گلونی

رونمایی از تهدیدها و فرصت‌های اکران فیلم خارجی در جشنواره جهانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کتاب «اکران فیلم خارجی؛ فرصت‌ها و تهدیدها برای سینمای ملی» به کوشش شهاب اسفندیاری و با حمایت جشنواره جهانی فیلم فجر هم‌زمان با سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر می‌شود.

این کتاب مشتمل بر گفتارها، سخنرانی‌ها و محتوای میزگردهایی است که سال گذشته در همایش «اکران فیلم خارجی» هم‌زمان با جشنواره جهانی فیلم فجر در دانشکده سینما-تئاتر دانشگاه هنر ارائه شده است. در این همایش که با همکاری جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد، برای نخستین‌بار در یک فضای دانشگاهی به این مساله قدیمی سینمای ایران پس از انقلاب پرداخته شد و علاوه بر مدیران فرهنگی و متخصصان حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی، اساتید دانشگاه و برخی از اساتید بین‌المللی دانشگاه‌های خارجی و هم‌چنین نمایندگان صنوف سینمایی به بیان دیدگاه‌های خود در این باره پرداختند که مباحث مطرح شده، در این کتاب گردآوری شده است.

در این کتاب گفتارهایی از دکتر حسام‌الدین آشنا، دکتر حجت‌الله ایوبی، دکتر عبدالحسین لاله، محمد حمزه‌زاده، عبدالله اسفندیاری، جعفر صانعی‌مقدم، اوزکو پازن استاد سینما از کشور ترکیه، سرگئی کاپترف استاد سینما از کشور روسیه و همچنین دیدگاه‌های برخی از نمایندگان صنوف هم‌چون منوچهر شهسواری، محمدعلی سجادی، علی سرتیپی و رضا سعیدی‌پور در مورد اکران فیلم خارجی در سینمای ایران گردآوری شده است.

علاوه بر این، در ضمیمه کتاب «اکران فیلم خارجی؛ فرصت‌ها و تهدیدها برای سینمای ملی» طرحی عملیاتی و اجرایی برای اکران فیلم خارجی در سینمای ایران ارائه شده است؛ این طرح حاصل مطالعه‌ای است که توسط جعفر صانعی‌مقدم با همکاری بهمن آقایی از طریق مطالعه اسناد و قوانین و مقررات موجود و مصاحبه‌های مفصل با اهالی و مدیران سینمایی در سال‌های گذشته انجام شده است. طرح و مطالعه‌ای که به سفارش بنیاد سینمایی فارابی انجام شده و نتیجه آن به مدیران سینمایی نیز ارائه شده، هرچند که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. منتشرکنندگان کتاب امیدوارند انتشار این کتاب با نزدیک کردن ذهنیت‌ها و افکار صنوف سینما و مدیران فرهنگی و سینمایی و تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران، در نهایت به اتخاذ تصمیمی بینجامد که منافع سینمای ملی ایران را تامین کند.

بخش دیگری از این کتاب به نتایج تحقیقی اختصاص دارد که توسط گروهی از دانشجویان سینما انجام شده است؛ در این تحقیق وضعیت اکران فیلم خارجی در هشت کشور جهان و آمارهایی از سرانه مصرف فیلم، میزان فروش فیلم‌های داخلی و خارجی و شاخص‌هایی از صنعت سینمای این کشورها به‌صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته و اینفوگرافیک‌هایی از وضعیت سینمایی این کشورها نیز ارائه شده است.

کتاب «اکران فیلم خارجی؛ فرصت‌ها و تهدیدها برای سینمای ملی» به کوشش شهاب اسفندیاری و با حمایت و همکاری جشنواره جهانی فیلم فجر، دانشکده سینما-تئاتر دانشگاه هنر و توسط انتشارات خانه هنرمندان ایران هم‌زمان با سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر و روز یکشنبه سوم اردیبهشت در دانشکده سینما-تئاتر رونمایی خواهد شد.

سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

پایان پیام

 

خروج از نسخه موبایل