گلونی

چرای زودرس، عامل فقر مراتع استان لرستان

چرای زودرس، عامل فقر مراتع استان لرستان

چرای زودرس، عامل فقر مراتع استان لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی همه ساله با فرارسیدن فصل بهار دغدغه و نگرانی متولیان و دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست در لرستان بیشتر می‌شود. از جمله عواملی که این نگرانی‌ها را دامن می‌زند چرای زودرس دام‌هاست که مراتع و جنگل‌های استان را تهدید می‌کند. مراتع استان به دلیل قرار گرفتن در مسیرعبور دامداران و عشایری که به ییلاق می‌روند در معرض تخریب قرار می‌گیرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، با وجود اهمیت موضوع، واقعیت این است که تاکنون برنامه‌ریزی مناسبی به منظور جلوگیری از ورود زودهنگام دام‌ها به مراتع استان صورت نگرفته است و این مساله آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری را به منابع طبیعی وارد کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به جایگاه پوشش گیاهی مراتع لرستان باید به‌منظور ممانعت از فقیرتر شدن آنها راهکاری جدی از سوی متولیان امر اندیشیده شود.

چرای زودرس، عامل فقر مراتع استان لرستان

بیشترین تخریب در اراضی پلدختر 
مهرداد فتحی مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه چرای زودرس و خارج از ظرفیت مراتع از سوی دام‌های عشایر، منابع طبیعی و محیط زیست استان را به طور جدی تهدید می‌کند، می‌گوید: با وجود اهمیت پوشش گیاهی اراضی مرتعی و جنگلی تاکنون برنامه‌ریزی خاصی در راستای حفاظت از آنها صورت نگرفته است.
«مهرداد فتحی» می‌افزاید: چرای دام در استان باید از ۱۵ اردیبهشت شروع ‌شود؛ این در حالی است که به دلیل قرار گرفتن لرستان در مسیر عبور دامداران و عشایر این زمان زودتر از موعد مقرر آغاز می‌شود. این مساله همه ساله سبب تخریب اراضی مرتعی و جنگلی می‌شود و خسارت‌هایی نیز به بار می‌آورد.
وی اظهار می‌کند: می‌توان گفت عامل حدود ۴۰ درصد از تخریب پوشش جنگلی و مرتعی استان مربوط به دام چه در بحث چرای زودرس و چه خارج از ظرفیت است. در این میان اراضی مرتعی پلدختر به دلیل قرارگرفتن در مسیر دام‌ها با بیشترین تخریب روبه‌رو است. البته خرم‌آباد و بروجرد هم از این تخریب در امان نیستند زیرا برای خروج از استان، گله‌های دامی ناچار به عبور از این مسیرها هستند.
این مسئول عنوان می‌کند: نبود تعادل بین دام‌های استان با ظرفیت مراتع هم یکی از مواردی است که تخریب منابع طبیعی را نیز به دنبال دارد.

تقسیم زمان توقف دام‌ها در استان‌ها 
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست به راهکارهای رفع معضل چرای زودرس دام‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از راهکارها این است که زمان قبل از موعد چرای دام‌ها بین استان‌ها تقسیم شود تا دام‌ها زمان کمتری را در استان بگذرانند؛  امری که محقق شدن آن مستلزم همکاری استان‌هایی مانند خوزستان و کرمانشاه است.
رحمتی ادامه می‌دهد: ایجاد معیشت جایگزین نیز از دیگر راهکارها است، زیرا معیشت دامداران و عشایر در گرو دام‌هایی است که نگهداری می‌کنند و ما هم نمی‌خواهیم ضرری متوجه آنها شود، از طرفی هدفمان این است که مراتع کمترین آسیب را ببینند. صنعتی کردن دامداری و اسکان عشایر هم از دیگر راهکارهایی است که بدون شک عواید زیادی برای دامداران به همراه خواهد داشت.
این مسئول تاکید می‌کند: با توجه به فراهم بودن زمینه کشت گیاهان دارویی و علوفه‌ای می‌توان در این خصوص برنامه‌ریزی کرد و این اقدام غنی‌تر شدن مراتع را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه بحث تغییر الگوی سوخت دامداران و عشایرهم از مواردی است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود می‌گوید: عشایر و دامداران می‌بایست به اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست واقف باشند و این تنها از طریق فرهنگ سازی و آموزش ممکن است. در واقع دامداران می‌بایست به این نکته پی ببرند که فقیر شدن مراتع به ضرر خود آنهاست.
رحمتی حفظ تنوع زیستی در مراتع را حائزاهمیت عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: باید به این امر توجه جدی شود زیرا چرای زودرس بدون شک تهدیدی برای گونه‌های گیاهی و حیات وحش استان محسوب می‌شود. اجرای عملیات آبخیزداری، توسعه، احیا و بهره‌برداری اصولی از مراتع هم دیگر راهکاری است که رحمتی مطرح می‌کند.
این مسئول به ضرورت بازنگری جدی در ایجاد تعادل میان دام‌ها و مراتع هم اشاره می‌کند و عنوان می‌کند: در این خصوص می‌بایست ظرفیت‌سنجی شود زیرا پروانه چرای دامی که صادر شده مربوط به ۲۰ سال پیش است که ظرفیت مراتع در آن زمان بیشتر بوده است، اما اکنون ظرفیت بسیار اندک است.

تعامل استان‌ها 
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان هم با بیان اینکه اگر راهکاری جدی برای جلوگیری از چرای زودرس دام‌ها اندیشیده نشود بدون شک در بلند‌مدت شاهد فقیرشدن مراتع خواهیم بود، اظهار می‌کند: لرستان در مسیرعبور دام‌ها و عشایر استان‌های همدان، ایلام، مرکزی، کرمانشاه وخوزستان قرار دارد، بنابراین باید در این خصوص یک تصمیم جدی اتخاذ شود. نیاز است همه استان‌ها با هم تعامل داشته باشند؛ زیرا ایجاد تدابیری برای نجات مراتع و جنگل‌های استان به تنهایی از لرستان ساخته نیست.
«مهرداد فتحی بیرانوند» می‌افزاید: با توجه به اینکه عشایر تامین کننده بخشی از پروتئین مورد نیاز کشور و استان هستند، بنابراین باید هم به معیشت آنها توجه کرد هم اقداماتی برای به حداقل رساندن تخریب‌ها انجام داد.

چرای زودرس، عامل فقر مراتع استان لرستان

«امید جافری» کارشناس منابع طبیعی معتقد است؛ تخریب مراتع از سوی دامداران و عشایر یکی از مباحث و معضلات جدی منابع طبیعی و محیط زیست استان است که تاکنون راهکار جدی برای آن اندیشیده نشده است.
وی می‌گوید: در صورتی که وضع به همین منوال پیش برود و دام‌ها قبل از موعد مقرر به مراتع وارد شوند مراتع استان نسبت به سال گذشته هم فقیرتر خواهند شد که نتایج آن کاهش نفوذپذیری آب و فرسایش خاک است. چرای زودرس دام‌ها در مراتع طی بلندمدت جاری شدن سیلاب و پدید آمدن خسارت‌های جبران ناپذیر را به دنبال دارد.
جافری اظهار می‌کند: بنابراین متولیان امر نباید دست روی دست بگذارند و اجازه دهند منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان سرمایه‌های ارزشمند به راحتی از بین بروند.

تعداد دام‌ها۲ برابر ظرفیت مراتع 
«نبی الله قائدرحمتی» معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۴ تا ۶ میلیون راس دام در مراتع استان چرا می‌کنند، می‌گوید: این در حالی است که مراتع استان تنها ظرفیت ۲میلیون واحد دامی را دارد. از ۲ میلیون و ۱۰۰ هکتار اراضی لرستان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هکتار اراضی جنگلی و ۸۸۴ هزار هکتار مرتع است، یعنی می‌توان گفت؛ در حال حاضر تعداد دام‌ها ۲ برابر ظرفیت مراتع است.
وی با بیان اینکه چرای زودرس دام‌ها پیامدهای نامطلوبی را به همراه دارد، اظهار می‌کند: چرای زودرس فرصت رویش گیاهان را می‌گیرد همچنین باعث تخریب و فرسایش خاک می‌شود. فقر پوشش گیاهی مراتع نفوذ‌پذیری بارش‌ها را درزمین کاهش می‌دهد وباعث جاری شدن آب‌ها و بروزسیلاب می‌شود. همچنین چرای زودرس باعث می‌شود عمر مراتع کاهش پیدا کند که این امر دامداران را در بلندمدت متضرر خواهد کرد.

پایان پیام
خروج از نسخه موبایل