گلونی

دو دریاچه کمتردیده‌شده اشترانکوه را ببینید

دو دریاچه کمتردیده‌شده اشترانکوه را ببینید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، منصور درویشی ریس اداره محیط زیست ازنا گفت: گهر بره شورون تالاب بسیار مرتفع دریاچه مانندی است به عرض و طول ۷۰×۷۰ متر در نسار اشترانکوه در زیر قللی که به نظر می‌آید سنگاب بسیار بزرگی باید باشد. این دریاچه را که آب آن تماماً از ذوب برف و یخچال است به این دلیل گهر بره شورون می‌گویند که گله‌داران عشایر لر بختیاری در تابستان گوسفندان خود را در آن شست‌وشو می‌دهند. این گهر فاقد هرگونه جانور آبزی معتبر بوده آب آن بسیار سرد است و احتمالاً حدود ۱۰ متر عمق داشته باشد.

در کنار این دریاچه زیبا خرس قهوه‌ای زیاد دیده می‌شود و تابستان‌ها بز و پازن هم در اطراف آن وجود دارد. راه اصلی این گهر از شهرستان ازنا، قریه روستای تیان به منطقه چالگوران‌ها و سپس کل حسنی مرده، چشمه گل گل و گهر بره شورون است.

دو دریاچه کمتردیده‌شده اشترانکوه را ببینید

وی افزود: گهر چال کبود هم دریاچه بسیار کوچکی است که در نزدیکی گهر بره شورون قرار دارد و تقریباً ۳۰×۳۰ متر عرض و طول داشته در کنار یخچال معروف چال کبود قرار دارد. این گهر دارای آب سبز سیری بوده احتمالاً بسیار عمیق است. منبع تأمین آب آن ذوب برف‌ها و آب زیر یخچال چال کبود است. راه اصلی این یخچال همان راه گهر بره شورون است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل