اخبار مربوط به پدیده هلیم پنبه‌ای صحت ندارد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهندس محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: واحدهای صنفی عرضه کننده آش و هلیم و شیرینی‌های مختص به ماه مبارک رمضان تحت نظارت و کنترل تیم‌های بهداشت محیط می باشند و وجود پنبه و الیاف و پشم دام در هلیم صحت ندارد و تا کنون در بازرسی‌ها مستنداتی دراین خصوص بدست نیامده است.
دست به دست شدن برخی اخبار و فیلم‌های منتشر شده در صفحات مجازی که بعضا بی اساس است و متاسفانه اظهار نظرهای غیر کارشناسی در مورد هلیم‌های آغشته از پنبه و الیاف باعث انتشار این نوع اخبار شده است.

با توجه به بررسی‌های میدانی و رسیدگی به شکایات مردمی سامانه بهداشت ۱۹۰ مشخص شد به علت پخت طولانی گوشت در هلیم، رشته های کلاژن ( که از قسمت‌های تشکیل شده گوشت می‌باشد) باقی می‌ماند و در اثر ترکیب با گلوتن و دیگر قندهای موجود در گندم تولید بافت پنبه مانند می‌نماید و پس از شستشو خاصیت الاستیسیته مانند پیدا می‌کند که در این رابطه نمونه برداری‌های متعدد صورت گرفته و به آزمایشگاه ارسال شده است.

نمی‌توان از پشت دوربین صحت یا سقم برخی اخبار را تشخیص داد، از ابتدای ماه مبارک رمضان تیم‌های سیار بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور وظیفه نظارت و کنترل از کلیه واحدهای صنفی عرضه کننده مواد غذایی به خصوص از واحدهای صنفی عرضه کننده آش و حلیم و غذاهای محلی و شیرینی‌های مختص ماه مبارک رمضان از جمله زولبیا و بامیه را بر عهده دارند.

امسال با دستگاه‌های پرتابل سنجش کلیه مواد غذایی در سطح عرضه کنترل شده است و در صورت لزوم مداخلات به منظور تامین سلامت روزه داران اعمال می‌گردد.
ضمن عدم تایید وجود پنبه و پشم دام در هلیم به مصرف کنندگان عزیز توصیه می‌شود آش و هلیم مصرفی خود را از واحدهای صنفی مجاز و دارای پروانه کسب تحت پوشش اتحادیه ذیربط تهیه نموده و از خریداری مواد غذایی از دستفروشان خودداری نمایند همچنین شهروندان محترم می‌توانند درصورت داشتن شکایت بهداشتی با سامانه بهداشت ۱۹۰ به طورشبانه روزی تماس بگیرند.

پایان پیام

 

کد خبر : 44244 ساعت خبر : 7:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=44244
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات