ادای دین به مادر آموزش‌وپرورش نوین ایران

ادای دین به مادر آموزش‌وپرورش نوین ایران

قسمت اول مجموعه ادای دین با نام «توران خانم»،  پنجم خرداد، ویژه بانوان در تالار وحدت بر صحنه می‌رود؛ این برنامه به دنبال این است که ادای دینی باشد به بانویی که بر گردن فرهنگ ایران زمین، دینی بزرگ دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پروژه جدید گروه حرکت آلترناتیو، به سرپرستی و طراحی حرکت پردیس خسروی، با عنوان «ادای دین» در حال تولید است.

هر قسمت از این مجموعه به یکی از مفاخر فرهنگی، هنری و اجتماعی ایران می‌پردازد و اولین آن با نام «توران خانم» به معرفی و بررسی آثار و فعالیت های مادر آموزش و پرورش نوین ایران اختصاص دارد.

این اثر که در قالب ١٢ قطعه موسیقی- حرکت تنظیم شده است، از سوی بیش از ٧٠ نفر از گروه حرکت آلترناتیو به نمایش درخواهد آمد و در خلال آن، متنی به قلم نیما خسروی را اجرا می‌کند.

توران میرهادی که سال گذشته جامعه فرهنگی ایران را ترک کرد و به دیار باقی شتافت، تحصیل کرده علوم تربیتی و روان شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه بود و با بنیان گذاری مجموعه آموزشی فرهاد، نوعی دیگر از نظام آموزش و پرورش را به سیستم آموزشی ایران معرفی کرد.

او در مدت ٢۵ سال فعالیت مجموعه فرهاد توانست مدلی مدرن را که بر اساس مشارکت جمعی دانش آموزان اداره می شد، ارائه کند. همچنین وی به همراه جمعی از روشنفکران معاصرش در سال ١٣۴١ بنیادی را تحت عنوان شورای کتاب کودک بنیان نهادند که به این طریق توانستند به ادبیات کودک رسمیت بخشیده و به عنوان نهادی قدرتمند به تولید آثاری با مخاطبان کودک و نوجوان بپردازند. در سال ١٣۵٨ و در پی تعطیلی مجموعه آموزشی فرهاد نیز، بنیاد دانشنامه کودک و نوجوان به همت توران میرهادی بنیان گذاشته شد که تاکنون توانسته ١۶ جلد از دانشنامه مصور را به نشر برساند.

گروه حرکت آلترناتیو در سال ١٣٨٧ رسما فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون با اجرای ده‌ها تئاتر و نمایش- موسیقی در تالارهای معتبر کشور توانسته جایگاهی مناسب در بین گروه های نمایشی و حرکتی پیدا کند.

مجموعه سابق این گروه با عنوان «ایران بانو» ١٢ اجرای مختلف را تجربه کرد و در هر اجرا قطعاتی از موسیقی های آیینی و سنتی و همچنین قطعات کلاسیک و مدرن ایرانی را با حرکات اعضای گروه به نمایش درآورد. در مجموعه «ایران بانو» هدف گروه، ارائه تصویری از فرهنگ و سنن عمومی زنان ایران در گستره تاریخی و جغرافیایی ایران بوده است و در مجموعه جدید این گروه – ادای دین- بنایشان بر این است که به صورت موردی به افراد بپردازند و ادای دینی به مفاخر ایران داشته باشند.

پایان پیام

کد خبر : 42910 ساعت خبر : 1:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42910
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات