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات