طبقه‌ای به نام حلبی‌آباد

طبقه‌ای به نام حلبی‌آباد

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: «قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک گفت‌وگوی خبری گفته است که حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که عوارض زیادی را برای کودکان کار در این مناطق ایجاد کرده است.»
این آمار و عددها چهره وحشتناکی از زندگی شهرنشینی روبه‌روی ما قرار می‌دهد. یعنی از هر ۸ نفر شهروند ایرانی یک نفر در مناطق حاشیه‌ای شهرها زندگی می‌کنند و از غذا، بهداشت و تحصیلی مناسب برخوردار نیستند. در چنین خانواده‌هایی کنترل جمعیت هم به خوبی رعایت نمی‌شود و به همین دلیل در حاشیه‌های شهر تراکم جمعیتی از درون شهر بیشتر است.
حاشیه‌نشینی نتیجه کمبود عدالت اجتماعی در جامعه است. تقسیم ناعادلانه ثروت و امکانات سبب می‌شود که روستانشینان به سوی شهرهای کوچک کشیده شوند و ساکنان این شهرها برای کسب درآمد بیشتر به‌سوی کلانشهرها روان شوند که با توجه به این آمار مشخص می‌شود که این مهاجرت، سرابی بیش نیست و درصد کمی از مهاجران به مقصود می‌رسند و بقیه روانه حلبی‌آبادها و حاشیه‌ی شهرها می‌شوند.

طبقه‌ای به نام حلبی‌آباد
۱۰ تا ۱۲ میلیون حاشیه‌نشین یعنی یک طبقه بزرگ در ایران امروز. این طبقه اجتماعی در صورت تغییر نکردن وضعیتشان، می‌تواند خطر بزرگی برای کشور محسوب شوند. فقر دروازه‌ی آسیب‌های اجتماعی است و درصد بالایی از بزهکاری و ناهنجاری‌ها از همین حاشیه‌ها شکل می‌گیرد. شاید تغییرات اساسی در زندگی این جمعیت بزرگ، کاری دشوار، طولانی و پرهزینه باشد که البته باید انجام شود، ولی تا بیش از این دیر نشده است باید فکری به حال کودکانی که در این حاشیه‌ها رشد می‌کنند کرد. فراهم آوردن امکان تحصیل در مدارس مناسب و دور نگه‌داشتن آنها از زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی که در چنین مکان‌هایی فراوان است، می‌تواند شروع خوبی برای رسیدگی به وضعیت حاشیه‌نشینان باشد.
این طبقه اجتماعی که فعلا در حاشیه است در صورتی که به حال خود رها شود، در سال‌های آینده مشکلات زیادی را از لحاظ اجتماعی و حتی امنیتی برای کشور ایجاد می‌کند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 44290 ساعت خبر : 0:53 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=44290
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات