رادیو ۷۷ ساله شد+ یادداشت معاون صدا

رادیو ۷۷ ساله شد+ یادداشت معاون صدا

به گزارش پایگاه خبری گلونی  چهارم اردیبهشت ماه سالروز آغاز به کار رادیو در کشور ماست. به همین مناسبت نسرین آبروانی معاون صدا که در طول دوران مسؤولیتش در معاونت صدا کمتر حاضر به مصاحبه بوده، یادداشتی را برای رسانه‌ها ارسال کرده است و در آن از رادیو و افزایش مخاطبان این رسانه سخن گفته است.

معاون صدا در این یادداشت نوشته است: بسیاری از اطلاع‌رسانی‌ها و پخش موسیقی و خبر و اظهارنظر و گفتگو و مجله‌ها و جُنگ‌های تفریحی مبتنی بر کلام که جزو فرآورده‌های پر بسامد رادیواند اساساً محتاج تصویر نیستند (تصویر در این مقولات غالباً یک مزیت است نه یک ضرورت) و به همین لحاظ رادیو در موارد مذکور بخوبی ظرفیت اقناع مخاطب را دارد.

رادیوی ما امروز هفتاد و هفتمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد، سالهایی پرفراز و نشیب و پر از تحولات شگرف سیاسی و فرهنگی و دگرگونی‌های ارتباطی و رسانه‌ای که هویت کنونی رادیو را شکل داده‌اند.

معاون صدا درباره‌ی قابلیت ماندگاری رادیو آورده است: وجود مخاطبان میلیونیِ همراه و دوستدار این رسانه شنیداری، به رغم انبوه رسانه‌های دیداری و تجهیزات و منابع اطلاع‌رسانی مدرن و در اختیار، نشان از قابلیت ماندگاری بالای رادیو دارد. امّا راز این پویایی و ماندگاری در چیست؟ پاسخ روشن است، نوع کارکرد و تأثیر رسانه‌ها و نحوه ارتباط آنها با مخاطب یکی نیست و به همین علت، رسانه‌ها جایگزین یکدیگر نمی‌شوند، بلکه مکمل هم‌اند. در واقع، هیچ رسانه‌ای هر چقدر مدرن مخاطب را از رسانه دیگر بی‌نیاز نمی‌کند که اگر جز این بود ما امروزه شاهد فعالیت هزاران شبکه و کانال رادیویی در جهان نبودیم و رادیو به عنوان یک صنعت قدرتمند و سودآور مطرح نبود.

وی در این یادداشت نوشته است: یک ویژگی شاخص رادیو امکان استفاده مؤثر از آن در خلال کار و فعالیت روزانه است و اینکه این استفاده مخاطب را از فعالیت اصلی خود باز نمی‌دارد. به  عبارت دیگر، ‌رادیو شرایط محیطی خاصی را برای شنیدن به شما تحمیل نمی‌کند و از شما نمی‌خواهد وقت خود را منحصراً به شنیدن آن اختصاص دهید. در ثانی، رادیو رسانه‌ای بسیار تحول‌پذیر و خود ترمیم است و همواره سرعت بالایی در تطبیق خود با فضای ارتباطی جدیدی که رسانه‌های پس از آن رقم زده‌اند داشته است. تحولات سریع تولیدات رادیویی و آرایش مجدّد طیف مخاطبان آن پس از ظهور تلویزیون  در جهان، و در مقطع کنونی (عصر اینترنت و شبکه‌های مجازی) گسترش راه‌های ارتباط و تعامل با مخاطب و سهیم کردن بیشتر مخاطب در محتوا با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز گواه همین مطلب است.

آبروانی درباره‌ی آمار مخاطبان رایو در حال حاضر معتقد است: آمار کنونی مخاطبان ما، با توجه به تأکیدی که توأماً بر میل و مصالح مخاطب و حفظ چارچوب‌های برنامه‌ای در رسانه ملی داریم در مجموع قابل قبول است و بحمداله منحنی جذب مخاطب ما قوسی صعودی دارد. با این همه، ما بنا به طبع رادیویی خود و روحیه استعلای اهالی رادیو به این قانع نیستیم. وجه مطلوب و  ایده‌آل ما حالتی است که گوش دادن به رادیو (چنانکه پیش از این هم گفته‌ایم) به مثابه وعده‌های غذایی، عادت روزانه مردم و جزو ضرورت‌های برنامه روزانه مخاطبان شود. برای رسیدن به این مقصود، شبکه‌های ما مداوماً در حال تلاش و برنامه‌ریزی‌اند. رویکردها هم مشخص است. فرآورده‌های رادیو باید روزآمد و مبتنی بر زمان و اعتماد بخشی باشند، ضریب مشارکت مخاطب در تولید محتوا افزایش یابد، پیام‌های ارزشی از طریق ساختارهای جذاب هر چه بیشتر برای مخاطب ذائقه نشین شود، دامنه‌های موضوعی برنامه‌ها تا مرز بی‌جلوگی رسانه‌های رقیب گسترش یابد و به مقوله موسیقی که عاملی ذی‌نقش در اقبال مخاطب به رادیوست اهتمام جدی شود. ما به آینده رادیو و چشم‌اندازی که برای آن ترسیم کرده‌ایم امیدواریم و اطمینان داریم که این رسانه به حول و قوه الهی و با پشتوانه سرمایه اصلی آن که توده‌های میلیونی  مردم‌اند در سالهای پیش رو جهش‌های نظرگیری را تجربه می‌کند.

معاون صدا در پایان  نوشته است: سالروز آغاز به کار رادیو را به خانواده بزرگ این رسانه گرم و مخاطبان گرانقدر و صمیمی آن در سراسر کشور تبریک می‌گویم و از خداوند متعال توفیق و سربلندی و شادابی همه این عزیزان را خواهانم.

جشن رادیو برای هفتادو هفت سالگی

همزمان با فرارسیدن چهارم اردیبهشت، هفتاد و هفتمین سالروز تأسیس رادیو در ایران، شبکه های مختلف صدای جمهوری اسلامی ایران با تولید ویژه برنامه های متنوع این مناسبت را گرامی می‌دارند.

همزمان با هفتاد و هفتمین سالروز تأسیس رادیو در ایران این شبکه رادیویی روز دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰در استودیوی شماره ۸ ، مراسم بزرگداشت اولین دوره مسابقه استاد امیر نوری را برگزار می‌ کند که تاکنون هفتاد و هفت اثر به دبیرخانه این مسابقه رسیده است و قرار است در آن روز در هر بخش سه نفر کاندیدای دریافت تندیس زرین شوند. از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح نیز برنامه «جشن رادیو » به طور مستقیم از این شبکه پخش می‌شود.

گرامیداشت هفتاد و هفتمین سالگرد تأسیس رادیو در ایران دوشنبه از ساعت ۱۸ به تهیه‌کنندگی امیر بنی هاشمی از برنامه «۰۲۱» برای مخاطبان رادیو تهران پخش می شود.

شبکه رادیویی سلامت به مناسبت روز جهانی رادیو و مبعث رسول اکرم (ص)، مراسم جشنی را با حضور همسایه‌های «خونه زندگی»، دوشنبه چهارم اردیبهشت در فرهنگسرای اندیشه برگزار می کند. برنامه «خونه زندگی» با حضور کارشناسانی همچون دکتر حمیدرضا بابا مرادی، روان شناس و دکتر جلالی و امیر نوری، پیشکسوت گویندگی به موضوع دورهمی و شادی خواهد پرداخت.

یکی از جذابیت های برنامه «خونه زندگی» به تهیه کنندگی شهرام زین العابدین که دارای بخش‌هایی نظیر استنداپ کمدی، گویندگی برای رادیو، مهارتهای زندگی است، حضور شخصیت های مینا و سعید با اجرای مریم سرمدی و مسعود خواجه وند است. در راستای اهداف رادیو سلامت که آگاهی بخشی به مخاطبان در حوزه پزشکی و فراهم آوردن زمینه ارتباط دو سویه شنونده ها با برنامه سازان است، مقرر شد تا جشن روز جهانی رادیو، روز دوشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در فرهنگسرای شفق با حضور مخاطبان و برنامه سازان برگزار شود.

برنامه روتین «عصرانه با کتاب» چهارم اردیبهشت از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ به موضوع رادیو و سالگرد تاسیس آن می پردازد.

«صبح و سلام» که روز دوشنبه، ۴ اردیبهشت ساعت ۶:۳۰ از رادیو قرآن پخش می‌شود، به نقش رادیو در ترویج فرهنگ قرآنی و گفت و گو با مسئولان رادیو و اطلاع رسانی از برنامه های این روز می‌پردازد. «حیات طیبه» نیز که همان روز ساعت ۹:۱۵ پخش می‌شود، نقش رادیو در آشنایی مخاطبان با سبک زندگی قرآنی و ترویج آموزه های دینی را بررسی می‌کند.

برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» با حضور چند تن از پیشکسوتان رادیو و اهالی این رسانه به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد تأسیس رادیو در ایران به صورت ویژه از ساعت ۲۰:۰۰ به مدت یک ساعت از این شبکه به روی آنتن می‌رود.

این شبکه رادیویی در فواصل پخش و همچنین برنامه «مجله روز» کاری از گروه رویدادهای معارفی و اطلاع‌رسانی که ساعت ۸:۳۰ از رادیو معارف پخش می‌شود،  این مناسبت را گرامی می‌دارد.

رادیو ورزش در برنامه های «پنجره‌ای رو به شب»، «صبح و ورزش»، «نیمکت» و «عصرانه» با تبریک به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد رادیو و گفت‌وگوی تلفنی با پیشکسوتان رادیو این مناسبت را گرامی می‌دارد. «پنجره ای رو به شب» به تهیه کنندگی احمدرضا طاهری سوم اردیبهشت ساعت ۲۲:۰۰، برنامه «صبح ورزش» چهارم اردیبهشت ساعت ۷:۱۵ به تهیه کنندگی احمدرضا طاهری، «نیمکت» ساعت ۱۰:۰۰ به تهیه کنندگی مریم رستمی و «عصرانه» به تهیه کنندگی سیدمرتضی سیدمحمدی ساعت ۱۷:۰۰ به روی آنتن می‌رود.

پایان پیام

منبع: ایسنا

 

کد خبر : 41378 ساعت خبر : 9:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41378
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات