افزایش یارانه راه‌حل اختلاف طبقاتی

افزایش یارانه راه‌حل اختلاف طبقاتی

از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، سید ابراهیم رییسی به قید قرعه دومین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که چه برنامه و راهکاری برای رشد عدالت و کاهش فاصله طبقاتی دارید؟ پاسخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سید ابراهیم رییسی در پاسخ به پرسش مذکور اظهار کرد: عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران است و فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نیست. آنچه نگران کننده است این است که ضریب جینی نشان می‌دهد در سالهای هدفمندی یارانه ها این فاصله طبق مرکز آمار کمتر شده است اما در سال‌های اخیر بیشتر شده است یعنی از ۳۶ درصد به  ۴۳ درصد رسیده و افزایش داشته است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این فاصله طبقاتی باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، ادامه داد:  امروز توجه به طبقات پایین اولویت ماست و راهکار برون رفت ما از مشکلات ایجاب می کند که افزایش یارانه‌ها را برای طبقات پایین دو یا سه برابر در نظر داشته باشیم و همچنین به توانمند سازی تحت پوشش سازمانهای حمایتی حتما توجه داشته باشیم و برنامه‌ای داشته باشیم که حداقل یک میلیون نفر از پوشش این سازمان‌ها توانمند شده و خارج شوند.

رئیسی ادامه داد: ما حتما باید تسهیلاتی قائل شویم که درآمد طبقات پایین افزایش یابد و اختلاف طبقاتی کاهش یابد و همچنین نسبت به حوزه مالیات هم باید برنامه داشته باشیم و نسبت به مالیات گرفتن از حشقوق بگیرانی با درآمد زیر ۳ میلیون تومان تجدید نظر کنیم و در عین حال از افرادی که فرار مالیاتی دارند و مشهور به یقه سفیدها هستند نیز جلوگیری کنیم چراکه زیبنده نظام ما نیست که از اقشار مختلف مالیات گرفته شوند اما عده‌ای قانون را دور بزند.

وی افزود: اگر گام‌هایی در جهت کاهش فاصله طبقاتی انجام شود زیبنده نظام ماست و قطعا این اقدامات باید در خصوص توانمند سازی اقشار ضعیف و فقیر جامعه و ایجاد اشتغال برای بیکاران باشد که اگر این اقدامات را انجام ندهیم شاهد برخی آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

رییسی ۴ دقیقه وقت داشت که به تشریح برنامه‌های خود در حوزه رشد عدالت و کاهش فاصله طبقاتی بپردازد. در پایان سخنان او پنج کاندیدای حاضر هر کدام در ۲ دقیقه به تحلیل نقطه نظرات رییسی در این حوزه پرداختند.

افزایش یارانه راه‌حل اختلاف طبقاتی

میرسلیم در فرصت ارائه نقد و نظرش در ارتباط با صحبت‌های رئیسی با طرح چند سوال اظهار کرد: سوال من این است که آیا اقداماتی که در طول برنامه پنجم  توسعه انجام گرفته است، در جهت کاهش مشکلات اجتماعی بوده و به جای مطلوبی رسیده است یا خیر؟

وی ادامه داد: چگونگی روند تبعیض در جامعه را چطور می‌بینید؟ چکار می‌شود کرد که با چاره جویی تبعیض برداشته شود و بر عدالت اجتماعی بی افزاییم؟

میرسلیم خاطر نشان کرد: شما فکر می‌کنید که نوع سبک زندگی ما در حال حاضر به شکل مطلوبی است که بتواند برآورنده نیاز ما به عدالت اجتماعی باشد؟ اگر نه، چگونه می‌شود این سبک زندگی را در همین جهت تغییر داد؟

حسن روحانی با اشاره به مسئله عدالت اجتماعی، گفت: این مسئله و کم کردن فاصله اقشار مختلف جامعه اهمیت فراوانی دارد و امروز باید تلاش کنیم تعادلی بین شرق و غرب کشور به وجود آید.

وی ادامه داد: غرب کشور شرایط بهتری دارد اما شرق کشور به علت کم آبی دچار وضعیت نامناسب تری است که این موضوع قابل توجه و مربوط به امنیت کشور است که دولت یازدهم در این راستا توجه ویژه ای به شرق کشور داشته و برای اولین بار گاز به زاهدان رسید و بندر چابهار نیز توسعه زیادی پیدا کرده است.

این نامزد انتخاباتی با تاکید بر رسیدگی اقشار متضعف کشور، تصریح کرد: گفته شده که یارانه اقشار کم درآمد باید افزایش پیدا کند که لازم است در این راستا بگویم مستمری اعضای کمیته امداد نسبت به ابتدای دولت یازدهم سه برابر افزایش پیدا کرده. در عین حال برای همه خانواده هایی که دو معلول داشتند خانه ساخته شده و ساخت خانه برای دارندگان یک معلول در خانواده نیز در حال انجام است.

روحانی تاکید کرد که رانت‌ها باید از بین رفته و با فساد اجتماعی مبارزه شود.

محمدباقر قالیباف در فرصت نقد و نظرش در ارتباط با صحبت های رئیسی اظهار کرد: همانطور که اشاره شد عدالت اجتماعی از اهداف مهم و اصلی نظام و انقلاب ما بوده است. همه ما شاهدیم که بحران مشکلات اقتصادی وجود دارد و با این بحران ها نمی شود عدالت اجتماعی تحقق یابد.

وی ادامه داد: وقتی روز اول در تهران شروع به کار کردیم یکی از اهدافمان کم کردن فاصله شمال به جنوب بوده است زیرا هدف انقلاب هم همین بوده است. با برنامه هایی این اتفاق افتاد.

قالیباف با بیان اینکه همه می دانند نابرابری ها چه بحران هایی ایجاد می کند گفت: واقعیت این است که امروز شکاف طبقاتی در جامعه بیشتر شده، فرصت های اجتماعی نابرابر است و بهره ای که برخی می برند عده ی خیلی زیادی از مردم از آن محرومند.

وی از رئیسی پرسید: در حالیکه برنامه پنجم تمام شده و در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم به نظر شما چقدر برنامه پنجم توانسته است در این حوزه موفق باشد؟

جهانگیری نیز با بیان اینکه عدالت اجتماعی یکی از موضوعات مهم انقلاب است، اظهار کرد: عدالت اجتماعی در حوزه های مختلفی معنا پیدا می‌کند. عدالت آموزشی یعنی در هر فضایی در سراسر کشور بتوانند از آموزش بهره ببرند. عدالت سیاسی یعنی اینکه همه بدون برخورد با مشکلی بتوانند در سیاست حضور داشته باشند. عدالت قضایی یعنی اینکه همه بتوانند در دستگاه قضایی مشکلاتشان را برطرف کنند.

وی ادامه داد: عدالت منطقه ای و جغرافیایی نیز یکی از مهمترین موضوعات عدالت است. همه مردم حاشیه نشین و مرزنشین باید احساس کنند که عدالت بر آنها حاکم است.

جهانگیری ادامه داد: عدالت توزیعی مبحث دیگری است به این شکل که برخی از افراد از طریق تماس با برخی مسئولین به سرمایه های بزرگی دسترسی پیدا می‌کنند. اینکه فردی موفق می‌شود هشت میلیارد دلار از اموال ملت ایران را به جیب بزند در نهایت موجب ناامیدی مردم می‌شود.

افزایش یارانه راه‌حل اختلاف طبقاتی

وی در خصوص اظهارات رئیسی در خصوص افزایش ضریب جینی گفت: در ارتباط با یارانه‌ها و این چیزی که در مورد ضریب جینی گفته می‌شود و می گویند قدرت خرید برخی دهک ها در سالهای گذشته کاهش یافته است و اینکه می گویند ما به سه دهک افزایش بودجه خواهیم داد، این در نهایت موجب ضعیف شدن این دهک ها در آینده خواهد شد.

هاشمی طبا در خصوص اظهارات رئیسی در مورد مبحث عدالت اجتماعی گفت: کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید اقشار ضعیف را مورد حمایت قرار دهد و ما باید منابع یارانه ها را در اختیار این نهادها قرار دهیم تا انها اقدام به ساماندهی فقرا کنند.

وی اظهار کرد: ما باید ببینیم حداکثر توانایی دولت در چه حدی است. ما برای اینکه امکانات بهتری در اختیار عموم مردم و بالاخص طبقات ضعیف قرار دهیم باید درآمد ناخالص ملی را از طریق رونق کشاورزی، صنعت و گسترش صنعت توریسم افزایش دهیم. باید پذیرفت که منابع زیرزمینی ما محدود است  و نمی توان صرفا از طریق آن‌ها کشور را اداره کرد.

رئیسی در پاسخ به اظهارات سایر کاندیداها درباره موضوعاتی که وی در زمینه عدالت اجتماعی مطرح کرد گفت: آنچه ما شاهدش هستیم این است که برنامه پنجم اجرا شده اما جوانان تحصیل کرده ما بیکار هستند و واحدهای تولیدی و کارخانه هایی نیز تعطیل شده است. ما شاهد مشکلات اقتصادی هستیم که بر کسی پوشیده نیست و زندگی محرومان در برخی از روستاهای کشور که خودم به آن‌ها سرکشی کرده‌ام با ۴۵ هزار تومان یارانه و مقداری کمک از بهزیستی و کمیته امداد می گذرد. آیا با این میزان در آمد می توان زندگی کرد؟

وی افزود: حتما باید این شرایط تغییر کند و تا ما در وضعیت افراد تغییری ایجاد نکنیم فاصله طبقاتی همچنان زیاد خواهد بود. ما همچنین باید نسبت به رانت‌ها که به قول وزیر رفاه ۵۰ درصد از مردم نیز از آن استفاده نکرده اند و ۵۰ درصد دیگر وام گرفته اند اما از آن میان تنها پنج درصد وام های کلان گرفته اند هم رسیدگی بکنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه چرا باید عده ای پول های کلان در دستشان باشد و کارگاه های تولیدی در کشور مشکل نقدینگی داشته باشند؟ اظهار کرد: آنچه در کشور اتفاق افتاده عبارت از فاصله طبقاتی بیشتر است و من فکر نمی کنم هیچ کدام از کاندیداهای انتخاباتی و مردم منکر این حقیقت باشند اما سوال این است که چه کنیم تا این میزان از فاصله طبقاتی کاهش پیدا کند.

رئیسی ادامه داد: برای پاسخ به این پرسش دو راه کار وجود دارد. عده‌ای می‌گویند ما به سرمایه گذاران و افراد خاصی امکانات بدهیم و فقرا را هم به حساب نیاوریم تا محرومان از قبل سرمایه داران به نان و نوایی برسند اما دیدگاه دیگر نیز می‌گوید از سرمایه گذاری‌ها حمایت کنیم و در عین حال فقرا را هم در نظر داشته باشیم و حق آن‌ها را به آنان پرداخت کنیم. بنابراین برنامه ریزی‌های ما باید به شکلی باشد که فاصله طبقاتی کمتر و کمتر شود و این اتفاق باید در عمل و در میدان بیفتد تا جلوی بسیاری از رانت خواری‌ها را بگیرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه برنامه ریزی دولت باید به سمتی برود که فاصله طبقاتی را از وضعیت فعلی خارج کند، اظهار کرد: این فاصله طبقاتی هیچ سنخیتی با نظام ما ندارد و دولت باید با دادن تسهیلات به محرومان کارها را پیگیری کند و نیز به این نکته توجه داشته باشد که ما حق مردم را به آن‌ها می دهیم نه چیز دیگری.

پایان پیام

منبع: ایسنا

افزایش یارانه راه‌حل اختلاف طبقاتی

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

 

کد خبر : 41840 ساعت خبر : 7:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41840
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات