گلونی

راه دیگر، جنگ بود

راه دیگر، جنگ بود

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر یدالله اسلامی، نماینده پیشین مجلس و مدیر روزنامه “فتح” در دوران اصلاحات، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

سخنان جان کری در اسلو از هر نظر مهم و دارای اهمیت اساسی است.

پیشتر شنیده بودیم که رهبران عربستان  به امریکا گفته‌اند “سر مار را بکوبید”؛ ولی بیان آشکار این سخنان از زبان عالیترین مقام سیاست خارجی در دوره اوباما نشانی دیگری را نیز به ما می‌دهد.

پیامی که به گمانم می‌توان به آن دست یافت؛ اینکه اگر راه صلح و برجام نبود، جنگ ناگزیر بود و خواست سران کشورهای عربی منطقه نیز بمباران ایران بوده و اوباما و کری مانع این جنگ شده‌اند.

راه دیگر، جنگ بود

این همان اشکی است که کری در زمان توافق ایران و کشورهای شش به اضافه یک بر چشم آورد و سخنی بود که در رابطه با جنگ ویتنام  گفت.

کاش قدر دوران اوباما دانسته می‌شد و دلخوشی از روی کار آمدن ترامپ برای برخی چنان زیاد نمی‌شد که زیان‌های آن را نادیده بگیرند و یا انکار کنند.

این سخنان به خوبی نشان می‌دهد که اگر برجام نبود؛ گزینه دیگر جنگ بود و برجام راه جنگ را بست.

این بسیار مهم است و نشان می‌دهد که آنچه پرداخت کردیم برای اینکه کشور به جنگی خانمانسوز وارد نشود؛ زندگی ساز و مهم بوده است.

تا اینجا مربوط به گذشته است؛ اما پیام نهفته این سخن و شاید دلیل بیانش این باشد که تحرکات سران عرب مخالف ایران و لابی‌های اسراییل و تیم ترامپ در کاخ سفید یک بار دیگر آژیر خطر را به صدا درآورده است و هوشیاری و تدبیر و آینده نگری بسیار لازم است که از فروغلتیدن کشور در بحرانی تازه پیشگیری شود.

یعنی همان سران عرب که نتوانستند اوباما را به درگیری با ایران بکشانند؛ این ایده را در ذهن خود زنده نگه داشته‌اند و گمان می‌کنند که ترامپ مرد این میدان است.

قراردادهای نظامی و باج های سنگین عربستان به ترامپ هم باید با نگرشی این چنین نیز بازخوانی شود.

مشاور خانم کلینتون هم نکته مهمی گفته و آن اینکه تهدیدهای ترامپ علیه کره شمالی راه به جایی نمی‌برد و اگر قرار باشد جایی دست به دخالت نظامی زده شود؛ ترامپ ایران را هدف قرار خواهد داد.

این پیشنیه پیام سخن کری را معنادارتر می‌کند. پرهیز از هرگونه واکنش شتابزده در رخدادهای منطقه‌ای و یا دامن زدن به هیجانات بی‌ارزش و شعاری و پرهیز از دامن زدن به دشمنی‌ها از نیازهایی است که نباید مورد بی توجهی قرار گیرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل