سایه تاک بر کتاب‌فروشی‌ها افتاد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از حوزه هنری، جدیدترین کتاب راحله صبوری، نویسنده کتاب دفاع مقدس، با محوریت خاطرات یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. این کتاب دربردارنده زندگی‌نامه رحیم افشاری، نیروی تیپ ۵۵ هوابرد شیراز است که از کودکی تا پایان جنگ و زمان بازنشستگی وی را روایت می‌کند.

صبوری در مقدمه این کتاب با اشاره به جزئیات کتاب سایه تاک و چرایی نگارش خاطرات افشاری نوشته است:

روایت زندگی گروهبان یکم پیاده رحیم افشاری، از نیروهای قدیمی تیپ ۵۵ هوابرد شیراز، در ۱۰ روایت مستقل اما پیوسته نوشته شده است. این روایت ابتدا به شیوه معمول خاطره‌نگاری از طریق مصاحبه، ضبط و همه شفاهیات به طور کامل پیاده و مکتوب شد. سپس تدوین شد و در مرحله آخر، نگارش آن انجام گرفت که طولانی‌ترین مرحله کار است؛ اما تفاوت فقط در شیوه تدوین و نگارش این اثر است،‌ زیرا در حرفه مستندنگاری هر محقق و تدوین‌گری دیدگاه خاص خود را درباره مصاحبه‌شونده و اطلاعاتی دارد که از طریق مصاحبه جمع‌آوری می‌شود و از زاویه دید خود به حوادثی که نقل شده می‌نگرد؛ اولویت‌هایش در شیوه تدوی، چینش حوادث، و انتقال اطلاعات متفاوت است و همین باعث تفاوت آثار با یکدیگر می‌شود. «سایه تاک» با نثری ساده و روان، به دور از بزرگ‌نمایی و قهرمان‌پروری و فقط با استفاده از شیوه‌های خاص مستندنگاری به گونه‌ای کنار کنار هم چیده شده تا علاوه بر پای‌بندی به اصول تاریخ‌نگاری شفاهی، مسیر واقعی، منطقی و خواندنی داشته باشد و خواننده را در همه پیچ و خم‌های زندگی راوی با خود همراه کند.

نکته دیگر اینکه همیشه این‌طور به نظر رسیده که تاریخ شفاهی هر جنگی فقط در دست نیروهای رزمنده و خط‌شکن است،‌ اما خواهیم دیدی حتی کسانی که کیلومترها با خط مقدم فاصله داشته و مسئولیت‌های غیر از خط‌شکنی برعهده داشته‌اند دیده‌ها و شینده‌هایی دارند که می‌تواند موقعیت‌های تاریک و مبهمی از آن جنگ را برای ما مشخص و ترسیم کند. خاطرات رحیم افشاری اگرچه زندگی یک نظامی ساده است،‌ شرح فراز و نشیب‌هایی است که بر او و هم‌رزمانش رفته و شاهد خوبی است بر این مدعا  که برای پی بردن به تمام رمز و رازها و گوشه‌های تاریک آن چنگ شاید بهتر باشد ابعاد انسانی جنگ را دریابیم… .

راحله صبوری پیش از این نیز در حوزه ثبت خاطرات دفاع مقدس فعالیت‌های متعددی را انجام داده است که معروف‌ترین آن ها «کوچه نقاش‌ها» و «مهمان صخره‌ها» است. «کوچه‌ نقاش‌ها» شامل خاطرات ابوالفضل کاظمی است که در رابطه با روزهای دفاع مقدس نقل شده است. این اثر همواره یکی از آثار پرمخاطب انتشارات سوه مهر  به شمار آمده است.

پایان پیام

 

کد خبر : 41540 ساعت خبر : 4:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41540
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات