ارزش‌های سینمایی جایی در جشنواره‌ها ندارند

ارزش‌های سینمایی جایی در جشنواره‌ها ندارند

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم سما: بهروز افخمی در نشست تخصصی فیلمنامه نویسی که در دومین  روز از سومین دوره جشنواره فیلم «سما» برگزار شد، ضمن تاکید بر رعایت فرم در بیان موضوعات مختلف، تنها معیار ارزش گذاری هر اثری را از طریق فرم دانست. در این نشست که عصر یکشنبه با استقبال قابل توجه فیلم‌سازان جوان در «سینما فلسطین» برگزار شد، بر طبق گفته‌هایی که پیشتر در برنامه تلویزیونی «هفت» عنوان شده بود، بر این نکته تاکید شد که ارزش گذاری هر اثری تنها در قالب «فرم» امکان‌پذیر است.

بهروز افخمی برای بررسی فرم سینمایی به سراغ «موسیقی» و «ریاضیات» رفت و در این باره گفت: «موسیقی از لحاظ اصوات باید به گونه‌ای باشد که هر گوش متوسط بتواند آن را تشخیص دهد و می‌توان فهمید کدام ملودی صحیح است و کدام ترکیب شیرین است.» وی ادامه داد: «شنیدن شعر و دانستن درستی قافیه یا وزن شعر چندان نیاز به دانش ندارد و موسیقی این چنین است.» افخمی ادامه داد: «پشت موسیقی می‌توان به ریاضیات رسید. در ساده‌ترین صورت قواعد منطقی حتی در سخنوری هم قابل تشخیص است. در فیلمنامه اگر با اثری مواجه شویم که براساس مقدمات غلط و غیرمنطقی بنا شده باشد، یعنی آن کار منطق ندارد.» کارگردان فیلم «روباه» افزود: «امکان دارد فرضیاتی خیالی وجود داشته باشد و فیلمی فانتزی باشد اما در همان شرایط هم باید منطقی وجود داشته باشد.»

کارگردان فیلم «روز شیطان» ضمن تاکید بر اهمیت فرم در آثار سینمایی، گفت: «خیلی‌ها رعایت اصول و قواعد همسان با عقل را فراموش می‌کنند و فکر می‌کنند مردم باید منظور این داستان بی سرو ته‌شان را بفهمند! ما داستان‌هایی درباره موقعیت های غیرقابل باور می‌بینیم که تحت عنوان سینمای اجتماعی نامیده می‌شود و مجبوریم به دنبال منظور فیلمساز و پیامش باشیم!» بهروز افخمی در ادامه نشست به فاصله میان برخی آثار سینمایی با مخاطبان پرداخت و گفت: «سینمای ۳ سال پیش الان دیگر مُرده است و فیلم‌های پلیسی و کمدی که قواعدی را برای نمایش در پرده سینما رعایت کرده‌اند، همچنان تماشاگر دارد. اما برای خیلی‌ها مخاطب اهمیتی ندارد و برایشان تنها خواست جشنواره‌های خارجی اهمیت دارد! این روشنفکران سینما را در دست گرفتند اما الان این نوع سینما از طرف مردم رانده شده است.» کارگردان فیلم «شوکران» با اشاره به میزان فروش آثار سینمایی در نوروز امسال، از فیلم «ماجرای نیمروز» به عنوان نمونه‌ای مطلوب در سینما یاد کرد. افخمی با تاکید بر وجود ساختاری درست در نظام تولید آثار سینمایی، افزود: «اگر دولت بخواهد با هر انگیزه‌ای جلوی تولید برخی فیلم‌ها را بگیرد و فیلم‌های مورد توافق وزارت ارشاد و وزارت خارجه برای شرکت در جشنواره‌های خارجی ساخته شود، نمی‌توان موفق بود.»

ارزش‌های سینمایی جایی در جشنواره‌ها ندارند

بهروز افخمی در نشست تخصصی فیلمنامه‌نویسی توصیه‌ای به فیلمسازان جوان کرد و گفت: «فیلمنامه‌ای که می‌نویسید باید ببینید با عقل جور در می‌آید؟ ریتم دارد؟ سرو ته مشخصی دارد؟ نویسنده باید بداند نقطه عطف و اوج و فینال داستان کجاست؟» بهروز افخمی ضمن انتقاد از رویه سیاسی جشنواره‌های خارجی، گفت: «بعد از جوایز احمقانه‌ای که در جشنواره فجر داده شد، با مشاهده آثار اسکار می‌توان به این نکته پی برد که اسکار در بی اعتباری حتی از جشنواره فجر پیش افتاده است.» کارگردان فیلم «جهان پهلوان تختی» با اعلام این که همه جشنواره‌های خارجی قابل تشکیک هستند، عنوان کرد: «الان مشخص است که در هر جشنواره‌ای چه تمایلات سیاسی و اجتماعی باید وجود داشته باشد تا جایزه گرفت و در ۱۵ سال اخیر ارزش‌های سینمایی جایی در جشنواره‌ها ندارند.»

بخش دیگری از نشست تخصصی فیلمنامه‌نویسی اختصاص به پرسش حاضران در جلسه بود که بهروز افخمی در پاسخ به یکی از سوالات درباره چگونگی پرورش خلاقیت در فیلمنامه‌نویسی، گفت: «هیچ راهی برای پرورش خلاقیت وجود ندارد. بعضی این کاره هستند و بعضی نیستند. کلاس‌هایی که وعده پرورش خلاقیت می‌دهند مشخص است که متقلب هستند!» وی ادامه داد: «اگر منظور از خلاقیت، کسب مهارت باشد راه‌هایی وجود دارد و می‌توان با تمرین به آن دست یافت. البته مهارت‌ها در رابطه استاد و شاگردی به دست می‌آید.» کارگردان فیلم «عروس» در پاسخ به این که لوازم و ابزار نویسندگی چه مواردی است، عنوان کرد: «نویسنده باید علاقه به خواندن داشته باشد و این ابزار اولیه است. در مرحله بعد لازم است نویسندگان از روی آثار نویسندگان محبوب خود مشق بنویسند.» در ادامه یکی از حضار از کارگردان فیلم «روباه» درباره وجوه برتری خیال و واقعیت نسبت به یکدیگر پرسید که افخمی پاسخ داد: «من برتری هیچ کدام را درک نمی‌کنم و هرکدام می‌تواند دیدگاه نویسنده را مورد توجه قرار دهد.» افخمی درباره میزان پایبندی فیلمنامه‌نویس به قواعد «سید فیلد»، گفت: «برخی اصول فیلمنامه‌نویسی را می‌خوانند اما درک‌ نمی‌کنند. برخی فکر می‌کنند نقطه عطف در فیلمنامه این است که یک حادثه اکشن قرار داده شود، در حالی که نقطه عطق نقطه بازگشت است و نقطه عطف مخصوص سینما است.»

ارزش‌های سینمایی جایی در جشنواره‌ها ندارند

در ادامه بهروز افخمی در پاسخ به این که چگونه می‌توان پیام دینی را در فرم سینمایی ارائه کرد، گفت: «هیچ پیامی را در سینما نمی‌توان در اولویت قرار داد و هر کسی بخواهد براساس پیام فیلم بسازد، اشتباه است. می‌توان از طریق سخنرانی و موارد دیگر هم پیام را ارائه داد. اما در سینما باید به شکلی کار کرد که امکان ارائه آن در قالب‌های دیگر وجود نداشته باشد.» کارگردان «کوچک جنگلی» در «نشست تخصصی فیلمنامه‌نویسی جشنواره سما» درباره چیستی درام، گفت: «درام یعنی موقعیت نامتقارن و هیجان انگیز در داستان که شامل بخش‌های مهم می شود. در مقابلش کمدی را داریم که وضعیت‌های مسخره در آن برجسته است.» افخمی مفهوم «پایان باز» در سینما را نامناسب دانست و با اشاره به این که پایان فیلم «عروس» آغازگر این جریان در سینما بوده است، درباره «پایان باز در فیلمنامه» گفت: «این که در پایان مشخص نمی‌شود که چه شرایطی اتفاق خواهد افتاد. این معنای پایان باز نمی‌دهد و به نظرم پایانی که در «عروس» وجود دارد، «پایان الاکلنگی» است. بعدا افرادی پیدا شدند که نمی توانستند داستان فیلم خود را به جایی برسانند و از پایان باز استفاده کردند که یکی از آفت‌های سینمایی است.» کارگردان شناخته سینمای ایران در پایان اشاره به ویژگی‌های آثار کیارستمی و برترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران داشت و همچنین سینمای کمدی را به عنوان ژانری دانست که نباید مورد تحقیر برخی قرار بگیرد.»

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 40702 ساعت خبر : 12:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=40702
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات