سوسن چلچراغ در معرض انقراض است

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: سوسن چلچراغ یکی از گونه های گیاهی تزئینی منحصربفرد کشور است که از طریق کشت بافت در این مرکز تکثیر شده و قریب به ۳۰ هزار نمونه آن در حال انتظار برای رشد و نمو در طبیعت است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایرنا، گیاه سوسن چلچراغ (Lilium ledebouri Boiss) یکی از گونه‌های نادر و با پراکنش محدود از تیره لاله (Liliaceae) است. این گیاه از نظر زیباشناختی بسیار زیبا و از نظر گیاه‌شناسی در معرض خطر انقراض قرار دارد که گیاه تکثیر شده آن در تابستان سال گذشته در مرکز ملی تحقیقات ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به گل نشسته است.
این گیاه که نادرترین گونه سوسن به شمار می‌رود در نواحی بسیار محدودی از استان‌های اردبیل، مازندران و گیلان می‌روید و علاوه بر آن در منطقه لنکران جمهوری آذربایجان هم مشاهده شده است. همچنین رویشگاه سوسن چلچراغ در روستای داماش به مساحت ۴ هکتار تحت حفاظت قرار گرفته است. این گونه گیاهی به دلیل خاصیت فلورسنتی در شب می درخشد و باتوجه به ظاهر آن که شبیه چلچراغ است به سوسن چلچراغ مشهور شد.
دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: نزدیک به ۳۰ هزار نمونه این گونه گیاهی تزئینی در معرض خطر انقراض تکثیر شده و علیرغم پیگیری‌ها، تاکنون موفق به کاشت آنها در عرصه‌های طبیعی نشده‌ایم.
وی به انجام مکاتبه با سازمان حفاظت محیط زیست برای کاشت این نمونه گیاهی در طبیعت اشاره کرد و افزود: پیگیری های در این زمینه هنوز به نتیجه نرسیده و تعداد زیادی از نمونه در این مرکز نگهداری می‌شود.
فاضلی ادامه داد: به نظر می‌رسد سازمان حفاظت محیط زیست این گونه‌های گیاهی را به عنوان گیاهان دستکاری شده ژنتیک در نظر گرفته و به همین دلیل درخواست ‌آزمایش‌های متخلف برروی آن را دارد. این گونه گیاهی از گیاهان دستکاری شده ژنتیکی نبوده و نیاز به آزمایش‌های مختلف هم ندارد. این گونه گیاهی با روش کشت بافت تکثیر شده و کاملا شبیه نمونه اصلی خود است.
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اشاره به اینکه نمونه اولیه این گونه گیاهی با همکاری آن سازمان از عرصه‌های طبیعی گرفته شده است، گفت: بسیاری از گیاهان باغی در دنیا با این روش تکثیر می‌شود و این گیاه تزئینی هم با این روش تکثیر شده است.
وی اظهار کرد که نمونه ای از این گونه گیاهی تزئینی در تابستان امسال در گلخانه این مرکز به گل نشسته است و به نظر می‌رسد مشکل خاصی برای کاشت آن در طبیعت وجود نداشته باشد.
فاضلی تاکید کرد که این گونه گیاهی در حال انقراض است و تعداد آن به حدی کم است که مناطق رویش آن حفاظت می‌شود لذا از مسئولان محیط زیست تقاضا داریم همکاری بیشتری برای کاشت آنان در دامان طبیعت به عمل آورند.
وی ادامه داد: آمادگی تکثیر گیاهان و درختان در معرض خطر انقراض در کشور را داریم. باتوجه به اینکه این کار نیاز به تامین امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی کارآمد دارد، دولت باید حمایت مالی لازم را انجام دهد تا این موارد در دستور کار این مرکز قرار گیرد.
وی درخت سرخدار را یکی دیگر از گونه های در معرض خطر انقراض اعلام کرد و گفت: محققان این مرکز آمادگی لازم برای تکثیر این نوع درخت را دارند تا از انقراض آن جلوگیری شود.
پایان پیام

کد خبر : 38475 ساعت خبر : 3:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38475
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات