خوبی و بدی تبلیغات در فضای مجازی
به گزارش پایگاه خبری گلونی آرشین ساکی: تبلیغات غیر رسمی که این روزها در فضای مجازی صورت میگیرد بهقدری زیاد است که نمیتوان اثراتش را نادیده گرفت. اینکه فضای مجازی چه تاثیری روی تبلیغات و روند انتخابات دارد را از دو جنبه میتوان بررسی کرد. به بیان دیگر اثرات آن به دو دسته مثبت و منفی تقسیم میشود. از اثرات مثبت دنیای مجازی در روند تبلیغات نامزدها، میتوان به کاهش هزینهها اشاره کرد. مثلا اگر قرار بود قدیمترها اطلاعیههایی برای معرفی چاپ شود حالا با ساختن یک گروه در شبکههای مجازی نامزد مورد نظر حضورش را به جمع کثیری از افراد اعلام میکند. نه تنها برای نامزد انتخاباتی این نوع تبلیغات هزینه کمتری دارد بلکه حتی به نوعی این موضوع به نفع محیطزیست هم هست و آلودگی کمتری هم در سطح شهر ایجاد خواهد کرد. راستش را بخواهید هر عملی که استفاده از کاغذ را کم کند بسیار پسندیده است. از طرف دیگر تبلیغات مجازی جامعه آماری بزرگتری را در بر میگیرد و نامزد انتخاباتی میتواند فارغ از محدودیتهای ارضی به معرفی خودش بپردازد. یک امکان دیگر که فضای مجازی برای نامزدهای انتخاباتی فراهم آورده ایجاد تعامل دوطرفه بین مردم و نامزدها است. البته این خودش هم اثر مثبت دارد و هم منفی. مثبتش این است که مردم میتوانند نظرات و انتظاراتشان را با آن شخص مورد نظر در همین گروههای مجازی به اشتراک بگذارند. و منفیاش آنوقتهایی است که ما از این مجازی بودن حضورمان استفاده نادرست میکنیم و نظرمان را با الفاظ نادرست و کلمات نامناسب بیان میکنیم. اما روی دیگر سکه اثرات منفی دنیای مجازی است. همانطور که گفتم معمولا گروههایی برای معرفی نامزد انتخاباتی ایجاد میشود اما آن گروهها آنقدر شلوغ است که ما از تنها چیزی که مطلع نمیشویم برنامههای نامزد انتخاباتی محترم است. یعنی هیچ برنامهای واضح و مشخص در این گروهها توضیح داده نشده و آن گروه به مکانی برای ردوبدل کردن نظرات اعضا تبدیل میشود. حالا گروهها به کنار، کانالهایی هم که ایجاد میشود و امکان ارسال پیام در آنها وجود ندارد باز هم از نظر محتوایی چندان قوی نیست که مرتب توجه به سمت آن جلب باشد و لابهلای کانالهای دیگر در گوشی هر فرد گم شده و به فراموشی سپرده میشود.
خوبی و بدی تبلیغات در فضای مجازی
یکی دیگر از مشکلات تبلیغات مجازی امکان غیرحقیقی بودن خبر در آن است. منظورم خبرهای جعلی است که دست به دست میشوند و هیچ منبع موثقی برای تایید یا رد آنها وجود ندارد. به هر حال کم نیستند افرادی که سرشان درد میکند برای ساختن خبرهای کذب. بازار نقل و انتقال هم که در دنیای مجازی حسابی گرم است.
با در نظر گرفتن تمامی اینها نمیتوان به طور مطلق گفت اینکه تبلیغات از حالت حقیقی به مجازی تبدیل شدهاند خوب است یا بد. ولی میتوان طوری از آن استفاده کرد که هم برنامههای مشخص به گوش مردم برسد و هم از بار هزینههای نامزدها کم کند.
پایان پیام