مشکل آب اصفهان حل شدنی نیست

مشکل آب اصفهان حل شدنی نیست

یک اقتصاددان گفت: حتی اگر ۵ تونل دیگر آب به اصفهان بیاوریم هرگز مشکل این شهر حل نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی دکتر ساسان، استاد دانشگاه اصفهان گفت: ضعیف‌ترین بخش اصفهان زیست بوم و اکولوژی این منطقه است و تاریخ همواره این موضوع را ثابت کرده است. اصفهانی که در دوره ساسانی به پایتختی برگزیده شد خیلی زود ظرفیت پایین خود را نشان داد و پادشاهان آن دوره پایتخت را خیلی زود منتقل کردند.

وی ادامه داد: در دوره شاه عباس نیز که از دید یک نظامی به درستی به خاطر موقعیت استراتژیک اصفهان به پایتختی برگزیده شد بعد از ورود سپاهیان خیلی زود مشکلات آب و آذوقه بر این شهر حاکم شد و اصفهان وارد کننده غذا شد و حتی روزگاری ۹۰ درصد جمعیت این شهر از بی آبی از بین رفتند.

مشکل آب اصفهان حل شدنی نیست

ساسان گفت: اشتباهاتی اتفاق افتاد که یکی پس از دیگری این شهر را به سمت نابودی سوق داد. مثلاً احداث کارخانه ذوب آهن در این نقطه کار صحیح نبود و بعد از آن اشتباه پشت اشتباه؛ انتقال کارخانه فولاد مبارکه به اصفهان نیز اشتباه دیگری بود.

اصفهان یکی از مقاصد بزرگ انتقال آب سرشاخه‌های کارون است؛ از ۶ سرشاخه کارون که کاملا انتقال یافته‌اند؛ ۴ سرشاخه کارون به زاینده رود تزریق می‌شوند که باعث افزایش سطح کشاورزی غرقابی از ۴۵ هزار هکتار گذشته به بیش از ۲۰۰ هزار هکتار ؛ افزایش فضاهای سبز مصنوعی با گیاهان آب دوست و افزایش مصرف آب کارخانه های آب بر به ۴۰ برابر پیش از انتقال آب‌های کارون شده است و همچنان در سالهای گذشته و اخیر و حتی سال ۹۵ کارخانه های جدید آب بر مانند بزرگترین کارخانه فولاد ریلی خاورمیانه به بهره برداری رسیده است و در سال ۹۶ نیز کارخانه های جدید فولاد که از آب کارون در مسیر زاینده رود تغذیه می‌شوند در شهرهای استان اصفهان و یزد افتتاح خواهد شد.

تصمیمات غلط که باعث نابودی آب طبیعی زاینده رود و آب سرشاخه‌های کارون که تا کنون معادل آب زاینده رود انتقال یافته اند؛ با این همه انتقال آب مدیریت غلط مصرف آب مخصوصا در بخش کشاورزی و صنعت نابودگر منابع آب زاینده رود و کارون و نابودی مناطقی مانند خوزستان و چهارمحال و بختیاری خواهد شد.

پایان پیام

 

 

کد خبر : 43674 ساعت خبر : 8:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=43674
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات