دیدار و گفت‌وگو با دکتر محمدرضا باطنی

دیدار و گفت‌وگو با دکتر محمدرضا باطنی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست دیدار و گفتگو با استاد دکتر باطنی برگزار می‌شود.

در این نشست دکتر باطنی به سوالات دانشجویان و علاقه‌مندان رشته زبانشناسی، ترجمه، ویرایش و مسایلی همچون رابطه مغز و تفکر پاسخ می‌دهند و سیروس علی‌نژاد در این جلسه گفتگو حضور دارد.

دکتر محمدرضا باطنی متولد ۱۳۱۳ در اصفهان است. تا ششم ادبی را در اصفهان گذراندند.

سال ۱۳۳۶ دانشجوی سال اول زبان انگلیسی دانشسرای عالی می‌شوند. در سال ۱۳۳۹ موفق به اخذ درجه‌ لیسانس در زبان انگلیسی می‌شوند. به موجب قانون آن روزگار کسانی که شاگرد اول می‌شدند می‌توانستند به خارج از کشور برای ادامه ‌تحصیل بروند.

در انگلستان در دانشگاه لیدز (Leeds) ادامه تحصیل دادند و موفق به دریافت «دیپلم بعد از لیسانس با درجه‌ ممتاز» شدند و همچنین در سال بعد موفق به دریافت درجه‌ فوق‌لیسانس (M.A.) در زبان‌شناسی با گرایش ادبیات از همان دانشگاه می‌شوند.

کارنامه پژوهش‌ها و تألیفات دکتر باطنی در حوزه‌ مسائل تئوریک زبان‌شناسی تاکنون در هشت جلد منتشر شده است که مهم‌ترین اثر که بیش از چهل و پنج سال است در تمامی مراکز دانشگاهی تدریس می‌شود کتاب «توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی» ایشان است که به چاپ بیست و هشتم رسیده است. و دو ترجمه از رابرت هال و مانفرد بی‌یرویش در حوزه زبان‌شناسی از دیگر آثار استاد است.

دوره‌ی دیگر زندگی علمی دکتر باطنی از سال ۱۳۶۴ در «مؤسسه فرهنگ معاصر» آغاز می‌شود که هفت سال آن صرف تألیف و تدوین «فرهنگ دوزبانه ‌انگلیسی ـ فارسی» شد که سرانجام در بهمن‌ماه ۱۳۷۱ به پایان رسید.

پس از آن همکاری دکتر باطنی با «مؤسسه فرهنگ معاصر» ادامه یافته است که حاصلش بیست‌ویک جلد کتاب بسیار مهم در حوزه فرهنگ‌های دوزبانه است. فرهنگ‌هایی همچون «فرهنگ انگلیسی ـ ‌فارسی»، «فرهنگ فعل‌های گروهی»، «فرهنگ همایندها»، «فرهنگ اصطلاحات و عبارات رایج فارسی»، «واژه‌نامه ‌روان‌شناسی و…

دیدار و گفتگو با استاد باطنی طبق معمول در محل کتابفروشی آینده واقع در بنیاد موقوفات افشار در نه صبح روز پنجشنبه بیست و چهارم فروردین‌ماه برگزار می شود.

دیدار و گفت‌وگو با دکتر محمدرضا باطنی

مجله بخارا در سال ۱۳۸۶، ویژه‌نامه‌ای را (شماره ۶۳، مهر و آبان ۱۳۸۶) به افتخار ایشان منتشر کرد. و نیز در تاریخ ششم مهرماه ۱۳۹۲ در سلسله شب‌های بخارا، شبی را به افتخار ایشان درکانون زبان فارسی برگزار کرد. همچنین ایشان مهمان یکی از جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا (بیست و چهارم فروردین ۱۳۹۶) در کانون زبان فارسی، با حضور سردبیر مجله بخارا و سیروس علی نژاد بود.

پایان پیام

کد خبر : 39797 ساعت خبر : 11:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=39797
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات