تلگرام، نظرسنج معتمدی نیست

تلگرام، نظرسنج معتمدی نیست

پایگاه خبری گلونی، مهرداد دهقانی: شاید شما هم دیده باشید افرادی که التماس می‌کنند «در فلان نظرسنجی، به فلانی رای بده»! با داغ‌تر شدن تنور انتخابات، نظرسنجی‌هایی به راه می‌افتد که بهتر است آن‌ها را نظرسازی بخوانیم؛ نظرسازی‌هایی که با هدف تبلیغاتی و ایجاد جوّ روانی انجام شده و نتایج آن‌ها با حقیقت فاصله دارد.

برخی به‌منظور تبلیغ برای کاندیدای محبوب خود، می‌خواهند شهروندان را به‌وسیله‌ی نتیجه‌ی نظرسنجی‌های غیرعلمی و در مواردی ساختگی، فریب دهند. باید دانست مرکز آمار ایران، تنها مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای کشور می‌باشد و اغلب دیگر مراجع قابل اطمینان همانند «ایسپا»، معمولا نتایج را اعلام نمی‌کنند.

تلگرام، نظرسنج معتمدی نیست

تلگرام، نظرسنج معتمدی نیست
ربات‌هایی در تلگرام به قصد نظرسنجی برای انتخابات پیش رو راه‌اندازی شده‌اند. هرکسی برنامه‌نویسی انجام داده باشد می‌داند به راحتی می‌توان چنین رباتی را به‌گونه‌ای برنامه‌نویسی کرد که گزینه‌ی مورد نظر همیشه در صدر قرار گیرد!
غیر از مشکل برنامه‌نویسی، راه تقلب برای چند بار رأی دادن به گزینه‌ی مورد نظر، ساده است. اگر از این موارد چشم‌پوشی کنیم، باز هم این نظرسنجی‌ها قابل استناد نیستند، چون نمونه‌ی خاصی از جامعه را پوشش می‌دهند و قابل تعمیم به کل جامعه نیستند.

ممکن است برخی شرکت کنندگان در نظرسنجی‌ها دروغ بگویند!
یکی از مشکلات نظرسنجی‌(نظرسنجی‌های علمی) دروغ گفتن برخی اشخاص است. دلیل و انگیزه دروغ گفتن‌ در نظرسنجی، متفاوت است. برخی مردم در نظرسنجی‌ها آن طوری که فکر می‌کنند بهتر است، پاسخ می‌دهند؛ یعنی در حقیقت دروغ می‌گویند. همچنین گاهی فرد غلو می‌کند و حتی گاهی فرد بنا به دلایلی ترجیح می‌دهد نظر حقیقی خود را ابراز نکند. در مورد نظرسنجی‌های شورای شهر در تلگرام نیز برخی صرفا به‌خاطر اصرار حامیان آن کاندیدا، رای‌ای می‌دهند.

امید است شهروندان با دقت بیش‌تری رفتار کاندیداها و اطرافیان‌شان را رصد کنند و برخی حامیان کاندیداها نیز به‌جای تلاش کردن برای فریب دیگران با ایجاد بار روانی کاذب، روش‌های درست، قانونی، منطقی و اخلاقی برای تبلیغ را به‌کار گیرند؛ چون کسی که نیت خیر برای راه‌یابی به شورای شهر دارد، نباید با توسل به روش‌های نادرست، کارش را آغاز کرده و سعی در فریب مردم نماید؛ خواه این نظرسنجی از طرف خود کاندیدا یا از طرف اطرافیان وی راه‌اندازی شده باشد.

به یاد داشته باشیم با صداقت نیز می‌توان به پارلمان‌ها راه پیدا کرد و در آن صورت در انتخابات دوره‌های بعد نیز مردم صداقت ما را به یاد خواهند داشت و برعکس، عدم صداقت با مردم، سواستفاده از موقعیت، تخلفات مالی و… نیز به یاد مردم می‌ماند.

\ایان \یام

کد خبر : 40805 ساعت خبر : 0:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=40805
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات