راه‌حل نجات منابع طبیعی لرستان

راه‌حل نجات منابع طبیعی لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی استان لرستان دارای دو میلیون هکتار اراضی جنگلی و مرتعی می‌باشد که علاوه بر نقشی که در حفاظت آب و خاک این استان دارند، در برگیرنده بیش از ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور می‌باشند و همچنین نقش بسیار مهمی در حیات اقتصادی و اجتماعی ساکنین این استان دارند. این منابع طبیعی همه ساله به دلایل متعددی همچون سیل، فرسایش، چرای بی‌رویه، قطع درختان و برداشت غیر اصولی از منابع مرتعی و جنگلی، زراعت در مراتع و زیر اشکوب جنگل، زوال، عملیات عمرانی و آتش‌سوزی شاهد کاهش در کمیت و کیفیت خود می‌باشند. در این بین هیچ عاملی به اندازه آتش‌سوزی تاثیر مخرب بر این اکوسیستم ندارد. آتش‌سوزی با از بین بردن پوشش گیاهی باعث افزایش روان‌آب، کاهش نفوذپذیری خاک و فرسایش می‌شود، همچنین آتش‌سوزی از بین رفتن جانوران و زیستگاه آنان را در بر دارد.

راه‌حل نجات منابع طبیعی لرستان

آتش‌سوزی همچنین باعث افزایش گاز دی اکسید کربن و آلودگی هوا می‌شود. بعد از آتش‌سوزی نیز درختان آسیب دیده در برابر آفات و بیماری‌ها ضعیف می‌شوند و همچنین به‌خاطر تغییرات در عناصر و میکروفون خاک تجدید حیات آنان به آسانی امکانپذیر نمی‌باشد.

در سال زراعی جاری نیز به دلیل افزایش بارش‌ها شاهد رشد بیشتر در مراتع و زیر اشکوب جنگل‌های استان هستیم و وقوع آتش‌سوزی بسیار مشهودتر از سالیان گذشته می‌باشد. مهمترین عوامل ایجاد آتش‌سوزی‌های استان شامل: منازعات و اختلافات محلی، قومی و ملکی، آتش‌زدن جنگل‌ها و مراتع جهت گسترش زمین زراعی، زغال‌گیری، بی احتیاطی گردشگران، رانندگان و همچنین رها کردن آتش توسط تفرج گران می.باشند.
جهت پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی پیشنهاد می‌گردد طرح جامع پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی شامل شناسایی نقاط بحرانی، ایجاد هماهنگی‌های لازم بین ادارات و ارگان‌های مرتبط و انجام مانورهای آماده‌سازی مورد نیاز، فرهنگ‌سازی و آموزش به جوامع محلی ساکن در مراتع و جنگل‌های استان، آموزش گردشگران، تهیه و بکارگیری تجهیزات و ادوات به.روز و کارآمد، مشارکت جوامع محلی، و همچنین سازمان.های مردم‌نهاد جهت واگذاری عملیات پیشگیری و مهار آتش‌سوزی و ایجاد عملیات فنی لازم در جنگل.ها و مراتع استان تهیه و تدوین گردد.

پایان پیام
ایمان شرفی‌زاد
کارشناس ارشد منابع طبیعی- محیط زیست

کد خبر : 42998 ساعت خبر : 1:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42998
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات