می‌گفتند شجریان باید تا کی بخواند؟

می‌گفتند شجریان باید تا کی بخواند؟

نشست مشترک هنرمندان خوشنویس با علی جنتی رییس ستاد اطلاع رسانی حسن روحانی، حجت‌الله ایوبی رییس ستاد هنرمندان حامی دکتر روحانی و جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر در محل ستاد هنرمندان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حجت‌الله ایوبی در نشست هنرمندان خوشنویس خطاب به غلامحسین امیرخانی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی گفت: استاد هم هنر والا، شریف و قدسی خوشنویسی و هم هنر شناسایی مسائل و مشکلات زمانه خود را توامان داراست و به خوبی آگاه است که در چه مواردی ورود پیدا کند. استاد امیرخانی از سال ۷۶ به عرصه انتخابات ورود پیدا نکرده است.

افسردگی و غباری که در جامعه فرهنگی کشیده شده بود را فراموش نمی‌کنیم/ عده‌ای فکر می‌کردند برای اینکه مدیریت کنند، باید بذر تفرقه بیندازند

وی ادامه داد: امروز همه احساس می‌کنیم، برای حفظ هنر ایرانی، ایران پرافتخار، جلوگیری از توقف قطار پیشرفت و توسعه فرهنگ و هنر همه باید به مسئله انتخابات ورود پیدا کنیم و دین و وظیفه خود را ادا کنیم.

ایوبی با اشاره به احوال هنرمندان در دولت نهم و دهم، تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم به آن دوران سخت برگردیم، من چهره استادان خوشنویسی، افسردگی و غباری که در جامعه فرهنگی کشیده شده بود را فراموش نمی‌کنم. آن دوران عده‌ای فکر می‌کردند برای اینکه مدیریت کنند، باید بذر اختلاف و تفرقه را در کشور بی‌افکنند. هنری که منادی وحدت است، هنری که برای وحدت و همدلی آمده است. این تصور ایجاد شده بود که جامعه هنری باید با اختلاف طی شود. بنده رد پای این اختلافات را پیگیری کرده‌ام و می‌دانم کسانی در عرصه فرهنگ مدیریت می‌کردند که معتقد بودند نباید هنرمندان با هم و یکدست باشند.

می‌گفتند شجریان باید تا کی بخواند؟

خانه سینما بسته شد چون فکر کردند باید هنر را از نو بسازند/می‌گفتند شجریان باید تا کی بخواند؟

رئیس ستاد هنرمندان روحانی، درباره فعالیت مدیران سینمایی دولت نهم و دهم، اظهار کرد: همین نوع اختلاف افکنی‌ها در عرصه سینما هم رواج پیدا کرد، سینمای پرافتخار ما دچار آن همه مشکل شده بود. خانه سینما، پناهگاه و مرجع اهالی سینما بسته شد، برای اینکه عده‌ای فکر می‌کردند باید هنر را از نو بسازند. من از مدیران شنیده بودم که می‌گفتند: تا چه زمانی شجریان باید بخواند؟ امیرخانی تا چه زمانی خطاطی کند؟ نظر آنها این بود که در شهرهای مختلف هنرمندان زیادی وجود دارد که می‌توان به جای شجریان و باقی افراد برجسته هنر ایران از آنها بهره‌مند شد. آنها می‌خواستند هنر را از نو بسازند اما غافل بودند که در این کشور باید یک قرن بگذرد که فردی مثل امیرخانی‌ها متولد شود. کنار این نام‌ها تاریخ است و فقط هنر نیست که این افراد را از بقیه متمایز کرده است.

ایوبی با بیان تغییراتی که با روی کار آمدن دولت یازدهم در عرصه فرهنگ ایجاد شد، ادامه داد: خوشبختانه آن دوران طی شده و عزت و احترام به اصحاب هنر بازگشته است. ادب، وقار، احترام، متانت را در برخورد مدیران فرهنگی می‌بینیم. اکنون رابطه هنر و دولت بسیار خوب منطقی بود.

خواننده‌ای را ناخواسته روی صحنه با رئیس دولت‌های نهم و دهم قرار دادند و افسرده‌اش کردند

وی با ذکر یک خاطره، افزود: یک روز در سازمان اکو یک مراسم بین‌المللی برگزار می‌کردیم، شرط اصلی هنرمندان عدم حضور مدیران دولتی بود.

ایوبی همچنین یادآور شد: همه به یاد داریم که خواننده محبوب کشور ناخواسته در برنامه‌ای که به او گفته بودند برنامه ایرانیان است، روی سن با رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم مواجه شده بود، در هیچ کجای دنیا این اتفاق نمی‌افتد که به واسطه این مواجهه این هنرمند محبوب افسرده شود و نتواند مثل قبل فعالیت هنری خود را ادامه دهد. طبق گفته او مردم از اینکه کنار رئیس‌جمهور ایران قرار گرفته از او گله مند شده بودند.

وی افزود: این وضعیت ارتباط هنر و دولت در دوره‌های ریاست جمهوری قبل بود، در دولت یازدهم معجزه‌ای اتفاق افتاد، ورق برگشت، در فضای فرهنگ آرامش برقرار شد و هنر رونق گرفت و حالا همه ما این امید را داریم که مسیر اعتلای هنر ادامه پیدا کند و برای ادامه این روند باید همه یک صدا همراه شویم.

احساس می‌کنیم کشور را به مناقصه گذاشته‌اند

رئیس سابق سازمان سینمایی، ادامه داد: اگر قرار است در جایی نشان دهیم که این کشور دارای نظام اسلامی است، در بیان و گفتمان انتخابات است که می‌توانیم شیوه اخلاق‌مداری را پیشه کنیم. این درحالی است که گاهی در این مناظرات احساس می‌کنیم کشور را به مناقصه گذاشته‌اند. گویی برای کسب صندلی‌های قدرت همه اخلاق‌ها را زیر پا گذاشته‌اند.

ایوبی با اشاره به اهمیت حضور هنرمندان در مواجهه با عوام‌فریبی، تاکید کرد: امروزه فعالیت نهادهای مدنی و احزاب در جامعه بسیار ضعیف است، در چنین فضایی عوام‌فریبی قدرت اجرای بیشتری پیدا می‌کند. کمااینکه این اتفاق را یکبار قبلا تجربه کرده‌ایم. امروز چهره‌های درخشان هنری و هنرمندان خوشنویس این قدرت را دارند که مقابل عوام‌فریبی بایستند و برای آگاهی و روشنگری جامعه تلاش کنند.

نگذاریم کسانی مدیر شوند که در اتاق‌هایشان به جای هنر اصیل ایرانی پوستر است

وی تاکید کرد: ما نباید بگذاریم کسانی بر مسند مدیریت کشور بنشینند که در اتاق‌هایشان به جای هنر اصیل ایرانی پوستر وجود دارد. جای تاسف دارد بسیاری از مدیران گذشته اسم استاد «امیرخانی» را با «میرخانی» اشتباه گرفته بودند.

رئیس ستاد هنرمندان روحانی گفت: تمرکز دکتر روحانی در دوره اول ریاست جمهوری‌اش برجام بود که بسیار هم لازم بود، اکنون این نیاز احساس می‌شود که در دوره بعد ایشان به اعتلای هنر خوشنویسی و باقی هنرهای اصیل که شناسنامه ایران است توجهی جدی نشان دهد.

وضعیت فرهنگی طوری بود که شاهد سقوط اخلاقی در کشور بودیم

علی جنتی نیز در این نشست با اشاره به شرایط کلی کشور در سال ۹۲، اظهار کرد: دکتر روحانی در سال ۹۲ که بر سر کار آمد، کشور در موقعیت خاصی قرار داشت؛ اقتصاد کشور در شرایطی بود که بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل تحریم در وضعیت نامناسبی قرار داشت و کارگران در شرایط بحرانی کار می‌کردند. موقعیت سیاسی کشور باعث شده بود، روابط سیاسی ایران با همسایگانش دچار نوعی تشنج شود و حتی سفرای ایرانی در خارج کشور قادر نبودند با وزیران حارجه دیگر کشورها ملاقات کنند.

وی افزود: مبادلاتی که از طریق صرافی‌ها انجام می‌گرفت- به قول خودشان دور زدن تحریم‌ها- باعث شده بود برخی کالاها ۳۰ درصد گرانتر از قیمت واقعی وارد کشور شوند. وضعیت فرهنگی ما به طوری بود که سقوط اخلاقی در کشورشاهد بودیم، وقتی رئیس‌جمهورمان پشت تریبون همه ارزش‌های اخلاقی را زیر سوال برد، به مسائل خصوصی افراد وارد شد، با اتهامات ناروا سعی کرد چهره این افراد را خدشه‌دار کند، دیگر نمی‌توان از بقیه انتظاری داشت. در چنین شرایطی روحانی دولت را تحویل گرفت.

رئیس ستاد اطلاع رسانی روحانی با اشاره به کارکرد وعده‌های پوپولیستی در انتخابات، گفت: این وقایع به این دلیل در آن دوران رخ داد که سال ۸۴ دولت وقت با روش پوپولیست و عوام فریبی سر کار آمد، در انتخابات سال ۸۴ یک طرف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار داشت و طرف دیگر احمدی نژاد و در حالی که مرحوم هاشمی با وجود فعالیت‌های بسیار مهمی که در عرصه سیاست تا پیش از آن انجام داده بود در مقابل شعارهای پوپولیستی شکست خورد. این رویداد نشان می‌دهد جامعه ما از این نظر دچار ضعف‌های جدی است و باید به فکر آگاه‌سازی مردم باشیم.

می‌گفتند شجریان باید تا کی بخواند؟

احمدی‌نژاد خواص فریب هم بود/بسیاری از چهره‌های سرشناس را لگدمال و منزوی کردند

جنتی ادامه داد: ما در آن دوران هشت ساله روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم که بسیاری از سرمایه‌های مادی کشور از بین رفت. حدود هفتصد میلیارد درآمد ارزی کشور به یغما رفت و از همه مهم‌تر با سرمایه‌های اجتماعی برخورد شد. سرمایه‌هایی که به راحتی به دست نیامده بود. من فکر می‌کنم در هیچ کشوری چنین برخوردی با سرمایه‌های اجتماعی‌شان نمی‌شود. بسیاری از چهره‌های سرشناس را لگدمال و منزوی کرده بودند و این رویداد نتیجه همان شعارهایی بود که در آن زمان مطرح شده بود.

وی تاکید کرد: من همواره می‌گویم احمدی نژاد تنها عوام فریب نبود، خواص فریب هم بود، بسیاری از خواص را فریب داده بود و دنبال خودش کشیده بود. به همین دلیل توانست دور دوم هم سر کار بیاید.

تلاش هنرمندان برای مواجهه با شعارهای پوپولیستی موثر است

وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به وعده‌هایی که برخی نامزدها مطرح می‌کنند، اظهار کرد: امروزهم ما دچار نوعی عوام‌فریبی هستیم و این روزها شعارهایی را از نامزدها می‌شنویم که درباره کارانه و یارانه موارد زیادی را به مردم وعده می‌دهند. برای نخبگان و کسانی که اهل مطالعه هستند کاملا روشن است که این وعده‌ها تو خالی است و عملی نمی‌شود اما ممکن است عوام جامعه تحت تاثیر قرار بگیرند، بنابراین وظیفه روشنفکران است که آگاهی را به جامعه ببخشند.

جنتی یادآور شد: من اطمینان دارم عموم جامعه پشت سر دکتر روحانی ایستاده‌اند، چون می‌دانند در ۴ سال گذشته کار شده است. ما از تحریم‌ها خارج شده‌ایم، در خارج کشور عزت پیدا کرده‌ایم و رئیس‌جمهور ایران در سفرهای خارجی مورد احترام قرار گرفته است، این موارد اتفاق بسیار مهمی است. شکوفایی اقتصاد و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران رونق گرفته است به عنوان مثال ایران با شرکت‌های مهم هواپیمایی قرارداد بسته و تغییراتی از این قبیل در کشور ایجاد شده است.

جنتی گفت: گشایش فضای فرهنگ برای اصحاب فرهنگ و هنر قابل لمس است، تئاتر، فیلم و کتاب‌ها در دولت نهم و دهم با سانسور مواجه بود در حالی که در دولت یازدهم چنین وضعیتی وجود نداشت. از نظر فضای مجازی نیز کشور با تغییرات جدی روبرو شد. پهنای باند و سرعت اینترنت افزایش پیدا کرده است و این حاصل زحماتی است که دولت یازدهم با وجود فشارهای بیرونی مقابل آن مقاومت کرد و این مسیر را جلو برد. امروز نزدیک به ۵۰ میلیون نفر در فضای مجازی فعالیت دارند.

امروز بین راه و بی‌راه قرار گرفته‌ایم

علی جنتی با اشاره به وضعیت کنونی کشور، تاکید کرد: جامعه ایرانی امروز بین دو راه قرار نگرفته است؛ به اعتقاد من ما بین راه و بیراهه قرار گرفته‌ایم و اگر بیراهه را انتخاب کنیم تمام آن اتفاقاتی که در دوران قبل وجود داشت تکرار خواهد شد. در ستادهای این افراد همان کسانی فعال هستند که ۸ سال پشت سر آقای احمدی‌نژاد گام برمی‌داشتند و اکنون این افراد دوباره به همان شعارها روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین اکنون وقت آن است که تلاش کنیم راهی که در این ۴ سال آغاز شده ادامه پیدا کند. هر فردی به هر طریقی که قادر است جامعه را آگاه کند. به خصوص در حاشیه شهرها و روستاها به این روشنگری بیشتر نیاز داریم، چون این مناطق بیشتر تحت تاثیر شعارهای پوپولیستی قرار می‌گیرند. ما باید سعی کنیم مردم را آگاه کنیم که این شعارها امکان عملی شدن ندارد.

جنتی تاکید کرد: اکنون همه به سرنوشت کشور می‌اندیشیم که مسیر عقلانیت را ادامه دهد، چرا که انحراف از آن خساراتی را متوجه کشور خواهد کرد. در این مسیر ما چشم امید به همه هنرمندان داریم که در این زمینه پیشتاز باشند.

قرار بود مامن اخلاق و معنویت باشیم اما تبدیل به بی‌اخلاق‌ترین‌ها شدیم

غلامحسین امیرخانی نیز در این نشست اظهار کرد: ما اهالی هنر دوست نداریم وارد عرصه سیاست شویم چون اگر بخواهیم حرفی بزنیم وجدان‌مان راضی نمی‌شود که مشکلات را نگوییم اما در حال حاضر احساس وظیفه کردیم که به خاطر مملکت‌مان که در دوره‌های مختلف دچار مشکلات فراوان بوده است به میدان بیاییم.

او ادامه داد: شرایط فرهنگ و هنر به گونه‌ای است که برای جبران مشکلاتی که در کشور وجود دارد باید مسائل را تحلیل کنیم.

این استاد هنر خوشنویسی افزود: در این موقعیتی که پیش آمده به خاطر مملکت‌مان احساس وظیفه کردیم که وارد میدان شویم زیرا فرهنگ و هنر سال ها دچار مضیقه بوده است.

امیرخانی تاکید کرد: بیشترین کلمه‌ای که ما در دوره‌های مختلف از تریبون ها شنیده‌ایم تقوا بوده است. تقوا به معنای ساده‌اش به این معنا است که به ندای وجدان‌مان گوش دهیم، وجدانمان ما راطوری راهنمایی می‌کند که از دیدن یک ناهنجاری در هر جای دنیا آزرده خاطر شویم اما در حال حاضر به هر نام و عنوان بی‌تفاوت شده‌ایم.

امیرخانی ادامه داد: قرار بود مامن اخلاق و معنویت باشیم اما با توجه به آمارها اکنون تبدیل شده‌ایم به یکی از بی‌اخلاق‌ترین‌ها و این امر باعث تاسف است. در مملکت باید امکان نقد وجود داشته باشد، چرا فرصت نقد را به همه نمی‌دهیم؟! این موارد باعث شده که اخلاق در کشور معنا نداشته باشد با اینکه جمهوری اسلامی بر مبنای اخلاق تشکیل شده است.

یارانه برای این مملکت ننگ است/مردم محرم‌اند، ۴ درصد را معرفی کنید

امیرخانی افزود: آقای جهانگیری به حق درست گفت که در کشور ما موفقیت‌های دولت پاندولی است و منظور این است که هر وقت اتفاق مثبت و رو به جلویی در کشور افتاده است دولت بعدی آن را نابود می‌کند و دوباره به عقب بازمی‌گردیم، این سخن در واقع به این معنی است که برنامه باید کار کند نه افراد. مردم، امرز بسیار آگاه هستند و یک نوجوان دبیرستانی گاه بیشتر از مدیرانی که تریبون به دست دارد می‌فهمد و دنیا را می‌شناسد.

این استاد خوشنویس تصریح کرد: بعضی از حرف‌هایی که عده‌ای در لباس روحانیت به زبان می‌آورند توهین به همین جوانان و نوجوانان است که از همه چیز آگاهند.

امیرخانی تاکید کرد: ما از لحاظ گاز و نفت به نسبت جمعیت و شرایط جغرافیایی کشور در مقام اول جهان هستیم، مملکت‌هایی وجود دارند که هیچ کدام از منابع طبیعی ایران را ندارند اما اکنون جز ممالک تراز اول دنیا هستند.

وی ادامه داد: برای برطرف کردن مشکلاتی که در کشور وجود دارد یک راه چاره وجود دارد و آن هم تشکیل نهاد مدنی پرقدرت است؛ نهاد مدنی که منتخب دانشگاهیان، صنوف، هنرمندان و دیگر اقشار جامعه است و کاندیدای منتخب خود را بدون دخالت دولت‌ها انتخاب می‌کند.

این هنرمند تاکید کرد: دکتر روحانی گفت که بیش از نیمی از مدیران این کشور مالیات نمی‌دهند و این فساد سیستماتیک است.من بارها گفته ام که یارانه برای این مملکت ننگ است؛ با این همه ثروت چرا این همه فقیر داریم چرا زیر خط فقر هستیم؟

امیرخانی تصریح کرد: آقای قالیباف درباره ادعای خود بگویید آن ۴درصد چه کسانی هستند؟ مگر کسانی که رابطه ندارند جز ۴درصد هستند؟ به ما معرفی کنید با اسم و رسم چون ملت محرم هستند.

برجام نبود ونزوئلا می‌شدیم

وی ادامه داد: احمدی نژاد روز اولی که رئیس جمهور شد گفت من از هزار پرونده فساد اقتصادی اطلاع دارم، چرا پرونده‌های اقتصادی را معرفی نکرد؟ به خاطر همین نگفتن باید محاکمه شود. باید می‌گفت تا مردم بدانند مگر اینکه خود او هم با همین پرونده های مفاسد اقتصادی همدست بوده باشد.

امیرخانی با اشاره به تلاش‌های دولت در سیاست خارجه تصریح کرد: امروز اگر برجام به فرجام نمی‌رسید ما الان ونزوئلا بودیم.

عارف بیاتی از هنرمندان خوشنویس نیز در این نشست اظهار کرد: ما همه در کنار حسن روحانی و ستاد هنرمندان تا آخرین لحظه خواهیم بود.

حیدری هنرمند خوشنویس نیز در این نشست تاکید کرد: حضور در این جلسه وظیفه است و از پیگیری‌های آقای ایوبی برای همراهی هنرمندان تشکر می‌کنم.

قربانعلی اجلی نیز تاکید کرد: من و شاگردانم به حسن روحانی رای می‌دهیم. ما به ایشان رای می‌دهیم زیرا خدمتگزار بزرگ کشورمان هستند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 42568 ساعت خبر : 2:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42568
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات