ایران، هنوز در زمینه‌ مدارای اجتماعی ضعف دارد

ایران، هنوز در زمینه‌ مدارای اجتماعی ضعف دارد

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: غلامعلی قربانی، عضو هیئت مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در تعریف مفهوم «مدارا» گفت: مدارا، به معنی رفتار منطقی، معقولانه، همراه با ملایمت و مهربانی در رابطه با نظر مخالف دیگران، تعریف می‌شود. ایشان معنای عامی که برای مدارا در نظر گرفته می‌شود را رد و در ادامه تاکید کردند مدارا به معنی اصطلاح غلط حاکم در جامعه به معنی سازش، بخشش و تقویت رفتارهای منفی نیست. بلکه به معنی رفتار عقلایی و خردورزانه است. مدارا، رفتاری‌ست انسانی که می‌توانیم در برخورد با مخالفان خودمان نشان دهیم.

به گفته قربانی، برای نهادینه کردن فرهنگ مدارا به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، تمام سازمان‌ها و نهادها و همه افرادی که در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، مسئولیت دارند می‌توانند مسبب نهادینه‌کردن و ترویج فرهنگ مدارا باشند. وی در ادامه افزود مدارا سطوح مختلفی دارد. مدارا در سطح مردم با مردم این گونه است که آنها بتوانند نسبت هم مدارا داشته باشند. همان طور که حضرت علی در اولین نامه‌اش به مالک اشتر فرمودند با همه مردم با ملایمت و مهربانی رفتار کن و تفاوتی میان آنها قائل نشو.

سطح دوم مربوط به مدارای دولت با مردم است و سطح سوم شامل مدارای دولت با نهادهای غیر‌دولتی می‌شود که اگر این اتفاق بیفتد زمینه‌های مساعدی برای نهادینه شدن بذر مدارا در جامعه فراهم خواهد شد. با مدارای اجتماعی، می‌توان خلا و جو مسمومی که در جامعه ما حاکم است، مثل کینه‌توزی، خشونت و سایر ناهنجاری‌ها را از بین برد و وحدت، یکپارچکی و همدلی در بین مردم افزایش پیدا خواهد کرد.

قربانی در خصوص نقش قوای سه‌گانه در ترویج مدارای اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: هر کدام از قوای سه‌گانه می‌توانند طبق شرح وظایف خود، نه فقط در راستای نهادینه‌کردن فرهنگ مدارای اجتماعی، بلکه برای ترویج سایر مفاهیم اجتماعی از جمله مسئولیت اجتماعی، مطالبه‌گری و نشاط و شادابی گام بردارند.

به عنوان مثال: قوه مقننه می‌تواند قوانینی را تصویب کند که دارای پیوست اجتماعی باشند. اجرای صحیح قوانین در قوه مجریه و نظارت دستگاه قضایی بر اجرایی شدن درست قوانین می‌توانند نقش پررنگی را در جهت نهادینه‌سازی مفهوم مدارای اجتماعی ایفا کنند. مفهومی که برای مردم مثل هوایی سالم محسوب می‌شود و خون تازه‌ای را وارد رگ‌ها می‌کند. این شرایط کمک می‌کند تا مردم از فضای مسموم و کینه آلود بیرون بیایند.

ایران، هنوز در زمینه‌ مدارای اجتماعی ضعف دارد

این متخصص حوزه مددکاری اجتماعی در ادامه افزود: در جوامعی که تعصب و سخت‌گیری‌های بی‌مورد و افراط و تفریط در کارها از آلودگی هوا غلیظ‌تر باشد و اجازه ندهد چشم‌انداز اخلاقی آن جامعه از چندمتر بیشتر شود، تولید مفاهیمی مانند «مسئولیت اجتماعی، مطالبه‌گری اجتماعی و مدارای اجتماعی» همانند تزریق خون تازه در رگ‌ها و تنفس اکسیژن و هوای تمیز برای جامعه محسوب می‌شود.

ایشان در توضیح علت آسیب‌های اجتماعی از جمله جرائم زیست‌محیطی تصریح کرد: مصداق‌های رفتارهای وندالیسمی و خرابکارانه را می‌توانیم در طرفداران فوتبال ببینیم که بعد از باخت تیم‌شان، رفتارهای وندالیسمی از خودشان نشان می‌دهند. خشونت در رفتار، می‌تواند گریبان محیط زیست را هم بگیرد. زمانی که افراد در حوزه‌های مختلف، دچار ناکامی‌های مختلفی در زندگی (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و…) می‌شوند، رفتارهای وندالیسمی خود را نسبت به محیط زیست نشان می‌دهند. مثلا به جای ریختن زباله در سطل، آن را در طبیعت رها می‌کنند و با محیط‌زیست، رفتار مسئولانه‌ای را از خودشان نشان نمی‌دهند. در غیاب رفتار مسئولانه، محیط زیست هم آسیب خواهد دید و به همین دلیل است که شاهد پر مصرفی آب، برق و… هستیم. با وجود فرهنگ‌سازی‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته، اما این موضوعات مهم در بین مردم جا نیفتاده است. زیرا مدارای اجتماعی در سطح دولت با مردم، و مردم با مردم و همینطور مردم با طبیعت، شکل نگرفته است. یکی از عوامل تاثیرگذار در حفاظت یا تخریب محیط‌زیست، مربوط به آگاهی و یا عدم آگاهی مردم است. بهتر است مردم بدانند اگر زمانی با خودشان نامدارایی شده، نباید این رفتار را با طبیعت انجام دهند زیرا آسیبی که فرد به محیط زیست وارد می‌کند، در نهایت به خودش وارد خواهد شد.

ایران، هنوز در زمینه‌ مدارای اجتماعی ضعف دارد

سخنران سی‌ودومین همایش مددکاری اجتماعی و مدارای اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا جامعه ایران را اهل مدارا می‌دانید گفت: به استناد آمارهای مختلفی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی وجود دارد، از جمله آنها می‌توان به ۱۵ هزار پرونده قضایی، طلاق، خشونت و … اشاره کرد، همگی نشان می‌دهد که ما در زمینه مدارای اجتماعی، هنوز ضعف داریم. اگر هم مدارایی در جامعه هست به معنای واقعی‌اش و آن طور که باید، نیست. سازش کردن و بخشش فرد متخلف و تقویت رفتارهای منفی شخص نابهنجار، به معنای مدارا نیست. حتی خشونت در کلام و اینکه کسی بعد از شنیدن نظر مخالف با خود، گوینده را حذف کند و یا با خشونت، دعوا و درگیری، پاسخش را بدهد، همگی، ناقض مدارای اجتماعی هستند. مدارای صحیح، زمانی خودش را نشان می‌دهد که در هیچ کدام از سطوح، شاهد حذف افرادی نباشیم که با ما نظر مخالفی دارند تا در نهایت بتوانیم به اهداف متعالی جامعه دست پیدا کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان به جایگاه و اهمیت حقوق شهروندی اشاره کرد و در ادامه افزود: مردم به عنوان شهروندان، دارای حقوقی هستند که از جانب خودِ مردم مطالبه نمی‌شود. تا زمانی که مطالبه‌گری اتفاق نیفتد، نهادهای مسئول، پاسخگو نخواهند بود و با سوء کارکرد روبرو خواهیم شد. با ترویج مطالبه‌گری از سوی مردم، نهادها هم سعی می‌کنند پاسخگو باشند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 41319 ساعت خبر : 0:28 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41319
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات