انتظار نداشتیم از طریق رسانه‌ها از مرگ هیرکان آگاه شویم!

انتظار نداشتیم از طریق رسانه‌ها از مرگ هیرکان آگاه شویم!

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست درباره سرنوشت ورکان به «تابناک» می‌گوید: در رابطه با حیوانات وحشی که به هر دلیلی (از جمله بیماری،مصدومیت، گرفتن از متخلفین و…) در اختیار سازمان قرار می‌گیرند، سیاست دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی این است که چنانچه حیوان قابلیت رهاسازی دارد، در اولین فرصت به زیستگاهش بازگردانده شود و در صورتی که به هر دلیل قابلیت رها سازی را موقتا نداشته باشد (مواردی مانند مصدومیت ،پرونده قضایی و…) پس از رفع موانع، نسبت به رهاسازی حیوان در زیستگاه اولیه اقدام خواهد گردید.

وی ادامه می‌دهد: اما اگر به هر دلیل امکان رهاسازی محرز نشود، توسط سازمان و یا با انتقال به مراکز مجاز نگهداری حیوانات به صورت امانی، نسبت به نگهداری حیوان اقدام خواهد گردید و چنانچه پس از مدتی رها سازی میسر شود اقدام خواهد شد. در صورتی که به هیچ عنوان رها سازی مقدور نباشد نسبت به نگهداری حیوان اقدام خواهد شد. لذا همان‌گونه که ملاحظه می‌فرمایید سیاست کلان سازمان در سطح ستاد و استانها رویه واحدی است. اما اتخاذ تصمیمات درست، منطقی و مبتنی بر مباحث علمی و کارشناسی حتی در همین چارچوب واحد ذکر شده نیز مستلزم همکاری میان ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی و دفاتر تخصصی ذیربط ستادی و همچنین اخذ نظرات متخصصین، صاحب‌نظران و کارشناسان است.

انتظار نداشتیم از طریق رسانه‌ها از مرگ هیرکان آگاه شویم!

خرازیان مقدم تصریح می‌کند: بنابراین در خصوص اخذ تصمیم لازم برای ورکان، پلنگ رودسر و سایر موارد نیز لازم است هر گونه تصمیم گیری با رعایت موارد فوق الذکر به عمل آید. کما اینکه در رابطه با پلنگ رودسر نیز طی چند روز آینده نسبت به بازدید حیوان و بررسی سلامت جسمانی حیوان اقدام و ضمن اخذ مشورت از دامپزشک معالج، کارشناسان گروه بیماریها و پستانداران این دفتر، کارشناسان و مدیریت دفتر شکار و صید و متخصصین ذیصلاح جهت رهاسازی و یا نگهداری حیوان اقدام خواهد شد. البته لازم است که قبل از رها سازی همه جوانب در نظر گرفته شود و رها سازی با ریسک خیلی زیادی همراه نباشد، زیرا علی‌رغم اینکه رهاسازی مجدد حیوانات از اولویتهای‌مان است ولی زنده ماندن حیوان هم برایمان حایز اهمیت است.

این مقام مسئول یادآور می‌شود: مجددا عرض می‌کنم که رهاسازی موفقیت‌آمیز یک گونه حیات وحش، برای همه ما در سازمان حفاظت محیط زیست یک افتخار است، لیکن هرگونه تصمیم گیری بدوا مستلزم تعامل فیمابین بخشهای ذیربط درون سازمانی و بر پایه خرد جمعی می‌باشد و چنین تصمیماتی یقینا نسبت به نظر شخصی اینجانب ارجحیت خواهد داشت.

خرازیان مقدم در پاسخ به اینکه چرا اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، مرگ هیرکان را ماه‌ها پنهان کرده، می‌گوید: البته این یک موضوع درون سازمانی است و تا کنون اداره کل بازرسی سازمان نتیجه بررسی‌ها در زمینه مرگ هیرکان را اعلام ننموده است و شخصا ‌وانم پیش داوری نمایم. اما آنچه مسلم است این است که چنانچه مرگ هیرکان به هر دلیلی طی ماههای گذشته اتفاق افتاده باشد، انتظار می‌رفت حداقل حوزه معاونت محیط زیست طبیعی و دفاتر تخصصی ذیربط آن در اسرع وقت از موضوع مطلع می‌شدند. اینکه ما پس از چند ماه بی‌خبری، خبر مرگ هیرکان را از رسانه‌ها بشنویم چندان قابل قبول نیست. البته همانگونه که متذکر شدم تا قبل از اخذ نظر دفتر بازرسی سازمان، هیچ گونه قضاوتی از نظر بنده جایز نمی‌باشد.

انتظار نداشتیم از طریق رسانه‌ها از مرگ هیرکان آگاه شویم!

وی در پاسخ به این پرسش که چرا طبق گفته مسئولان محیط زیست استان گلستان، تنها مبلغی معادل با ۱۰ میلیون تومان برای نگهداری از هیرکان و ورکان اختصاص داده شده، می‌گوید: بارها از مسئولان استان درخواست کردیم برنامه‌ای که برای این دو پلنگ دارند را ارائه کنند تا بتوانیم بر اساس برنامه پیشنهادی بودجه لازم را در اخیتارشان قرار دهیم. اما برنامه‌ای ارائه نکردند. با این حال، ۱۰ میلیون تومان برای نگهداری از این دو پلنگ در اختیارشان گذاشتیم.

وی در پایان تصریح می‌کند: پیشنهاد می‌کنم کارشناسان استانی با کارشناسان ستادی تعامل بیشتری داشته باشند و ادارات استان نظر دفاتر تخصصی را بیشتر مدنظر قرار دهند تا اگر تصمیم جمع بر رهاسازی گرفته می‌شود از تمام ظرفیت‌های لازم برای یک رهاسازی موفقیت‌آمیز استفاده شود و اگر تصمیم بر نگهداری در اسارت گرفته می‌شود، بهترین شرایط برای نگهداری از حیوان مهیا شود. بدین ترتیب اگر حیوان قابلیت رهاسازی را پس از مدتی نگهداری در این شرایط به دست آورد می‌توانیم برای رهاسازی اش برنامه‌ریزی کنیم و در غیر این‌صورت حیوان به صورت امانی به مراکز مجاز نگهداری از حیات وحش منتقل و مقدمات برای انجام کار تحقیقاتی و تکثیر فراهم خواهد شد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 44623 ساعت خبر : 0:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=44623
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات