گلونی

قزوین، آیینه تاریخ ایران

قزوین، آیینه تاریخ ایران

قزوین، آیینه تاریخ ایران

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: کتاب راهنمای اطلس راه‌های ایران را نگاه می‌کردم تا اینکه رسیدم به صفحه‌ای که در آن تصاویر زیبای قزوین، پایتخت صفویه، خودنمایی می‌کرد. اما دیدن عکس‌ها کجا و نفس کشیدن در هوای شهری زیبا و دیدنی کجا. پس راهیِ شهر قزوین شدم… بهتر است ننویسم شهر، می‌خواهم منصفانه بگویم قزوین، زیباترین و اصیل‌ترین سرزمینی‌ست که دیده‌ام…

قزوین را باید با نام «آیینه تاریخ» صدا زد؛ شهری پر از داستان و رمز و راز. بناهایی که وقتی پا در آنجا می‌گذاری، بوی اصالت را استشمام می‌کنی. شهری که در روزهای نوروز، با همت انجمن فرهنگی تاریخی عالی قاپو، با مهمان‌نوازی هرچه تمام‌تر، میزبان گردشگران است.

دهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات قزوین

تماشای شهر را از عمارت مشهور عالی قاپو آغاز کردم و بعد از بازدیدِ مجموعه دولتخانه صفوی، از محمد حسن سلیمانی، موسس و مدیر انجمن فرهنگی تاریخی عالی قاپو، درباره اهداف و فعالیت های انجمن پرسیدم. ایشان در پاسخ گفتند:
ما ۲ سال است که انجمن را تاسیس کردیم. در طول این مدت، تاکنون ۱۷ برنامه قزوین‌گردی برگزار کرده‌ایم و سه برنامه دیگر نیز در نوروز ۹۶ برگزار خواهد شد. هدف ما شناساندن هر چه بیشتر تاریخ و میراث ارزشمند قزوین به مردم است. تلاش کردیم تا از طریق فضای مجازی هم، مردم را با آداب، فرهنگ، میراث و تاریخ شهر آشنا کنیم. نگه داشتن افراد در یک کانال تلگرامی، کار آسانی نیست. بنابراین سعی می‌کنیم در چندین زمینه مختلف، محتوا تولید کنیم که هم برای مخاطب جذاب باشد و هم مشتاق شوند که مطالب را پیگیری کنند. کانال تلگرام ما باعث شده کسانی که متولد و یا زمانی ساکن قزوین بودند و امروز مقیم کشورهای دیگری هستند، دوباره دلشان بخواهد به قزوین سفر کنند. چرا که دیدن تصاویر و خواندن اطلاعات مربوط به پایتخت صفویه، تلنگری ست به کسانی که نسبت به زادگاهشان احساس تعلق دارند.

محمد حسن سلیمانی

قزوین، آیینه تاریخ ایران

ایشان در پاسخ به این سوال که مردم تا چه اندازه مشتاق به شرکت در این تورها هستند؟ گفتند: علاوه بر گردشگرانی که برای اولین بار به قزوین می‌آیند و میراث تاریخی شهر را نمی‌شناسند، بعضی از مردم قزوین هم با آثار ملی شهرشان آشنا نیستند. تورهای قزوین گردی ما کمک می‌کند تا آنها بدانند سرزمین‌شان از چه غنا و ارزشی برخوردار است. شور و شوق افراد حاضر در تورها زمانی مشخص می‌شود که با اطلاع‌رسانی ما جمعیت زیادی به ما ملحق می‌شوند و حتی در هوای بارانی هم مشتاقانه ما را همراهی می‌کنند و ممکن است مثلا از یک گروه ۵۰ نفره، فقط چند نفر جمعیت را ترک کنند. به طور کلی، در هر برنامه افراد زیادی در تورها حضور پیدا می‌کنند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، در ادامه افزود: وقتی ساکنان سرزمینی، شهرشان را خوب بشناسند و بدانند به آنجا متعلق هستند، آن وقت است که این احساس تعلق، به دنبال خودش تعهد هم ایجاد می‌کند. تعلق و تعهد، در مقابل بی‌تفاوتی قرار می‌گیرد و زمانی که مردم به زادبوم شان احساس تعلق کنند نمی‌گذارند به بافت‌های تاریخی و محیط‌زیست، آسیبی وارد شود. این تعهد که زکات تعلق است، می‌تواند خودش را در قالب تشکل‌های مخالف با تخریب آثار باستانی، نشان دهد. دکتر سلیمانی، از یک مثال به عنوان شاهد همین موضوع استفاده کردند و گفتند قرار بود شهرداری در حریم مجموعه تاریخی سعدالسلطنه، پارکینگ طبقاتی بسازد. اما با پیگیری و همکاری مردم در کنار سازمان میراث فرهنگی، خوشبختانه این کار انجام نشد. چون مردم برای نشان دادن اعتراض‌شان در مقابل بنای تاریخی، تجمع کردند و مانع تخریب شدند. یکی از برنامه‌های دیگر ما این است که در هر ماه از مشاهیر بزرگ قزوین، تقدیر می‌کنیم. برگزاری آیین نکوداشت بزرگان، باعث دلگرمی استادان و شناسایی چهره‌های ارزشمند به مردم خواهد شد.

عملکرد خوب انجمن تاریخی فرهنگی عالی قاپو به علاوه تلاش های مستمر و فراوان این مجموعه، سبب شد تا از دکتر سلیمانی بپرسم چطور توانستید در طول این دو سال، بازده خوبی داشته باشید؟ وی در پاسخ گفت: «ما سعی می‌کنیم برنامه‌هایمان را اجرا کنیم و صرفا شعار ندهیم. شخصا معتقدم با عملگرایی دستیابی اهداف به راحتی میسر خواهد شد.

پژوهشگر و روزنامه‌نگار قزوینی، در پاسخ به این سوال که چه انگیزه‌ای باعث می‌شود ساعت‌ها و کیلومترها پیاده‌روی، آن هم بدون هیچ سودی باز هم تورهای قزوین‌گردی را برگزار کنید گفتند: «قرار نیست همه انگیزه‌ها مالی باشند. هدف ما این است که احساس تعلق را در مردم ایجاد کنم تا خودشان را متعلق به زادگاهشان بدانند و به فرهنگ و پیشینه‌شان ببالند.» ایشان برای توصیف راهنمایان گردشگری از عبارت ابداعی‌شان استفاده کردند و آنها را “پیش‌قراولان گمنام فرهنگ” نامیدند و تاکید کردند این افراد روزهای متوالی و با مبالغ اندک در خدمت فرهنگ و تاریخ ایران، فعالیت می‌کنند و متاسفانه دیده نمی‌شوند. آنچه آنها را ترغیب می‌کند تا این راه را با انرژی ادامه دهند شوق معرفی هویت ملی و بومی قزوین به مردم است.

سلیمانی، به شیوه مدیریت منابع آبی گذشتگان اشاره کرد و افزود: با توجه به کمبود آب در قزوین، مردم در گذشته قنات، کاریز و آب انبار می‌ساختند تا با کمبود آب مواجه نشوند. وی حساسیت مردم نسبت به محیط زیست را مثبت ارزیابی کرد و در ادامه افزود: تالاب‌هایی در قزوین هست که احیای آنها نیاز به همکاری ارگان های دولتی دارد و مشارکت مردم به تنهایی کافی نیست.

پیشینه فعالیت‌های موفق، شناخت دقیق ایشان از بافت شهری و دغدغه های ارزشمند پژوهشگر و فعال عرصه تاریخ و فرهنگ ایران، سبب شد تا از ایشان بپرسم چرا در انتخابات شورای شهر، کاندیدا نشدند؟ سلیمانی در پاسخ گفت: برای تاثیرگذاری باید به نقطه مطمئنی برسیم و رسیدن به آن، با شعار دادن میسر نمی‌شود. رای مردم، به معنای اعتماد آنهاست و زمانی که نتوانیم وعده‌هایمان را عملی کنیم اعتماد مردم سلب می شود و در نهایت شرمنده مردم خواهیم شد. برای من مهم است که در شورای شهر، همکارانی داشته باشم که به دنبال سوداگری و منافع شخصی نباشند. شورای شهر، به متخصصان نخبه و متفکر نیاز دارد. نیروهایی که برای برنامه‌ریزی شهری، چه در حوزه‌های مدیریت کلان و خرد، معماری شهری و عرصه های اجتماعی و… “صاحب نظر” باشند. کسانی که به دنبال شهرت باشند حرف‌های بلااثر خواهند زد. من به دنبال شهرت و منافع شخصی نیستم و برایم مهم است تا با همفکرانم در فضای شورای شهر فعالیت کنم. وقتی فضا را مناسب ندیدم پس از کاندیدا شدن هم، صرف نظر کردم.

ایشان در پایان تاکید کردند که لازم است تا بازدیدهای هدفمند از میراث فرهنگی و تاریخی را ترویج دهیم و نه صرفا بازدیدهای تفریحی را. همچنین در ادامه گفتند: برای دیدن شهر قزوین، حداقل چهار روز زمان لازم است.

اجرای موسیقی سنتی چهل سُرنا برای نخستین‌بار در پایتخت صفویه، احیای پرده‌خوانی با روایت بدیع از دوران پایتختی صفویان در قزوین، احیای نقاره زنی در دولتخانه صفوی قزوین، معرفی مشاهیر نامدار قزوینی، برگزاری دهمین نمایشگاه سوغات و صنایع دستی، از دیگر برنامه‌هایی ست که با همکاری انجمن فرهنگی تاریخی عالی قاپو، در مجموعه دولتخانه صفوی قزوین تدارک دیده شده است.

مجموعه دولتخانه صفوی

عکاس: نگار فیض‌آبادی

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

قزوین، آیینه تاریخ ایران

پایان پیام

 

خروج از نسخه موبایل