آیا واقعا از زباله‌ها برق تولید می‌شود

آیا واقعا از زباله‌ها برق تولید می‌شود

 پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: بعد از ادعای محمدباقر قالیباف، درباره تولید برق از زباله، پرسش‌های زیادی در فضای مجازی، مطرح شد. گفت و‌گوهایی درباره این که آیا واقعا از زباله ها برق تولید می‌شود؟ سوال هایی از قبیل: دقیقا از چه مقدار زباله چقدر برق تولید می‌شود؟ آیا هزینه‌ای که بابت تولید برق از زباله ها صرف می شود مقرون به صرفه است یا خیر؟ راندمان آن و میزان آلودگی تولیدی‌اش چقدر است؟ چرا تاکنون، هیچ رقم مشخصی در رسانه‌ها منتشر نشده است و حالا پس از طرح این موضوع از طرف شهردار تهران در مناظره اول انتخابات، آمارها و نقل قول‌ها که تقریبا با هم متضاد هستند، منتشر شده است؟ زباله، که آن را از جهت ارزشمندی، «طلای کثیف» می نامیم، موضوع مهمی نبوده که چند ماه زودتر از بزنگاه انتخابات، اعدادی باورپذیر و مستند به مردم ارائه شود؟ معضل زباله در شهر تهران، تاکنون با چه روش های علمی و مشخصی حل شده است؟ اگر حل شده، طرح های ساماندهی، چند درصد موفق بوده‌اند؟

آیا واقعا از زباله‌ها برق تولید می‌شود

پیش از آنکه از صحبت‌های چهره‌های سیاسی نقل کنم می‌خواهم بپرسم به نظر شهردار تهران، آیا شهرداری در این حوزه ها خودش را سربلند و موفق می داند؟ در حوزه تفکیک زباله از سوی مردم (چه در زمینه آموزش شهروندی و همکاری مردم) و چه در بخش ساماندهی زباله ها (اطلاع‌رسانی درباره اهمیت تفکیک زباله ها، وجود مخزن های ویژه برای انواع زباله ها و غرفه‌های قابل دسترس دریافت آنها در محله‌ها، شیوه جمع‌آوری زباله‌های تفکیک شده به صورت هفتگی و …) و در نهایت سرنوشت زباله‌های تفکیک شده. اگر مجموعه شهرداری موفق عمل کرده است، طبق چه آمار مستندی، اعتبار ادعای خود را ثابت می‌کند؟

متاسفانه در بسیاری از محله های مناطق بالای شهر تهران، حتی سطل های ساده زباله وجود ندارد، و زباله ها روی زمین رها شده‌اند. چه برسد به اینکه شاهد مخزن های ویژه برای انواع زباله باشیم. اگر چه در موضوعات کلان شهری، مُشت نمی‌تواند نمونه خروار باشد اما از شکایت های حتی چند نفر از مردم هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. بارها از ساکنان محله‌های مختلف شنیده‌ام که ما از شهرداری منطقه‌مان، درخواست سطل زباله کرده‌ایم اما کسی به درخواست ما رسیدگی نکرده.

به ادعای تاجران، مدیرعامل اسبق سازمان مدیریت پسماند «نیروگاه زباله سوز شهرداری تهران خاموش است» منصور باقرصاد، قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران هم در واکنش به این ادعا گفت: «اداره برق بهترین شاهد برای تولید برق از نیروگاه زباله سوز شهرداری تهران است. وی در ادامه افزود ما از سال ۹۴ تاکنون حدود ۶۰ هزار تن ریجکت، یعنی پسماندی که نه قابلیت تبدیل به کمپوست را دارد و نه قابلیت برگشت به چرخه تولید را دارد یعنی جزء زباله‌های خشک ارزشمند هم نیست را در این مخازن هاضم تبخیر کردیم و از گاز به دست آمده برق تولید کردیم.»

او تصریح کرد درباره تفکیک از مبدأ این اقدام از زمان آقای تاجران کلید خورد و تا الان ادامه داشته است البته ما درباره این موضوع نیاز به یک بستر سازی و فرهنگ سازی داشتیم که خوشبختانه بعد از تلاش‌های فراوان اتفاق افتاد و الان در تمامی محلات و خیابان‌های ما مخازن زباله نصب شده است و به تمامی شهرک‌های مسکونی ما مخازن تفکیک زباله توزیع شده است و کیسه‌های تفکیک و مخزن‌های آبی رنگ به مجتمع‌های مسکونی تغلق گرفته وکار آموزش تفکیک در منازل به خانوارها داده شده است و ما خوشبختانه در حال حاضر در تهران ۱۸ درصد از کار تفکیک را در مبدأ و به کمک شهروندان انجام می‌دهیم.

طبق آمارهای رسمی منتشر شده ازسوی شهرداری، در کلان شهر تهران روزانه هفت هزار و ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود. باقرصاد تاکید دارد که فقط ۲۰۰ تن زباله بازیافتی (معادل ۲٫۶ درصد زباله های تولیدی روزانه شهر تهران) برای تولید سه مگاوات برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی، رحمت‌الله حافظی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز درهمین ارتباط در گفت‌وگو با یکی از روزنامه ها درباره نحوه مدیریت پسماند در شهرداری تهران گفت که «مدیران شهرداری تهران هیچ انگیزه‌ای برای ساماندهی پسماند پایتخت نداشته‌اند. دلیل آن نیز بسیار واضح و مشخص است. زباله کالای بسیار با ارزشی است که از‌ آن به‌عنوان طلای کثیف یاد می‌شود. برای جمع‌آوری زباله، شهرداری باید مزایده برگزار کند. این درحالی است که شهرداری تهران مناقصه برگزار کرده است.»

آیا واقعا از زباله‌ها برق تولید می‌شود

او تصریح کرد: «شرکت‌هایی که در بحث پسماند ورود پیدا می‌کنند و تقاضای جمع‌آوری زباله می‌کنند، باید به شهردای بابت صدور مجوز جمع‌آوری زباله پول پرداخت کنند. اما متاسفانه در شهرداری تهران علی‌رغم اینکه پولی دریافت نمی‌شود بلکه میلیاردها تومان از بودجه شهر نیز به حساب آن شرکت‌ها واریز می‌شود. حال شهردار باید پاسخ دهد که چرا چنین اتفاقی در ۱۰ سال گذشته رخ داده است؟ از یک سو میلیاردها تومانی که از بودجه شهرداری پرداخت شده و از سوی دیگر میلیاردها تومانی که می‌توانست به خزانه شهرداری تزریق شود اما نشده است. تمامی این پول‌ها کجا رفته و به حساب چه کسانی واریز شده است؟ علاوه بر این همه شهروندان زباله جمع کن های غیرقانونی را می بینند و سئوال این است چرا شهرداری تهران نتوانسته در این ۱۲سال شبکه رسمی مشخص درست کند که زباله ها به کارگاه های مشخص منتقل شوند.»

آیا واقعا از زباله‌ها برق تولید می‌شود

محمدمهدی تندگویان، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره بحران پسماند در شهر تهران گفت که «تفکیک زباله از مبدا در پایتخت صفر است. در این ۱۲ سال که قالیباف شهردار بود هیچ کار عملیاتی در این خصوص انجام نشده است. در یک دوره کوتاه مدت، شهروندان تفکیک زباله در مبدا را انجام دادند اما به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها در سازمان پسماند، امکان جمع‌آوری از مبدا نبود و این طرح اجرایی نشد. این مشکل تنها به‌دلیل سوء مدیریت رخ داده و دلیل دیگری ندارد. یا شاید اشخاصی از این سوء‌مدیریت منتفع می‌شوند که به‌عنوان عضو شورای شهر از آن خبر ندارم.»

تندگویان با بیان اینکه متأسفانه کارخانه زباله سوز تکنولوژی قدیمی و آلایندگی زیست محیطی دارد گفت: اکنون تکنولوژی‌های روز دنیا درخصوص بازیافت پسماند تغییر کرده و نکته مهم این است که تولید برق از ۲۰ درصد زباله‌ها امکان‌پذیر است و شهرداری تهران ۸۰ درصد مابقی را چه می کند. وی در ادامه افزود در صورت تولید برق در زباله سوز، میزان برق تولیدی بیش از مصرف همان نیروگاه نیست و راه اندازی این نیروگاه هیچگونه صرفه اقتصادی نداشته است. به گفته تنگویان، هر شب همه زباله های تر و خشک داخل یک مخزن ریخته می شود و هیچ گونه تفکیکی صورت نمی گیرد. ایشان پس از پخش مناظره اول، در توئیتر خود نوشتند: «‏آقای قالیباف اسناد مربوط به تولید برق اززباله و کود کمپوست و میزان درآمد حاصل ازآن رابه شورای شهر اعلام نمایید این ۴ سال است که درخواست ماست.»

معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست در واکنش به ادعای شهردار تهران در این باره، در توئیتر خود نوشت: ‏در پسماند هم نکته اقای جهانگیری درست بود، تفکیک از مبدا در تهران پیش نرفته، زباله سوز فقط ٢٠٠تن را پردازش می‌کند یعنی فقط ۵درصد زباله تهران که ٧هزار تن است.

سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست  آماری داد که براساس آن در ایران تنها ٢‌درصد زباله‌ها تفکیک می‌شود، این در حالی است که در دنیا ۶٠‌درصد زباله‌ها تفکیک می‌شود. همچنین بعد از ادعای قالیباف درباره تولید برق از زباله ها، اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: « اظهارات آقای قالیباف تا حد زیادی مبالغه آمیز بوده و قطعا این کار به صورت گسترده انجام نشده است که اگر این گونه بود شهردار تهران با اسناد و مدارک بیشتری در این رابطه پا به مناظره می‌گذاشت.»

پایان پیام

 

کد خبر : 42628 ساعت خبر : 7:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42628
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات