گلونی

هزار دستان؛ انگارۀ موسیقی ایران

کتاب «هزار دستان؛ انگاره موسیقی ایران» نوشته محسن محسنی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از سوره مهر، محسن محسنی درباره کتاب «هزار دستان؛ انگاره موسیقی ایران» گفت: مجید کیانی، این چهره ماندگار موسیقی ایران، سالیان درازی است که راه استادش، نورعلی برومند، را وفادارانه ادامه داده، آن را بارورتر کرده، و فراسوی آن قدم نهاده است. پروفسور برونو نتل، استاد عالی‌رتبه اتنوموزیکولوژی دانشگاه ایلینویز امریکا، در مقاله مشهورِ «درس‌هایی از استاد برومند» (۱۹۹۵)، او را وزنه‌ای اساسی در موسیقی ایرانی می‌بیند. از این رو، در میان دیگران، او را با نام «پروفسور مجید کیانی» خطاب می‌کند. اما، استاد کیانی، خود، از سر فروتن، هیچ‌گاه آن را بیان نکرده است.

وی تأکید کرد: وصف استاد از زبان شاگردی جوان‌ بی‌‌ادبی به مقام رفیع اوست. امروز، استاد مجید کیانی را نوازنده برجسته سنتور، ردیف‌دان، موسیقی‌دان، و پژوهشگر موسیقی ایرانی می‌شناسند؛ کسی که در کمال انسانیت، متانت، و نجابت علم و عمل موسیقی را توأماً با هم بارور نموده است.

محسنی گفت: دانش او فقط محدود به حیطه نوازندگی موسیقی ایرانی نیست؛ او، به دلیل تحقیقات گسترده موسیقی‌شناسانه و همچنین تلمّذ مستقیم از دو استاد بزرگ ـ نورعلی برومند و عبدالله دوامی ـ صاحب ایدئولوژی و نظریات کارشناسی در آواز ایرانی است که به بخشی از آن در آثار مکتوب ایشان نیز پرداخته شده است؛ عملی شدن آن‌ها، البته، در دوره‌های عالی آواز، به رشد و شکوفایی و گریز از یکنواختی ملال‌آور امروزی خواهد انجامید: یعنی تحول مثبت، نوآوری در چارچوبی دقیق و در محدوده ضوابط زیباشناسانه، و ویژگی‌های علمی این نوع موسیقی.

محسنی با اشاره به ظرفیت‌های کتاب تأکید کرد: در این کتاب سعی شده، با تأسی از فرهنگ ایرانی، مطالب و نمونه‌ها، همچون گوشه‌های ردیف موسیقی، با رعایت ایجاز و اختصار بر مبنای کم‌گویی و گزیده‌گویی ارائه شود. از این رو، برای ارتقای کیفیت کار، حتی‌الامکان از حشو و حاشیه‌سازی پرهیز شده است.

نویسنده کوشیده تا در ارائه مطالب و نمونه‌ها و انتقال ایدئولوژی در حفظ موازین مکتب موسیقی جدی و هنری ایران درست عمل کرده باشد. نگارنده، هرچند تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گذرانده، بر اساس آموزش‌ها و پژوهش‌ها، جنبه‌های روزآمد و علمی موسیقی را مطابقِ تئوری‌های موسیقی‌شناسان معاصر مدّ نظر قرار داده است.

پایان پیام

 

خروج از نسخه موبایل