شب بخارا در دره شهر برگزار شد

شب بخارا در دره شهر برگزار شد

مراسم شب بخارا در دره‌شهر در روز  چهارشنبه ۹ فروردین‌ماه ۱۳۹۶ در آمفی تئاتر سالن ارشاد دره شهر به‌همّت  انجمن ادبی و فرهنگی، با همکاری اداره ارشاد شهرستان دره‌شهر و با حضور بنیانگذار شب بخارا، علی دهباشی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی قدرت الله محمدنژاد، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دره شهر با تشکر از تشریف فرمایی دهباشی به شهرستان دره شهر سخنان خود را آغاز کرد و گفت: در این جمع و در فرصت‌های آینده برای سلامتی ایشان دعا می‌کنیم تا بتوانند در بازکردن درهای ادبیات ایران برای جوانان مثمر ثمر باشند و ادبیات معاصر ایران را به جهان معرفی کنند.

محمد نژاد با معرفی دره‌شهر در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: آقای دهباشی شما به منطقه‌ای آمده‌اید که با نام دره‌شهر کهن معرفی شده است.

ایران و نقاط مختلفی جهان اطلاع دارند که کهن بودن این شهرستان به آثار باستانی آن محدود نمی‌شود بلکه کهن بودن ادبیات، نوا و آیین دره شهر نیز قابل توجه است که طی نسل‌ها ادامه یافته است. جا دارد این تشریف فرمایی بتواند قوت قلبی برای هنرمندان و اندیشمندان این شهر شود و بتوان دره شهر را به صورتی که هست به همه معرفی کرد؛ نقاط قوت و ضعف مسائل فرهنگی شناسایی و برای تقویت و رفع آنها گام‌های موثری برداشت.

محمد محمدشاهی فعال فرهنگی دره‌شهر، از بانیان این مراسم بود که با شعری از حمید ایزدپناه صحبت‌های خود را آغاز کرد. او گفت: بر این باورم هر ایرانی بدون اینکه بداند، دل‌داده این سرزمین است. سیمره افتخار استقبال از ایرج افشار را داشته است تا با ذهن خلاق خود درباره این دیار بنگارند.

شب بخارا در دره شهر برگزار شد

محمدشاهی درباره وجه تسمیه این برنامه که از بخارا تا سیمره بود، بیان کرد: بخارا تا سیمره مسیری فرهنگی است که باید به لطف مسئولان، دوستان و هرکسی که در این شهر فر ایرانی را در خود احساس می‌کند، برای گسترش و عمق بخشیدن به فرهنگ ملی طی شود چرا که امروز اگر مسائل فرهنگی در اولویت باشد شاهد هیچ گونه ناهنجاری اجتماعی و سیاسی نخواهیم بود.

در ادامه این شب، مختار فیلی، مهرشاد شیخ محمدی، محمد مقدم، رضا علی‌یاری و یوسف رستمی شعرهای خود را برای حضار خواندند در حالی که به دلیل محدود بودن زمان بسیاری از شاعران که از ایلام در جمع حضور داشتند، نتوانستند نمونه‌ای از آثار خود را ارئه دهند.

علی دهباشی، مدیر مجله بخارا در ادامه این مراسم، سخنان خود را با دوستداران خود در میان گذاشت. او با تشکر از افرادی که این مجلس را برگزار کردند و با یاد ایرج افشار و دکتر منوچهر ستوده گفت: در این دنیای وانفسا، که هر گوشه آن آشوبی به پاست و امروزه  آشوب‌های دینی و مذهبی با برداشت‌هایی که داعش به نام دین مرتکب می‌شود، گسترش یافته است، ما همیشه پیام‌آور صلح و دوستی بودیم. درهیچ ادبیاتی از جهانی نمی‌توانید این ستاره‌های درخشان ادب و فرهنگ را ملاحظه کنید که همگی پیام‌آور هم‌زیستی و مسالمت هستند و می‌بینید هیچ‌گاه نام ایرانی همراه با این تعصبات نبوده است. هیچ خبرنگاری گزارش از جنگ مذهبی در ایران نداده است. قرن‌هاست که ادیان گوناگون در این سرزمین با احترام کنار هم زندگی می‌کنند که به خاطر فرهنگ غنی و زمینه انسانی ما است.

دهباشی با طرح این سوال که راز ماندگاری ما در طول تاریخ چه بوده است؟ در ادامه سخنان خود اظهار داشت: کشورهایی بودند که حتی امروز روی نقشه وجود ندارند ولی ایران هنوز کشور مهم منطقه و جهان به شمار می‌رود و هرجا صحبت از شعر، فرهنگ و هنر می‌شود، از ایران سخن به میان می‌آید هیچ زبانی در دنیا نیست که دارای چنین ستارگان شعری باشد. هیچ کشوری به ادیبان خود به این اندازه ارج نمی‌نهد.

سپس نوبت تک نوازی هنرمندان فرا رسید. ذبیح الله نوری در کمانچه، تاج‌میر ریاحی در نی، رحیم ایمانی در تار و داوود رضایی در کمانچه هنر خود را به نمایش درآوردند.

پایان پیام

کد خبر : 38660 ساعت خبر : 10:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38660
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات