۵۳ شرکت بین‌المللی در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر

مهدی یادگاری مدیر بخش بازار فیلم جشنواره جهانی فجر فعالیت‌های این بخش از جشنواره را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، یادگاری که امسال به مدیریت بخش بازار فیلم منصوب شده‌است، دعوت از خریداران فیلم، نمایش فیلم‌ها برای شرکت‌کنندگان بازار فیلم و توجه به رسانه‌های پخش دیجیتال فیلم را از برنامه‌های عمده جشنواره جهانی فجر برای بازار فیلم عنوان کرد.

آغاز برنامه‌ریزی برای جشنواره فجر از مهرماه
«برنامه ریزی بازار فیلم فجر از حدود مهر ماه امسال توسط تیم سال گذشته‌ بازار زیر نظر امیر اسفندیاری، معاون امور بین الملل جشنواره، دوستانی از بنیاد فارابی آغاز شد. از دی ماه و پس از بر عهده گرفتن امور و هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولان جشنواره، قرار شد با همراهی تعدادی از اعضای تیم سابق و حضور افراد دارای تجربه فعالیت در حوزه بین‌الملل کار را پیش ببریم.»

دعوت از خریداران فیلم
«دیگر فعالیت تیم بازار، دعوت از خریداران بین المللی بوده‌است؛ کسانی که در گذشته آثاری را از سینما و تلویزیون ایران خریداری کرده‌اند را به جشنواره دعوت کردیم. به این منظور لیستی از افراد خریدار مورد وثوق و علاقمند به حضور در ایران تهیه کرده و از آن‌ها دعوت به عمل آوردیم که تا امروز حضور ۲۳ خریدار از ۱۶ کشور قطعی شده و در این بازار حضور خواهند داشت. از میان شرکت های خارجی نیز تاکنون از ۵۳ شرکت فروشنده فیلم دعوت شده‌است. در این مسیر استراتژی ما حضور شرکت‌های اصلی توزیع کننده فیلم در منطقه خاورمیانه و کشورهای اطراف ایران است. »

اکران فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور
«یکی دیگر از نکات مورد توجه در این بازار، حوزه اکران فیلم های ایرانی در خارج از کشور است. از همه شرکت‌هایی که تاکنون فیلم‌هایی را از سینمای ایران در حوزه بین الملل عرضه کرده و در این عرصه توفیق داشته‌اند دعوت کرده‌ایم تا از آن‌ها بشنویم چالش‌ها یا نقاط قوت و ضعف اکران فیلم‌های سینمای ایران در خارج ایران چیست. از جمله شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی که آثاری از سینمای ایران را عرضه کرده‌اند. فراموش نکنیم به جز چند اثری که در چند سال اخیر از بعضی کارگردان‌های شناخته شده داشته‌ایم، در بسیاری از نمایش‌های خارج کشور موفق نبوده‌ایم، بنابراین بهترین راه را در این دیدیم که از افراد باتجربه دعوت کنیم در بازار حضور پیدا کنند.»

حوزه نمایش خانگی رو به افول است و نمایش‌های دیجیتال رو به گسترش
«حوزه‌های دی وی دی و نمایش خانگی در دنیا به شدت رو به افول بوده و دو بستر دیگر رشد کرده است؛ یکی نمایش فیلم در سینماهاست که با توجه به ظرفیت محدود سینماهای ایران، چنین امکانی برای آثار خارجی وجود ندارد. دیگر بستر در حال رشد، حوزه دیجیتال است که ما فاقد قانون جدی در خصوص افراد مجاز به توزیع رایت ها و چگونگی حمایت از صاحبان اثر هستیم. اینها مواردی است که حتما باید راجع به آن صحبت شود، نشست‌های تخصصی برگزار شود و افراد به آن فکر کنند تا در نهایت به یک مدل کارآمد که به نفع همه ی بازیگران این حوزه باشد برسیم. به گمان من بهترین بازیگران همان شرکت‌های صاحب مجوز هستند؛ یعنی همان موسسات رسمی پخش فیلم و یا شرکت‌های ویدئو رسانه فعال که سال‌ها هزینه و سرمایه گذاری کرده‌اند و اکنون با تغییر صحنه بازی عده‌ای از آن‌ها با مشکلات مالی روبه‌رو شده‌اند.»

بخش‌های اصلی بازار فیلم
«بازار امسال مانند سال های قبل دارای سه بخش اصلی است؛ نخست بخش غرفه‌ها که در آن برای ۴۷ غرفه اعم از ایرانی و خارجی برنامه ریزی کرده‌ایم. دوم محلی به نام بانک ویدئویی تصویری برای بازبینی آثار جشنواره و آثار شرکت‌ها، که خریداران اجازه دارند در این محل حاضر شده و فیلم‌ها را بازبینی کنند. سوم بخش نمایش‌های بازار است که در آن نمایش هایی خواهیم داشت از فیلم های سینمای ایران که قصد حضور در بخش بین الملل را دارند. برای این فیلم ها یک سالن جداگانه در نظر گرفته شده و از روز اول بازار، این نمایش ها برقرار خواهند بود و در آن ۳۳ فیلم در طول بازار به نمایش گذاشته خواهد شد. امسال هم مانند سال گذشته مدیریت این بخش به عهده آقای صانعی مقدم است که سال پیش با جدولی منظم به نمایش تعداد زیادی فیلم برای مهمانان خارجی پرداخت و با استقبال خوبی هم مواجه شد. برخی از فیلم‌ها هم از همین طریق مورد توجه خریداران قرارگرفتند و یا به جشنواره‌ها دعوت شدند.»

پایان پیام

کد خبر : 37095 ساعت خبر : 1:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37095
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات