کد ساعت گویا تغییر کرد

کد ساعت گویا تغییر کرد

مهم: با فرارسیدن مهرماه لازم است تنظیمات گوشی خود را از حالت دستی خارج کنید و دوباره روی اتوماتیک بگذارید تا موبایل‌تان ساعت درست را نشان بدهد. برای لپ‌تاپ و کامپیوتر هم همین کار را بکنید.

برای این منظور، بسته به مدل گوشی خود، باید به بخش تنظیمات بروید و در قسمت تنظیم تاریخ و ساعت، گزینه Daylight saving را غیرفعال کنید. یا اینکه در بخش تنظیمات گوشی (Settings) به قسمت مدیریت عمومی (General management) و سپس به بخش تاریخ و ساعت (Date and time) بروید و در آنجا گزینه تنظیم خودکار تاریخ و زمان (Automatic date and time) را غیرفعال کنید و با ورود به بخش تنظیم ساعت (Set time)، ساعت گوشی خود را یک‌ساعت به عقب ببرید.

بدیهی است زمانی که مشکل تغییر ساعت گوشی‌های موبایل حل شد، بهتر است برای به هم نخوردن تنظیم دقیق ساعت گوشی خود مجددا گزینه تنظیم خودکار تاریخ و زمان را در گوشی خود فعال کنید.

ساعت رسمی کشور از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه، سی‌ام شهریور ۱۴۰۱، یک ساعت به عقب کشیده شد.

این آخرین تغییر ساعات رسمی کشور است‌ و دیگر تغییر ساعت در آغاز سال نو ۱۴۰۲ نخواهیم داشت.

شرکت مخابرات استان تهران از تغییر کدهای ساعت گویا (۱۱۹)، رفع خرابی تلفن ثابت (۱۱۷) و کد پاسخگویی به مشترکان (۱۹۰) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران گفت: کدهای ساعت گویا (۱۱۹)، رفع خرابی تلفن ثابت (۱۱۷) و کد پاسخگویی به مشترکات (۱۹۰) تغییر کرد و کد ۲ برای این شماره‌ها در نظر گرفته شد.

براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و پروانه‌های مخابرات ایران، متولی واگذاری کدهای شماره یک سازمان تنظیم مقررات است، که براین اساس مخابرات ایران تصمیم گرفت کد ۲ را برای توسعه سرویس‌های خود در مخابرات در نظر بگیرد.

کد ساعت گویا

وی با بیان اینکه شرکت مخابرات استان تهران کد ۲ را انتخاب کرده است، افزود: به این ترتیب به جای کد ۱۱۹ (ساعت گویا)، شماره ۲۰۱۱۹، به جای کد ۱۱۷ (کد رفع خرابی تلفن ثابت)، شماره ۲۰۱۱۷ برای پاسخگویی به مشترکان ۲۰۹۰، شماره ۲۰۲۰ برای پشتیبانی مشترکان اینترنت انتخاب و فعال شده است.

صیدی در پایان گفت: یکی از برنامه‌های مخابرات برای آینده ارائه سرویس‌های متنوع با کد پیش شماره ۲۰ است و سرویس‌های دیگر مخابرات با این پیش شماره فعال می‌شوند.

گاه‌شماری جلالی

گاه‌شماری جلالی در راستای اصلاح و محاسبه دقیق گاهشماری ایرانی و در پی گاه‌شماری یزدگردی به وجود آمد.

بی‌توجهی به اجرای کبیسه‌گیری گاهشماری یزدگردی از سال ۳۷۵ یزدگردی (۱۰۰۶ میلادی) تا اوایل دوران جلال‌الدوله ملک‌شاه سلجوقی موجب شده بود، نوروز هجده روز نسبت به زمان واقعی جابجا شود؛ و اعتدال بهاری به جای اول فروردین با نوزدهم فروردین منطبق شود.

از این رو با حذف هجده روز آغاز فروردین و اعمال آن به عنوان کبیسه در پایان سال ۴۴۷ یزدگردی و قرار گرفتن موقعیت ورود خورشید به نقطه اعتدال بهاری در سرآغاز سال، گاهشماری جلالی شکل گرفت.

گاهشماری جلالی توسط عده‌ای از ریاضی دانان ایرانی از جمله حکیم عمر خیام، ابوحاتم مظفر اسفزاری، ابوالعباس لوکری، محمد بن احمد معموری، میمون بن نجیب واسطی، ابن کوشک بیهقی مباهی و در رأس آنان ابوالفتح عبدالرحمان منصور خازنی در ۳ رمضان ۴۷۱ هجری قمری تدوین شد.

کار تدوین این تقویم در دورهٔ جلال‌الدین ملکشاه سلجوقی با فرمان خواجه نظام‌الملک و محل رصد آن شهرهای اصفهان (پایتخت سلجوقیان)، ری و نیشابور ذکر شده‌است.

گاهشماری جلالی تا پیش از مشروطه در ایران رسمیت نداشت و با تغییراتی از جمله در مبدأ و اسامی و طول ماه‌ها در قالب تقویم هجری شمسی برجی از سال ۱۳۲۹ هجری قمری برابر با ۱۲۸۹ هجری خورشیدی در ایران به کار رفته و سپس با تغییراتی در قالب تقویم هجری شمسی در سال ۱۳۰۴ خورشیدی کلیات آن به همراه نام‌های فارسی برای ماه‌ها و تعدیل طول ماه‌ها به تصویب مجلس شورای ملی گاه‌شماری رسمی ایران شد.

گاهشماری ایران و گاهشماری افغانستان بر پایه گاهشماری جلالی ساخته شده‌اند ولی هم درازای ماه‌هایشان و هم آغاز تاریخشان با گاهشماری جلالی دگرگونی دارد.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

تلفن: ۰۹۰۳۲۷۶۴۱۹۳

پایان پیام

کد خبر : 38445 ساعت خبر : 1:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38445
اشتراک در نظرات
اطلاع از
3 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام من برای گرفتن ساعت گویای زمان هر چه شماره ۲۰۱۱۹ را میگیرم می‌گوید اشتباه است و به ۱۱۸ زنگ زدم گفتن اطلاع نداریم!!!

خیلی خیلی مفیدبود. واقعا دست مریزاد

سلام خسته نباشید چرا در ساعت گویا ۵ دقیقه نسبت به ساعت اصلی عقب با تشکر خداحافظ