مجموعه شخصیت‌های مانا در شهر آفتاب توزیع می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از حوزه هنری، مجموعه کتاب‌های «شخصیت‌های مانا» توسط انتشارات سوره مهر در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد یافت.

در این مجموعه زندگی‌نامه سید جعفر شهیدی، سیدمحمد فرزان، مجید شریف واقفی، سلمان هراتی، بهاءالدین محلاتی، سیداحمد خمینی، سید غلامرضا سعیدی، سید محمدعلی داعی الاسلام و طاهره صفارزاده به چاپ رسیده است. این ۱۰ اثر در قالب مجموعه کتاب‌های «شخصیت‌های مانا» در انتشارات سوره مهر چاپ شده است.

گروه پژوهش شخصیت‌های مانا، اردیبهشت سال ۸۸ تشکیل شده است. این گروه با استفاده از پرونده‌هایی که در بایگانی «فرهنگ نام‌وران معاصر» حوزه هنری وجود دارد، به زندگی‌نامه افرادی که گمنام و یا کمتر شناخته شده هستند اما فعالیت‌های سیاسی، علمی، اقتصادی و هنری زیادی در انقلاب داشته‌اند، پرداخته‌اند.

دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با هدف الگوسازی و معرفی شخصیت‌های برجسته و ماندگار ایرانی «گروه پژوهشی شخصیت های مانا» در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸  تشکیل شد. از همان آغاز این گروه ملاک‌هایی را برای انتخاب شخصیت‌ها در نظر گرفت که براساس این معیارها این چهره‌ها برگزیده و معرفی می‌شدند. از مهم‌ترین این معیارها می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

۱ـ در طول صد سال اخیر در زمینه‌های گوناگون علمی و فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، صنعتی و هنری، ادبی و سیاسی فعالیتی چشمگیر داشته باشند. اما به همان اندازه از شهرت برخوردار نشده باشند.

۲ـ با محوریت شخصیت آن ها چندان پژوهش های مستند و مستقل صورت نگرفته و در قالب زندگی‌نامه‌ آثار شاخصی درباره ایشان چاپ و منتشر نشده باشد.

۳ـ دفتر عمرشان به پایان رسیده باشد.

پس از تهیه و تدارک مقدمات کار، مداخل برگزیده شده به همراه پرونده علمی منحصربه‌فرد هر کدام از آنان، که از بایگانی «فرهنگ ناموران معاصر ایران» به امانت گرفته شده بود، در اختیار نویسندگان قرار گرفت. آثار نوشته شده پس از اخذ تأییدیه  برای چاپ و نشر در اختیار انتشارات سوره مهر قرار گرفت. سرانجام نخستین سری از کتاب‌های مجموعه شخصیت‌های مانا در مهرماه ۱۳۹۵ چاپ و روانه بازار نشر شدند. ۱۰ کتاب زیر از جمله دستاوردهای «حوزه هنری» و  «گروه پژوهشی شخصیت های مانا» در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی به شمار می‌روند:

۱ـ سیداحمد خمینی
فرزند امام‌خمینی(ره) و همراه ایشان در سال‌های تبعید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رتق‌وفتق امور بیت امام را بر عهده گرفت. زندگی‌نامه او در ۱۵۳ صفحه به همراه ۲۰ صفحه عکس و اسناد به قلم جواد کامور بخشایش به نگارش درآمده، علاوه بر سال‌شمار و نقد و بررسی منابع، دارای فصل‌های زیر است: از تولد تا تحصیل علوم دینی، همراهی با پدر در دوران مبارزه، با امام از پیروزی انقلاب تا رحلت ایشان، سال‌های پس از امام.

۲ـ طاهره صفارزاده
علاوه بر نویسندگی و شاعری، و انتشار آثاری متعدد در شعر و ادبیات، قرآن را به زبان انگلیسی ترجمه کرد و به صورت نفیس توسط انتشارات سوره مهر به دست چاپ سپرد. زندگی‌نامه وی را ذبیح‌الله (مهران) حبیبی‌نژاد نوشته است که در ۱۰۸ صفحه موضوعات زیر را دربرمی‌گیرد: مرور اجمالی بر زندگی طاهره صفارزاده، آرا و اندیشه‌های صفارزاده، آثار. صفحات پایانی کتاب به اسناد و تصاویر به‌جا مانده از صفارزاده اختصاص دارد.

۳ـ سیدمحمد داعی‌الاسلام
از مبلغان و داعیان اسلام در شبه جزیره هند است که در روستای نیاک از توابع لاریجان آمل زاده شد. پس از تحصیل در اصفهان و سفر به حج و مصر، در بمبئی اقامت گزید. آن‌گاه با انتشار مجله دعوت‌الاسلام به تبلیغ دین اسلام پرداخت. همچنین کتبی را به فارسی ترجمه و تألیف کرد. او چند بار با داعی مسیحی هندوستان مناظره کرد که متن بخشی از آن مناظره‌ها در این کتاب به چاپ رسیده است. زندگی‌نامه سیدمحمد داعی‌الاسلام را جمشید نوروزی در پنج فصل نوشته است: نگاهی به زندگی داعی‌الاسلام، آثار علمی و اندیشه سیاسی، آثار مطبوعاتی، ترجمه و آثار ادبی، نقد تجددگرایی افراطی و طرفداری مشروطه.

۴ـ سیدغلامرضا سعیدی
نویسنده زندگی‌نامه «سیدغلامرضا سعیدی» اکبر خوشزاد است که نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را درباره وی در هشت فصل گرد آورده است: دوران کودکی و تحصیل، فعالیت‌های علمی و فرهنگی، همکاری با جمعیت اتحادیه مسلمین، استقلال پاکستان و اقبال لاهوری، مسئله فلسطین و الجزایر، آرا و نظریات، تألیف و ترجمه. تعداد صفحات این کتاب ۱۳۵ است که چهار قطعه عکس از صاحب زندگی‌نامه را هم در پایان به همراه دارد.

۵ـ سیدجعفر شهیدی
از محققان و نویسندگان برجسته کشور است که آثار متعددی در تاریخ ایران و اسلام دارد. شرح حال وی را برای مجموعه شخصیت‌های مانا اکبر خوشزاد نوشته است. او برای این کار منابع متعددی را دیده است. کتابش سه فصل اصلی را دربرمی‌گیرد که عنوان آن ها به این ترتیب است: از تولد تا دانشگاه، فعالیت‌های علمی، آرا و نظریات. زندگی‌نامه سیدجعفر شهیدی در ۱۴۹ صفحه تدوین شده که با تعدادی عکس و سند در مجموع به ۱۵۶ صفحه می‌رسد.

۶ـ مجید شریف‌واقفی
ششمین کتابی که در مجموعه نخست شخصیت های مانا قرار گرفته، زندگی‌نامه سیدمجید شریف‌واقفی است. شریف‌واقفی از اعضای اولیه سازمان مجاهدین خلق بود که در اوایل دهه ۱۳۴۰شمسی بر ضد حکومت پهلوی به مبارزه مسلحانه برخاست. اما طولی نکشید که درون سازمان تغییرات ایدئولوژیک پدید آمد و در پی اعتراضات وی بدان تغییرات به شهادت رسید. زندگی‌نامه مجید شریف‌واقفی را جلیل امجدی، از مبارزان دوران پهلوی، نوشته است؛ در دو فصل: از کودکی تا دانشگاه، سازمان مجاهدین خلق و مجید شریف‌واقفی. ۱۹۲ صفحه از این کتاب به زندگانی شریف‌واقفی و ۸ صفحه نیز به تصاویر و اسناد وی اختصاص یافته است.

۷ـ سیدمحمد فرزان
از معدود شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور است که برخلاف دغدغه‌های فرهنگی و کوشندگی‌هایش در سنگر علم و دانش، چندان که باید و شاید شناخته شده نیست. برای معرفی او فرهاد طاهری پا پیش گذاشته  نگارش زندگی‌نامه سیدمحمد فرزان را در مجموعه شخصیت‌های مانا برعهده گرفته است. نویسنده زندگانی فرزان را در این کتاب به چند فصل تقسیم کرده است: از سندادان تا دیار خاموشان، فرزانه زمانه، ادیب منتقد. کتاب ۱۴۴ صفحه دارد که در پایان دو صفحه دیگر (یک تصویر و یک برگه سند) بدان اضافه شده است.

۸ـ بهاءالدین محلاتی
نویسنده زندگی‌نامه بهاءالدین محلاتی، محمدجواد مرادی‌نیاست که بنا به سبک نگارشی خود، کتاب را فصل‌بندی نکرده است. او شرح زندگانی آیت‌الله محلاتی را با «معرفی پدر» آغاز و با «درگذشت» وی به پایان رسانده است. در میان این آغاز و پایان کتاب، فعالیتهای محلاتی شرح داده شده که «کارنامه علمی»، «انجمن دین و دانش»، «کارنامه سیاسی»، «حمایت از اعتراضات دانشجویان» و «مبارزه با اسرائیل» از مهم‌ترین آنهاست. کتابش علاوه بر چهار قطعه عکس که در دو صفحه پایانی آن آمده، دارای ۱۳۱ صفحه متن است.

۹ـ سلمان هراتی
آخرین کتاب از مجموعه نخست شخصیت‌های مانا به زندگانی سلمان هراتی اختصاص دارد. شرح زندگانی او را علی تقوی به دوش کشیده است. وی برای این کتاب دو فصل زیر را در نظر گرفته است:

۱- درنگی بر زندگی سلمان هراتی

۲- نقد و واکاوی مجموعه اشعار سلمان هراتی.

از مجموع کل صفحات کتاب، ۱۳۴ صفحه درباره زندگانی هراتی است که با دو قطعه عکس تعداد صفحات آن به عدد ۱۳۶ می‌رسد.

۱۰-حاج‌آقاحسین قمی
از عالمان دینی دوران حاکمیت رضا پهلوی است که در جریان مهاجرت علمای بلاد به قم در اعتراض به نظام اجباری و واقعه مسجد گوهرشاد فعالیتی مؤثر از خود نشان داد. شرح حال وی را رضا مختاری اصفهانی در چهار فصل قلمی کرده است: میراث‌دار مکتب سامرا، آیت‌الله قمی و سلطنت رضاشاه، چالش بزرگ، از رجعت تا رحلت. شماره صفحات کتاب حاج‌آقاحسین قمی ۱۶۸ است که چند قطعه عکس هم در چهار صفحه بدان افزوده شده است.

افزون بر شخصیت‌هایی که زندگی‌نامه آنان منتشر و در سطور بالا بدان‌ها اشاره شد، نگارش شرح حال شماری از شخصیت‌های مانا به پایان رسیده، هم‌اکنون از سوی شرکت انتشارات سوره مهر در دست چاپ  است.

علاقه‌مندان به تهیه کتاب‌های نامبرده می‌توانند در سی‌‍اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب شهر آفتاب به غرفه انتشارات سوره مهر مراجعه نمایند.

پایان پیام

 

کد خبر : 40724 ساعت خبر : 2:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=40724
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات