دیدار و گفت‌وگو با دکتر فرهنگ رجایی

به گزارش پایگاه خبری گَلوَنی، به مناسبت انتشار کتاب «بازیگری در باغ هویت ایرانی، سرنمونی حافظ» نوشته دکتر رجایی از سوی نشر نی نشست پنجشنبه سی‌ویکم فروردین‌ماه کتابفروشی آینده به دیدار و گفت‌وگو با دکتر رجایی، پیرامون بحث و برسی درباره این کتاب و دیگر اثار ایشان اختصاص یافته است. این مراسم راس ساعت نه صبح در محل کانون زبان فارسی (بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار) برگزار می‌شود.

فرهنگ رجایی (متولد ۱۳۳۱) پژوهش‌گر علوم سیاسی در حوزه‌ی تخصصی نظریه‌های سیاسی و روابط بین‌الملل و استاد تمام (پروفسور) دانشگاه کارلتون در کشور کاناداست. پس از تکمیل دوران مقدماتی و دبیرستان در اراک، دوره کارشناسی خود را در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به اتمام رساند. تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری خود را در آمریکا به آخر رساند و بعد نزدیک به یک دهه در ایران تحقیق و تدریس می‌کرد. در نهایت، به عضویت هیئت علمی دانشگاه کارلتون درآمد. به دلیل علاقه به رابطه فرهنگ و سیاست، هم در دانشکده علوم سیاسی تدریس می‌کند و هم در «دانشکده انسانیات»، که برنامه خاصی بر اساس «کتب ماندگار یا کلاسیک» دارد، در دوره کارشناسی ارائه می‌دهد. درس اصلی وی در دانشگاه کارلتون، «تمدن تجدد» است. به تدریس با روش گفت و گو با اذهان خلاق و زحمتکش اعتقاد دارد. این که در برنامه‌ای که بر کتب ماندگار و شاهکار و روش تدریس مباحث در باره آراء مستتر در آن کتاب‌ها تدریس می‌کند، به همین دلیل است. او در دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران، امام صادق (ع)، و تربیت مدرس در ایران، و دانشگاه‌های ویرجینیا و ایالتی شانیِ‌ اوهایو در آمریکا، هامبولت در آلمان و آکسفورد در انگلستان تدریس‌ و تحقیق کرده ‌است.

فرهنگ رجایی، این شانس را داشته است که از محضر اساتید بزرگی، در ایران مانند حمید عنایت (۱۳۱۱- ۱۳۶۱ش)، و در آمریکا مانند کنت دابلیو تامپسن (۱۹۲۱- ۲۰۱۳)، و اینیس کلاد (۱۹۲۲- ۲۰۱۳) بهره‌مند شده باشد. اهل ‌کتاب ‌ایران با آثار تألیفی، ترجمه‌، مقالات، و ‌مصاحبه‌های وی آشنا هستند. دغدغه اصلی رجایی مطالعه وضع بشر، یا به وجهی که وی مسئولیت را در درجه‌ی اول متوجه شخص می‌داند، چگونگی انسانی عمل کردن و «انسان‌ورزی» است. و از آن‌جا که هویت و سه بُعد آن، یعنی تعریف و فهم خویش، «دیگری» و کل زیست‌جهان آدمی، را تأثیرگذارترین متغیر در انسان‌ورزی می‌داند، تقریباً تمام آثارش، همان‌طور که عنوان‌ها¬ی آن¬‌ها نشان ‌می‌دهند، به ‌مقوله‌ی ‌هویت و ‌جنبه‌های فکری، دنیایی و مادی حیات ‌آدمی، به‌ویژه‌ عبرت‌گرفتن از تمدن‌ها، شامل‌ تمدن ‌تجدد، اختصاص دارند.

برخی از کتابهای دکتر رجایی:
در باره انسان، دولت، و سیاست بین‌الملل. (تألیف، انگلیسی ۱۹۸۳)
معرکه جهان‌بینی‌ها: در خردورزی سیاسی و هویت ما ایرانیان. (تألیف، فارسی ۱۳۷۳ ش ، چاپ دوم ۱۳۷۶ ش)
پدیده جهانی شدن: وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی. (تألیف، انگلیسی ۲۰۰۰، ترجمه عبدالحسین آذرنگ به فارسی ۱۳۸۰ ش)
اندیشه سیاسی معاصر در جهان عرب؛ از قرارداد پارساروویتز تا قرارداد غزه – اریحا (تألیف ۱۳۸۱ ش)
اسلامگرایی و تجددگرایی؛ تحول گفتمان در ایران. (تألیف، انگلیسی ۲۰۰۷).
تحول اندیشه سیاسی در شرق باستان. (تألیف ۱۳۷۲ ش ، ویراست جدید و چاپ پنجم، ۱۳۸۹ ش)
نظریه ‌پردازی ‌هنجارمند :گفتار و کردار کنت ‌تامپسن (تألیف، انگلیسی ۲۰۱۳).
زندگی فضیلت‌مند در عصر سکولار. (تألیف و ترجمه، ۱۳۹۳ ش).
فهم نظریه های سیاسی. (ترجمه ۱۳۶۲ ش ، چاپ نهم ۱۳۹۴ ش)
مُشکِلِه هویت ایرانیان امروز: ایفای نقش در عصر یک تمدن و چند فرهنگ. (تألیف، ۱۳۸۳ ش ، ویراست تازه و چاپ هفتم ۱۳۹۵ ش)
بازیگری در باغ هویت ایرانی؛ سرنمونی حافظ. (تألیف، فارسی ۱۳۹۶ش)

پایان پیام

 

کد خبر : 40910 ساعت خبر : 0:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=40910
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات