زباله‌ریزان طبیعت را بشناسید

زباله‌ریزان طبیعت را بشناسید

هستند کسانی که چنان ظاهر موقر و موجه‌ای دارند که خیالش هم عجیب است که چنین شخصی با فلان کمالات آسیبی به محیط زیست و طبیعت برساند. اما همان فرد را می‌بینی در طبیعت که به جان درختان افتاده یا زباله‌هایش را در کنار دریا می‌ریزد یا هر عمل دیگری.

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: اگر راجع به حفظ طبیعت و رفتارمان در آن بین ما نظرسنجی کنند مسلما صرف نظر از موقعیت اجتماعی،‌ تحصیلات، شغل و… همه ما نظر مشترکی داریم مبنی بر حفظ طبیعت و آسیب‌ نرساندن به آن.

زباله‌ریزان طبیعت را بشناسید

اما متاسفانه پایمان که به طبیعت می‌رسد گویا همه حرف‌هایمان را فراموش می‌کنیم و طوری که نباید، به جان طبیعت می‌افتیم. نمی‌دانم چه فرقی دارد چای صحرایی که قرار است بخوریم روی آتشی که از شاخه‌های درخت است درست شود یا ذغال‌هایی که همراه برده‌ایم. رفتار انسان‌ها با طبیعت را از روی هیچ ملاک و معیاری نمی‌شود تشخیص داد. و تا فرد در آن موقعیت قرار نگیرد صرف نظر از همه شعارهایی که می‌دهد نمی‌توان گفت واقعا دوست‌دار طبیعت است یا خیر.

متاسفانه که حالا هم فعالیت‌های محیط زیستی به یک شان و منزلت ویترینی تبدیل شده است. زمانی بود که دفاع از حقوق حیوانات و توجه به آن‌ها در جامعه یک امتیاز شخصیتی و برتری و یا به اصطلاح عامیانه کلاس به حساب می‌آمد. هرچند که این موضوع و تبدیل شدن آن به نوعی دست آویز برای نمایش، کار بدی هم نبود و حداقل حیوانات از خطرهای زیادی در امان ماندند. حالا این موضوع برای محیط زیست و طبیعت هم تکرار شده است. طوری‌که اغلب دیده می‌شود افرادی که ادعای تفکرات خاص و سبک نگرش خاص هم دارند دودستی چسبیده‌اند به این موضوع. کمپین‌ها و جلساتی هم در این خصوص برگزار می‌شود خدا را شکر آن‌قدر زیاد است که آدم گاهی با خودش فکر می‌کند این جلسات حتی اگر کمترین خروجی ممکن را هم داشته باشند حالا نباید یک درخت هم قطع شود یا یک زباله ریخته شود. اما هیچکدام از این شعارها، نمی‌تواند گواه محکمی برای رفتار افراد در جامعه باشد. نه تنها شعار،‌حتی افراد را از روی ظاهر آن‌ها هم نمی‌توان قضاوت کرد. هستند کسانی که چنان ظاهر موقر و موجه‌ای دارند که خیالش هم عجیب است که چنین شخصی با فلان کمالات آسیبی به محیط زیست و طبیعت برساند. اما همان فرد را می‌بینی در طبیعت که به جان درختان افتاده یا زباله‌هایش را در کنار دریا می‌ریزد یا هر عمل دیگری.

همین سفرهایی که می‌رویم یک فرصت خیلی خوب برای آدم‌شناسی است. یادمان باشد افراد را از طاهر و حرف‌هایشان قضاوت نکنیم، شاید یک آقای موجه کت‌و شلوار پوشیده که اتفاقا لای صحبت‌هایش از موهبت‌های الهی و نعمت‌های طبیعی و حق زمین به گردن انسان حرف می‌زند هم احتیاج به یک تلنگر برای عمل کردن به گفته‌هایش داشته باشد. و آن‌ شخصی که از نظر ما حتما یک فرد خاطی است چه بسا برگی هم از درختان جدا نکند. پس چه خوب است به فرزندان‌مان با رفتارمان بیاموزیم که حامی و محافظ طبیعت باشند،‌ درسی که فرزندان از اعمال ما می‌گیرند با هیچ کتاب و تحصیلاتی قابل آموزش نخواهد بود. روز دیگر،‌ روز طبیعت است و فرصت خوبی‌ست که ما تفکر درونی‌مان را دور از همه حرف‌هایمان به نمایش بگذاریم.

پایان پیام

 

کد خبر : 38713 ساعت خبر : 1:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38713
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات