نوبل در دستان دیلن قرار گرفت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، جایزه نوبل ادبی پس از سه ماه انتظار روز شنبه  در دستان باب دیلن جای گرفت. این ترانه‌سرا و خواننده پرآوازه جایزه را در مراسمی خصوصی و به نوعی خودمانی در استکهلم از آکادمی نوبل در سوئد دریافت کرد.

برندگان جوایز نوبل معمولا در اواسط ماه اکتبر معرفی می‌شوند و مراسم رسمی اهدای این جوایز نیز اواسط ماه دسامبر برگزار می‌شود.

اما باب دیلن که پس از اعلام برنده‌‌شدن‌اش سکوت اختیار کرده و بیش از دو هفته از واکنش خودداری کرده بود، پس از گمانه‌زنی‌های زیاد سرانجام از آکادمی نوبل به خاطر این جایزه قدردانی کرده و گفته بود که نهایت تلاش خود را برای حضور در مراسم اهدای جوایز خواهد کرد.

او اما در ماه نوامبر به دست‌اندرکاران این آکادمی خبر داد که به خاطر گرفتاری‌ها و مسئولیت‌های گوناگون امکان حضور در مراسم اعطای جوایز در روز دهم دسامبر را ندارد. سفر باب دیلن به سوئد در پایان ماه مارس برای برگزاری دو کنسرت شرایط لازم را فراهم آورد تا اهدای جایزه به او نیز تحقق یابد.

خبرگزاری فرانسه بامداد یکشنبه (۲ آوریل / ۱۳ فروردین) به نقل از هوراس انگداهل، یکی از اعضای آکادمی نوبل گزارش داد که جایزه نوبل ادبی بالاخره در مراسمی کوچک و خصوصی در دستان باب دیلن جای گرفته است.

سارا دانیوس، سخنگوی هیأت داوران آکادمی نوبل، که  از دیداری به اصطلاح خودمانی با دیلن در جریان سفر او به سوئد و اهدای جایزه به این شاعر، ترانه‌سرا و خواننده‌ی ۷۵ ساله‌ی آمریکایی سخن گفته بود.

بیان کرد باب دیلن در این مراسم خصوصی از ایراد نطق چشم پوشیده است؛ امری که برندگان جوایز موظف به انجام آنند.

طبق بند ۹ اساسنامه جایزه نوبل، لازم است هر یک از دریافت کنندگان این جایزه طی شش ماه پس از مراسم اهدای جوایز (۱۰ دسامبر) نطقی در باب آثار و مضامین کارهای خود ایراد کند. البته این نطق را می‌توان به صورت ویدئویی ضبط کرد و به آکادمی تحویل داد.

به گفته خانم سارا دانیوس، سخنگوی هیئت داوران، این هیأت اطمینان دارد که باب دیلن نطق خود را برای آنها ارسال خواهد کرد و به همین جهت نیز مانعی برای برگزاری مراسم اهدای جایزه به این هنرمند وجود نداشته است.

برندگان جوایز نوبل یک مدال و همچنین لوحی می‌گیرند که دپیلم نوبل نامیده می‌شود. علاوه بر این ۸۱۰ هزار یورو (هشت میلیون کرون سوئد) جایزه نقدی به آنها اهدا می‌شود.

پایان پیام

 

کد خبر : 38894 ساعت خبر : 2:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38894
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات