گلونی

گرافیک رسانه‌ای پیام‌رسان است

گرافیک رسانه‌ای پیام‌رسان است

گرافیک رسانه‌ای پیام‌رسان است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حامد خاکی، نویسنده و پژوهشگر مطرح هنر و گرافیک ایران، درباره پوسترهای متفاوت جشنواره جهانی فیلم فجر امسال که با استفاده از نشانه‌های باستانی ایران آفریده شده‌اند، نوشت:

وقتی آرتور پوپ وصیت می‌کند که بعد از فوت در اصفهان به خاک سپرده شود یا آلن بایاش به دیدن نقوش و اقلیم معماری ایرانی و نقاشی از آنها برای همیشه در ایران ماند گار می‌شود، این گرایش حکایت از دلبستگیی دارد که فرهنگ آنان فاقد این ویژگی‌ها بوده است. و اگر تولز لوترگ، گوگن، ونگوک با ارجاع به باسمه‌های شرقی٬ شیوه‌ی رنگ‌گذاری در نقاشی‌هایشان را تغییر می‌دهند، تاثیرات همان خیال شرقی ست که اشخاصی چون ژازه تباتبایی و ناصر اویسی دوباره کشف می‌کنند و شاید امروزه در نگاه و آثارمان از آن مغفول مانده‌ایم. اکسپرسونیسم با برون‌دادی خشمگنانه٬ امپرسبونیسم با اولویت دادن به رنگ فاقد استحکام شکلی٬ کوبیسم با در هم شکستن ساحت و ویژگی چند زمانی‌٬ صحنه‌ی جهانی را در فقدان هنر بومی فاقد نظریه٬ از میدان به در کردند. اما گرایش و باز شناخت هنر ملی بار دیگر ثابت کرد که در عقلانیت گرایش هنر غرب٬ هنر و خیال شرقی‌ست که بازتاب رابطه‌ی انسان باجهان هستی و نامحسوسات است و ذات صلح مداری، گرایش به زیبایی را در تفکر ایرانی بازتاب می‌دهد … گرافیک رسانه‌ای پیام‌رسان است.

گرافیک رسانه‌ای پیام‌رسان است

صرف پیام‌رسانی نمی‌تواند موجب ماندگاری در اذهان شود و تنها ویژگی عجایب‌الخلقه بودن آن را به جایگاه و شأن هنری سوق می‌دهد. در چند دهه‌ی اخیر مدام شاهد اتفاقات هنری و فرآورده‌های پدید آمده‌ی متناظر با آنها٬ از جمله پوستر، بوده‌ایم. وقتی در بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر پوسترهایی متفاوت از سالهای قبل دیدم، احساس کردم پدیده‌ای در شرف وقوع است. حمید رضا بیدقی را سالهاست می‌شناسم. فی‌البداهگی رفتاری او در طراحی‌هایش تجلی پیدا کرده است و همین خصوصیت رفتاری موجب آفرینش پوسترهایی شده که بازتاب برخورد گرایش او به خیال از نوع شرقی آن است. سطح شعور بصری کشف او بالاست و دیدن اشیایی که می‌توانند جایگزین اشکالی دیگر شوند. رنگ‌هایی که او کنار هم چیده و اشکالی که در دل شکل دیگری بخوبی جواب گرفته و چون خلقتی دوباره خود را نشان می‌دهد. اشیایی که جزو جهان محسوسات و عینی نیستند. آنچه او می آفریند، همان خیال ایرانی به ارث رسیده از فرهنگی غنی‌ست که امروز مجددا باز نمایی می‌شود و او سینما را به گونه ی رسانه ای هنری و فرهنگی معرفی می‌کند و این انفاقی‌ست فرهنگی و شک ندارم که این پوسترها از سکویی پرتاب خواهد شد که امروز در هجمه‌ای جهانی برای بی اعتبار کردن صلح‌دوستی ایرانیان٬ به گرایشی همه‌گیر برای طراحان دیگر کشورها تبدیل و به نگرشی فرا مرزی برای آنان که فرهنگشان در تحت سلطه و گستردگی فرهنگ غرب لطمه دیده٬ حیاتی مجدد می‌دهد. حمید رضا بیدقی موجودات خود را به فرهنگ جهانی افزود موجوداتی نشأت گرفته از تفکر زیبای رفتار خسروانی و فرهنگ ایرانی. برای او آرزوی موفقیت دارم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

 

پایان پیام

 

خروج از نسخه موبایل