جامعه رسانه‌ای دهه نود و پرسشی به نام دهه شصت

جامعه رسانه‌ای دهه نود و پرسشی به نام دهه شصت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، یدالله اسلامی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس سوم، در یادداشتی تلگرامی نوشت:
گسترش رسانه‌های مجازی وبه واقعیت پیوستن “شهروند خبرنگار” دوران روایت‌های یک سویه از ماجراهای تاریخی و رخدادها را پایان بخشیده  است.
دسترسی بیشتر به اطلاعات و تحلیل‌های گوناگون از یک رخداد از دستاوردهای ارتباطات گسترده امروزی است. واقعیت آن است که دیگر از هر رخداد یک روایت به گوش نمی‌رسد.
شاید بتوان گفت روایت رسمی هنوز جایی در بیان خبرها و رخدادها دارد؛ ولی روایت رسمی هم به‌عنوان درست‌ترین روایت جای خود را در افکار همگانی از دست داده؛ هرچند روایت رسمی (قابل استناد از نظر حقوقی) تا این زمان باقی مانده است. البته این هم به معنای “پذیرفتنی‌ترین” از نظر مخاطبان نبوده و نخواهد بود.

جامعه رسانه‌ای دهه نود و پرسشی به نام دهه شصت

همین گسترش رسانه‌ها سبب شده که گفتگو جای تک گویی و یک سویه گفتن‌ها را بگیرد و هم به افزایش تقاضای آگاهی درست از ماجرا کمک کند؛ هم پرسشگری را دامن بزند؛ و هم دامنه نقد واندیشه انتقادی را وسعت بخشد.
روایت‌های پیشین با نگرش‌های تازه بازخوانی می‌شوند و پرسشگری و جستجوگری جای پذیرش‌های بی چون و چرا را گرفته است. دسترسی به منابع و اطلاعات درست آسان‌تر شده و تحمل وتساهل نیز جای خودرا در گفتگوها بیشتر باز کرده است
اینها را گفتم که بگویم روایت رخدادهای دهه شصت هم مشمول همین دگرگونی‌ها شده است و روایت‌های غیررسمی و اطلاعات درست و یا نادرست بسیاری پیرامون آنچه گذشته؛ در میان لایه‌های مختلف اجتماعی دست به دست شده است.

پس نمی‌توان به هر دلیل آنچه را که دردهه شصت گذشته است؛ نادیده انگاشت و نمی‌توان تنها به یک روایت از مجموعه روایت‌ها بسنده کرد و نمی‌توان  اهمیت گفتگو در درک درست‌تر و به واقع، نزدیک بودن رخدادها را نادیده گرفت.
چه بخواهیم و چه نخواهیم؛ آنچه در دهه شصت گذشته است، به‌عنوان پرسش در برابر بسیاری قرار دارد و نمی‌توان این پرسش را بدون پاسخ رها کرد.
رخدادهای دهه شصت چنان نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت؛ چراکه دگرگونی‌های جدی را سبب شده است. به هر حال، روزی باید گزارشی درست از آنچه گذشته است به مردم داده شود.
حالا دیگر پای داوری تاریخ در میان است. اگر راه برای بررسی درست و تاریخی آن رخدادها باز نشود، خبرها و اطلاعات نادرست همه گیر خواهد شد و این دیگر به خواست و اراده ما هم بستگی پیدا نمی‌کند.
جامعه رسانه‌ای دهه نود و پرسشی به نام دهه شصت
ولی یک راه دیگر هم هست و شاید راه‌های دیگر؛ ولی یکی این است که: کمیته‌ای حقیقت یاب با ترکیب حقوقدانان بیطرف، نمایندگان گروه‌های اجتماعی و دست اندرکاران رخدادها و اثرپذیرفتگان آن رخداد و یا هر ترکیب دیگری که پذیرش همگانی را در پی داشته باشد، شکل گیرد و همه ماجرا را با بررسی همه جانبه و همه جوانب انجام داد و با گزارش به ملت این پرونده را مهر پایان بزند.
اگر چنین نشود؛ می‌بینیم که پرونده‌ای است گشوده که همه ارکان و ساختار قدرت هم هر از چند یک بار اشاره‌ای به آن داشته وخواهند داشت.
پایان یپام

کد خبر : 43719 ساعت خبر : 2:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=43719
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات