روایت زندگی شهید وزوایی در تالار وحدت اجرا شد
به گزارش پایگاه خبری گلونی، میلاد جباریمولانا کارگردان جوان نمایش رویای شب دهم اردیبهشت با روایتی سیال مقاطع مختلف زندگی شخصیت محسن وزوایی و اطرافیان ایشان را در قاب صحنه به نمایش درآورده است.
او کارهایی نظیر سکوت سال ده هجری را در تماشاخانه ایرانشهر خانه هنرمندان و تالارسنگلج روی صحنه برده بود . نمایش آئینی چرخ و فلک ، نمایش کلانتر بر اساس نمایش نامه آنتوان چخوف ازسایر کارهای نمایشش محسوب میشوند.
جباری درنمایش رویای شب دهم اردیبهشت میکوشد با روایتی سیال و ترکیب تصویرو نمایش مقاطع مختلف زندگی شخصیت محسن وزوایی و اطرافیان و پدر و مادرش را در قاب صحنه به نمایش در بیاورد . نمایشی که میکوشد بخشی از ارزشهای مغفول مانده شهید محسن وزوایی را در پیش چشم مخاطب جوان که سال های دفاع مقدس را درک نکرده اند قرار بدهد.شهید محسن وزوایی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس دانشجوی رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف، دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در سن ۳۲ سالگی به درجه شهادت نائل شد.
عوامل اجرایی نمایش رویای شب دهم اردیبهشت عبارتند از بازیگران ارژنگ امیر فضلی، آتش تقی پور، سیروس کهورینژاد، مهری آلآقا، ایمان صفا، حسام افسری، هانیه رحیمی، علیرضا عباسی، شهاب درفشدار دستیاران کارگردان: محمد یوسفی، مریم فرخی، شهاب درفشدار، منشی صحنه و طراح لباس: باران سیبی، مدیر تولید: محمدعلی جلیلی، مدیر صحنه: سیدطاها محمدی، ناظر کیفی: محمدعلی دشتگلی، طراح حرکات فرم: مهدی موسی خانی، موسیقی: بردیا یوسفی، عکاس: حانیه محمودی، تبلیغات مجازی: گروه هنر مدرن و گروه تئاتر مارکت و مدیر روابط عمومی: امیر پارسائیان مهر. نمایش رویای شب دهم اردیبهشت، از یازدهم اردیبهشتماه هر روز درتالار وحدت راس ساعت ۱۸ روی صحنه رفته است و روزهای پایانی اجرای خود را در این تالار پشت سر میگذارد.
با میلاد جباری در باره مضمون و ساختار اجرایی این نمایش گفتوگویی انجام شده که میخوانیم:
در سالهای اخیر موج تازهای برای پرداخت به زندگی شهدا در عرصه نمایش ایجاد شده است. کارگردانهای حرفهای مثل ایوب آقاخانی، حمید آذرنگ و… با نگاهی تازه به سراغ روایت زندگی سرداران دوران دفاع مقدس رفتهاند. شما بر اساس چه ویژگی به سراغ روایت زندگی محسن وزوایی رفتید؟
شهید محسن وزوایی برای من در حکم یک اسطوره است و در سن بیستویک سالگی یک سری اتفاقات را به وجود آورد که در جایگاه خاص خودش خارقالعاده است. این شهید بزگوار هم درعلم شیمی و هم در فرماندهی و علوم نظامی و جنگی و فرماندهی نیروها سرآمد بود. نکته مهم این است که محسن وزوایی قبل از حضور در جبهه حتی به سربازی هم نرفته بود که به فنون اولیه نظامی شناخت پیدا کند و آنقدر درمیدان نبرد خوب عمل میکند که نظامیان عالی رتبه هم از کارو نحو عملکردش تقدیر میکنند. موقعی که زندگی و منش او را مرور میکنیم متوجه میشویم چه آدم روشنگر و با خرد و منطقی بوده است و در زمان خودش به روز زندگی میکرده. وجوه دیگر شخصیتش هم رشد گام به گام و تدریجیاش است که هیچگاه از حرکت نمی ایستد و همواره رو به تعالی و تکامل گام برداشته است.
آیا در باره زندگی شهید وزوایی تحقیقات کامل و مدونی انجام دادید؟
من زندگی این شخصیت را از سال ۵۷ به طور کامل مورد بررسی و رصد قرار دادم و در نمایش هم از این مقطع تا زمان شهادتش روی صحنه برای مخاطب اجرا شده است.
شهید محسن وزوایی جزو نسلی بوده که با انقلاب شخصیتش شکل میگیرد و با شروع جنگ و حضور در آن شخصیتش کامل میشود؟
بله، همینطور است. در طرح اولیه نگارش نمایش نامه محسن وزوایی را برخلاف آثار اتوبیوگرافی روایت کردم. من شهید وزوایی را از زبان دوست و دشمن نشان دادم.
در شروع نمایش اسیر عراقی در مواجه با فرشته درباره فضائل اخلاقی محسن وزوایی حرف میزند؟
بله، در ادامه هم به سراغ پدر و مادر شهید میرویم که در بحبوبه پیروزی انقلاب در بهمن ۵۷ از کارهای فرزندشان حرف میزنند. حلقه بعدی ارتباطی مخاطب با نمایش سعید دوست صمیمی و هم دانشگاهی محسن است که درباره او با زنش حرف میزند. درقسمتهای پایانی نمایش هم با حرفهای پرستاری که در زمان مجروحیت محسن وزوایی با او بدرفتاری کرده روبه رو میشویم که از محجوب و مظلوم بودن او سخن میگوید.
شما تصویررا هم وارد نمایش و ابزاری برای نشان دادن شخصیت محسن وزوایی میکنید؟
تلفیق فیلم وتئاتر نکتهای است که کمتر در نمایشهای ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد و اگر هم این کار انجام شود از تصاویر آرشیوی استفاده میشود و کار ارژینال انجام نمیشود. اما درنمایش ما این صحنههای نبرد را فیلمبرداری کردیم.
نمایش یک جور فضای سیال زمان و رجعت به گذشته و حال را دارد. مسئلهای که رسول ملاقلیپور در فیلم درخشان دفاع مقدسیاش؛ سفر به چزابه از آن استفاده درستی انجام داده بود؟
این گونه در کارگردانی طراحی انجام دادم که لحظه شهادت محسن وزوایی که ترکش به موتور حامل او دو رزمنده دیگر اصابت میکند، در حکم یک صدم ثانیه به نظر برسد. دراین شرایط یکسری از اتفاقات مرور میشود. در کنارش درباره دوران کودکی محسن به تماشاگر هم اطلاعات میدهیم و در کنارش به ارزیابی وضعیت گردان میثم ، گردان حبیب و منطقه بازیدراز را هم میردازیم.
در حقیقت بخش تصویری نمایش درحکم یک پاساژ است که در آن وقایع مهم زندگی محسن وزوایی نشان داده شود؟
بله، چنین رویکردی را مد نظر داشتم. دراین وضعیت بخش جنگی زندگی محسن را نشان میدهیم. اگر به مضمون نمایش دقت کرده باشید دوست و دشمن محسن از خوابی که در شب دهم اردیبهشت دیدهاند حرف میزنند و این خواب همان یک صدم و ثانیهای است که در زمان شهادت محسن وجود دارد.
آیا از ابتدا نمایش را برای اجرا در سالن قاب صحنهای طراحی کرده بودید؟
درابتدا نمایش را در ۴ باکس طراحی کرده بودم و بنابراین نمایش میتواند درسالنهای دیگری هم اجرا بشود.
صدا و لهجه برخی از بازیگران به خصوص سیروس کهورینژاد در لحظاتی نا مفهوم به نظر نمیرسید؟
شاید دلیل اصلی چنین کاستی مربوط به شب اول اجرا بودن نمایش باشد که بازیگران هنوز با وضعیت سالن هماهنگ نشدهاند. در اجراهای بعدی این نوع نقصها برطرف خواهد شد.
پایان پیام
منبع: ایران تئاتر
گفتوگو: احمد محمد اسماعیلی
کد خبر : 42445 ساعت خبر : 3:29 ب.ظ