پویش میان‌رودان؛ گامی برای نجات هورالعظیم

پویش میان‌رودان؛ گامی برای نجات هورالعظیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، چندی پیش پویش نجات میان‌رودان (بین النهرین) با هدف ایستادگی مقابل سدسازی های بی رویه کشور ترکیه تشکیل شد. این پویش قصد دارد با جمع آوری امضا از طریق ثبت ایمیل شهروندان، اعتراض خود را به سدسازی به سازمان ملل نشان دهد.
این اقدام از آن رو مهم است که ساخت سد روی رود دجله مستقیما برای بخش عراقی هورالعظیم مشکل‌ساز می‌شود. از همین رو رسیدن تعداد امضاها حداقل به یک میلیون، نشان‌دهنده اهمیت دادن مردم ایران به محیط‌زیست خودشان است.
«محمد درویش» مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست کشور نیز در شبکه‌های اجتماعی، حمایت خود را از پویش نجات میان‌رودان اعلام کرده و تبلیغات گسترده ای برای آن انجام داده است.
به اعتقاد کارشناسان، در صورت ادامه روند سدسازی ترکیه بر روی رود دجله، مهم‌ترین تمدن‌ها ازجمله تمدن بزرگ بین‌النهرین مورد تهدید جدی قرار خواهد گرفت.

پویش میان‌رودان؛ گامی برای نجات هورالعظیم

یک عضو کمپین مردمی «حمایت از زاگرس مهربان» درباره پویش میان‌رودان (بین النهرین) به همشهری می‌گوید: کمپین حمایت از زاگرس مهربان با هدف پرداختن به همه ابعاد پدیده ریزگردها در خوزستان، پویش نجات میان‌رودان را در دستور کار خود برای مقابله با علل خارجی پدیده ریزگردها قرار داد.
«یوسف فرهادی بابادی» می‌افزاید: اما از آنجا که خشک‌شدن تالاب‌های عراق معلول پروژه‌های سدسازی ترکیه است، کمپین تصمیم گرفت طی نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد، نسبت به سدسازی‌های دولت ترکیه روی رودخانه‌های تمدن‌ساز دجله و فرات اعتراض کند.
فرهادی بابادی تاکید می‌کند: ما برای مقابله با تهدیدات سدسازی در خاورمیانه نیازمند همگرایی بین المللی هستیم. به همین منظور کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان، رایزنی با تشکل های محیط‌زیستی مخالف سدسازی و انتقال آب در سراسر جهان را به منظور تشکیل اتحادیه ای بین المللی در دستور کار خود قرار داده است.
این عضو کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان می‌گوید: تاکنون با فعالان و تشکل های محیط‌زیستی مخالف سدسازی و انتقال آب در عراق، ترکیه، انگلیس، هلند و آمریکا برای حمایت از پویش میان‌رودان به توافق رسیده ایم.

ایجاد حساسیت محلی
مدیر مشارکت‌های مردمی اداره کل محیط‌زیست خوزستان نیز در این باره به همشهری می‌گوید: هورالعظیم در انتهای دجله و فرات قرار دارد که نقشی تعیین کننده در سلامت محیط‌زیست استان ایفا می‌کند.
«محسن خیراللهی» می‌گوید: با این عملکردی که کشور ترکیه در سدسازی در پیش گرفته، یکی از کشورهایی که بیشترین ضرر را از این ناحیه می‌بیند، ایران است. از طرفی سهمیه آبی که متعلق به دجله و فرات بود و بخش عراقی هورالعظیم را آبگیری می‌کرد، در حال حاضر حذف شده و این خطر تبدیل بخش عراقی به یکی از کانون های ریزگرد را در پی دارد.
خیراللهی می‌افزاید: عربستان هم که پیش از این دارای منابع آبی بود، در حال حاضر وابستگی زیادی به آب شیرین ترکیه پیدا کرده است. بسیاری از صحراهای این کشور که قبلا پوشیده از گیاهان بیابانی بود، به دلیل
بی آبی به کانون های گردوغبار تبدیل شده اند.
مدیر مشارکت‌های مردمی اداره کل محیط‌زیست خوزستان می‌گوید: در بعد جوامع بومی و محلی باید یک حساسیت ایجاد شود تا افراد بیشتری به این کمپین و پویش بپیوندند و اعتراضاتشان را به گوش سازمان ملل برسانند.
خیراللهی تاکید می‌کند: ما پیام این پویش را به گوش حساسان و فعالان این حوزه رسانده‌ایم تا تعداد امضاها بالاتر برود.

مهلت جمع‌آوری امضا
مدیر مشارکت‌های مردمی اداره کل محیط‌زیست خوزستان با اشاره به مهلت جمع آوری امضا تا هفته اول تیرماه امسال توضیح می‌دهد: اجلاس جهانی گردوغبار، هفته اول تیرماه در تهران برگزار می‌شود که ۵۳ کشور جهان و همچنین وزیر امور خارجه و وزیر محیط‌زیست این کشورها شرکت می‌کنند.
« آنتونیو گوتیرس» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز حضور خواهد داشت. پس باید تا قبل از هفته اول تیر، امضاها به تعداد لازم برسند.
خیراللهی سد ایلی سوس ترکیه را از سدهای بزرگ می‌داند و بیان می‌کند: کار این سازه از سال ۲۰۱۴ شروع شده و قرار است روی رود دجله احداث شود. ظرفیت این سد ۲۲ میلیارد مترمکعب است، در حالی که آورد این رودخانه سالانه ۱۷ میلیارد مترمکعب پیش بینی شده است؛ یعنی ۶ میلیارد مترمکعب از دبی سالانه رودخانه دجله هم بیشتر و این سبب می‌شود که دیگر قطره ای از آب رودخانه از پشت سد عبور نکند.

پویش میان‌رودان؛ گامی برای نجات هورالعظیم

نابودی دجله و فرات
مدیر مشارکت‌های مردمی اداره کل محیط‌زیست خوزستان در ادامه می‌گوید: سدسازی ترکیه روی دجله باعث می‌شود تمام کسانی که به نوعی از حوزه دجله استفاده می‌کردند، آسیب ببینند.
خیراللهی با بیان این که ترکیه برنامه‌ریزی می‌کند تا از این راه، تجارت آبی خود را گسترش دهد و بتواند آب شرب عربستان، اسرائیل، فلسطین، اردن و سوریه را تامین کند، عنوان می‌کند: برای دست یافتن به این هدف هم از طریق مذاکره و جلب رضایت کشورها با وعده تامین آب آنها، توانسته تا حدی به احداث این سد نزدیک شود.
او می‌گوید: متاسفانه ترکیه تصمیم دارد در تامین آب تبدیل به یک کشور قوی شود آن هم به قیمت نابودی دو رودخانه دجله و فرات.

زنگ خطر نابودی تمدن‌های بزرگ
مدیر مشارکت‌های مردمی اداره کل محیط‌زیست خوزستان با اشاره به لزوم ایستادگی مقابل اقدام سدسازی ترکیه، بیان می‌کند: مقاومت در مقابل احداث این سد از عهده یک کشور و دو کشور خارج است و نیاز به همکاری فرامنطقه ای است.
خیراللهی تاکید می‌کند: باید تعاملات بین‌المللی ایجاد شود، مثلا سازمان ملل می‌تواند در قطعنامه‌های تغییر اقلیم و محیط‌زیست خود از کشورها بخواهد موضوع سدسازی یا انتقال آب را تعطیل کنند یا این اقدامات را کاهش دهند.
وی اظهار می‌کند: این پویش علاوه بر موضوع آب و جنبه‌های محیط‌زیستی، باید روی نکات دیگر از جمله احتمال از بین رفتن تمدن‌های بزرگی مانند سوریه، ایران و از همه مهم‌‌تر بین‌النهرین تاکید کند.

***

اهمیت پویش میان‌رودان (بین النهرین) هنوز آن طور که باید شناسانده نشده است. با توجه به فرصت اندک باقی‌مانده برای ثبت امضا در سایت  https://goo. gl/rkuxum، به همت همه شهروندان نیاز است تا با ثبت امضای خود و تشویق دیگران، راه این پویش را هموار کنند.

پایان پیام

نویسنده: سمیه تیاری اهواز

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پویش میان‌رودان؛ گامی برای نجات هورالعظیم

کد خبر : 44719 ساعت خبر : 0:27 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=44719
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

lممنون (پویش میان‌رودان؛) کار بجا و زیبایی بود