گفت‌وگوی اسماعیل سعادت در مروارید اندیشه

مصاحبه تاریخ شفاهی با اسماعیل سعادت، توسط انتشارات کتابخانه ملی آماده و به زودی وارد بازار کتاب خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتاب «مروارید اندیشه»، مصاحبه تاریخ شفاهی با اسماعیل سعادت، حاصل گفت‌وگویی پنج ساعته با این مترجم و ویراستار برجسته و چهره ماندگار زبان و ادب فارسی است که از مرداد تا مهر ۱۳۸۵ انجام گرفته است.

این گفت‌وگو از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در قالب یک مصاحبه تاریخ شفاهی صورت و چاپ و انتشار آن در شورای انتشارات سازمان مورد تصویب قرار گرفته است. مصاحبه، تدوین و تحقیق این اثر بر عهده پیمانه صالحی بوده است.

مروارید اندیشه را پیمانه صالحی در ۲۰۰‌ صفحه تنظیم کرده و فصل‌بندی آن براساس تاریخ فعالیت‌های علمی و پژوهشی راوی است.

این کتاب دارای هفت فصل است که خانواده، مکتب‌خانه، مدرسه ابتدایی، دبیرستان، دانشسرا، فراگیری زبان فرانسه، آغاز تحصیلات دانشگاهی، انتشار نخستین ترجمه‌ها، فن ترجمه، متون فلسفی، بنگاه ترجمه و نشر، موسسه فرانکلین، فن ویرایش، رشته زبان‌شناسی، فرهنگستان ادب، دانشنامه زبان فارسی و فرهنگ آثار؛ فصول مختلف آن را تشکیل می‌دهد. کتاب علاوه بر مقدمه و یادداشت ناشر، دارای چهار پیوست کارنامه، گزیده تصاویر، نمایه و کتابنامه است.

متن مصاحبه به دلیل لزوم حفظ سندیت آن، به صورت مختصر ویراستاری شده است. اسامی اشخاص، سازمان‌ها، موسسات، مکان‌ها و نیز برخی از مضامین، با بهره‌گیری از کتاب‌های مرجع مربوط به هر بخش، مستندسازی شده است و به دلیل حجم زیاد برخی از مطالب مستندسازی شده، پی‌نوشت‌های مربوط به هر فصل در انتهای همان فصل درج شده است.

پایان پیام

کد خبر : 37184 ساعت خبر : 1:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37184
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات