درآمدی بر بازنمایی شخصیت اصلی در سینمای ایران و هالیوود منتشر شد

درآمدی بر بازنمایی شخصیت اصلی در سینمای ایران و هالیوود منتشر شد

کتاب درآمدی بر بازنمایی شخصیت اصلی در سینمای ایران و هالیوود، دستاورد پژوهشی حسین راست‌منش است که از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این پژوهش تلاش شده تا با مقایسه‌ تطبیقی شخصیت‌های اصلی(قهرمان) بهترین فیلم‌های یک دهه سینمای ایران و هالیوود، نحوه بازنمایی متفاوت شخصیت اصلی در این دو سینما بررسی و تا حد امکان به ریشه‌های فرهنگی و فکری این تفاوت‌ها نیز پرداخته شود.

«تمهیدات نظری»، «بازنمود کهن‌الگوها و اسطوره‌ها در سینمای ایران و هالیوود» و «تفاوت‌های نشانه‌ای شخصیت‌ اصلی در سینمای ایران و هالیوود» سه فصل این کتاب است که در ۱۷۱ صفحه تنظیم شده است.

فصل اول «کلیات و تدراکات نظری» تحقیق را در بردارد. این فصل، خود شامل چهار بخش است:اساطیر، فلسفه، سینما و روش‌شناسی پژوهش.

درآمدی بر بازنمایی شخصیت اصلی در سینمای ایران و هالیوود منتشر شد

 در فصل دوم این پژوهش به‌عنوان نمونه‌ای از حضور باورهای اساطیری یا افکار فلسفیِ شرقی و غربی در فیلم‌های سینمایی ایرانی و امریکایی، سه فیلم از بین بهترین فیلم‌های جشنواره‌های فجر و اسکار، در بازه زمانی این پژوهش، یعنی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ تحلیل شده‌اند.

در فصل سوم کتاب نیز به نشانه‌های مشترکی پرداخته شده‌است که در بین همه یا تعداد قابل توجهی از کاراکترهای فیلم‌ها مشترک بوده‌اند. در این فصل، هفت فیلم از سینمای ایران و هالیوود (برگزیده‌های بخش بهترین فیلم)، بررسی شده‌اند. در پایان این فصل تلاش شده تا با تلفیق چندین نشانه‌ها در قالب وضعیت‌های کلی، ساختارهای بنیادی و اساسی را که بر بازنمایی قهرمان یا شخصیت اصلی تأثیر می‌گذارند تا حدودی معرفی کرد.

این کتاب در پی پاسخگویی به این مساله محوری است که تفاوت نوع برخوردِ شخصیتهایِ اصلیِ فیلم‌های ایرانی و هالیوودی با معضلات پیش رو، ریشه در چه ساختارها و تفکراتی دارد؟ و به‌عبارت دیگر چه دلایل فرهنگی و فکری می‌تواند بر بازنمایی متفاوت شخصیت اصلی در سینمای ایران و هالیوود موثر باشد.

کتاب «درآمدی بر بازنمایی شخصیت اصلی در سینمای ایران و هالیوود» با بهای ۲۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 41356 ساعت خبر : 3:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41356
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات