یک‌سوم کشور دچار فقر مطلق هستند

یک‌سوم کشور دچار فقر مطلق هستند

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از  اکو تیتر،  فقر در ایران سال به سال افراد بیشتری را به زیر خط خود می‌کشاند. از سال ۸۴ به بعد تعداد فقیران در کشور افزایش قابل‌توجهی یافت. سوءمدیریت و بی‌تدبیری دولت‌ها موجب شده تا قدرت خرید مردم کاهش یابد. پیش‌تر گزارش‌هایی، از زیرخط فقر بودن یک‌سوم جمعیت ایران حکایت داشت.
با احتساب جمعیت ۷۹ میلیون‌نفری ایران در پایان سال ۹۵، می‌توان به این جمع‌بندی رسید که بیش از ۳۰ میلیون‌نفر از مردم ایران امروز به زیر خط فقر رفته‌اند و دولت برنامه مشخصی برای توقف و کاهش این تعداد فقیر در کشور ندارد. اگرچه سیدابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزیر رفاه، اعلام کرده که هیچ نقشه‌ای از فقر در کشور وجود ندارد.
در این میان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع شوراهای اسلامی کار و کارگران کشور به حداقل دستمزد سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: خط فقر یعنی حقوق زیر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و با دستمزد فعلی امکان گذران زندگی نیست.
براساس آخرین آمار رسمی خط فقر سال ۸۶ اعلام شده که نشان می‌دهد در این سال خط فقر ۶۵۰هزار تومان بوده است. بنابراین آمارهای اعلام شده در خصوص نرخ خط فقر نشان‌دهنده این است که طی ۶ سال گذشته و با وجود تورم‌های سنگینی که اقتصاد کشور پشت سر گذاشته، از نظر دولت خط فقر فقط ۲ برابر شده است.
یک‌سوم کشور دچار فقر مطلق هستند
در این میان براساس آمارها خط فقر مسکن در استان تهران برای یک نفر در هر سال برابر با ۱۵میلیون ریال است. این بدین معناست که اگر یک نفر نتواند ماهانه ۱٫۳۳میلیون ریال برای یک ماه پرداخت کند از مسکن مناسب برای سکونت برخوردار نیست.
به‌عبارت دیگر، یک خانوار چهار نفری ساکن در استان تهران برای داشتن یک مسکن حداقلی باید ماهانه ۵٫۳۳میلیون ریال ۵۳۳هزار تومان برای تامین مسکن پرداخت کند در غیر این صورت، این خانوار زیر خط فقر مسکن قرار دارد یا مسکن مناسبی برای سکونت ندارد.
بعد از استان تهران، خط فقر مسکن در استان هرمزگان بالاترین مقدار ۱۴میلیون ریال را در میان استان‌های کشور دارد.
استان‌های البرز با خط فقر مسکن ۱۱٫۵ و سیستان‌و‌بلوچستان با خط فقر مسکن ۹٫۶میلیون ریال در سال در رتبه‌های بعدی خط فقر مسکن قرار دارند.  کمترین میزان خط فقر مسکن مربوط به استان ایلام و برابر است با ۲٫۸۴میلیون ریال در سال است.
یک‌سوم کشور دچار فقر مطلق هستند
۷۰ درصد مردم دارای مسکن ملکی هستند
از سوی دیگر مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفت‌وگو با اکو تیتر با اشاره به افزایش نرخ خط فقر اظهار داشت: در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد جامعه ایران دارای مسکن ملکی هستند از این رو باید نرخ خط فقر با در نظر گرفتن این شاخص مورد ارزیابی قرار بگیرد.
وی، با بیان این که هم‌اکنون در ایران میانگین بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون خانه ملکی وجود دارد معتقد است: یک بخشی از هزینه‌های سبد معیشت خانوارها مربوط به هزینه‌های مسکن است که باید نرخ خط فقر براساس آن محاسبه شود.
به گفته این کارشناس اقتصادی، در حال حاضر نرخ خط فقر در کشور پایین‌تر از رقمی است که رئیس مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده است. در صورتی که این رقم مطابق با واقعیت باشد یعنی ۷۰ درصد از بازنشستگان در کشور زیر خط فقر گذران معیشت می‌کنند که این درصد صحیح نیست.
پازوکی، در ادامه یاد آور شد: نرخ خط فقر باید سوی مراکز رسمی از جمله مرکز آمار و یا بانک مرکزی اعلام شود درصد خطایی آمار اعلام شده کم باشد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 41330 ساعت خبر : 1:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41330
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات