چه‌گوارای خرم‌آبادی و انتظارات شهروندان

چه‌گوارای خرم‌آبادی و انتظارات شهروندان

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: همه‌جا صحبت از پرنده‌فروشی است که در انتخابات شورای شهر خرم‌آباد، با چهل‌هزار رای بالای لیست برگزیدگان ایستاده.
ولی‌الله رستمی‌نژاد کارشناسی ارشد زبان انگلیسی از دانشگاه تهران دارد و دبیر دبیرستان‌های خرم‌آباد بوده است ولی بنا بر مسایل اجتماعی و سیاسی سال‌های انقلاب سال‌هاست که در بازار قدیم خرم‌آباد کاسبی کوچکی دارد.
حالا او پدیده انتخابات شده است. رستمی‌نژاد نه از طایفه‌گرایی سود برد، نه سابقه مدیریت در نهادی دارد، نه جوان است و شیک‌پوش، نه نهار و شام داد و نه حتی ستادی برای تبلیغات داشت. پس چگونه می‌شود که چنین فردی می‌تواند بالاترین رای تمام دوره‌های شورای شهر خرم‌آباد را به‌دست می‌آورد؟

چه‌گوارای خرم‌آبادی و انتظارات شهروندان
جواب این سوال را باید از جوانانی پرسید که بدون چشم‌داشت و حتی آشنایی کامل با او، برایش تبلیغ کردند. جوانانی که در خیابان‌های شهر نام رستمی‌نژاد را دهان‌به‌دهان چرخاندند و با تعصب عجیبی برایش رای جمع کردند. فضای مجازی پر بود از داستان‌ زندگی رستمی‌نژاد، که گاهی تخیل نیز در آن وارد شده بود.
اما آیا انتخاب ژان‌والژان یا میرزاکوچک‌خان خرم‌آبادی‌ (القاب رستمی‌نژاد در بین شهروندان)، نشان از تغییر نگرش مردم خرم‌آباد در انتخاب‌هایشان است؟ آیا خرم‌آبادی‌ها از طایفه‌رایی خسته شده‌اند؟ به طور حتم خیر. هردو نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی ازسوی دو ایل پرجمعیت خرم‌آباد برگزیده شدند. در همین انتخابات شورای شهر هم بوی تند طایفه‌گرایی به مشام می‌رسد. اگر رستمی‌نژاد را کنار بگذاریم، تقریبا همه لیست منتخبین، درصد بالایی از رای خود را از ایل و طایفه خود گرفته‌اند. چند فاجعه در این لیست وجود دارد که در مرور زمان نمود پیدا خواهد کرد.
به نظر می‌رسداین انتخاب تنها می‌تواند نشانی از رشد قشری در خرم‌آباد باشد که خواهان تغییرات است. درصد بالایی از رای‌دهندگان به رستمی‌نژاد سن‌وسال بالایی ندارند و نسبت به پیوستگی‌های خانوادگی مانند پدران و مادران خود علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. رای‌دهندگان جوان خرم‌آباد برای ایجاد تحول در وضعیت شهر خود به دنبال یک ناجی می‌گشتند. رستمی‌نژاد هر آنچه یک جوان برای اسطوره‌سازی می‌خواهد دارد. چهره ویژه، پوشش ویژه، زندگی پرفرازونشیب، آگاهی و اطلاعات بالا، دارای مقام قهرمانی در رشته دو و میدانی، مسلط به زبان انگلیسی و در آخر و از همه مهم‌تر سابقه فعالیت سیاسی.
از میان صحبت‌های خرم‌آبادی‌ها در این چند روزه می‌شود فهمید که روی رستمی‌نژاد خیلی حساب باز کرده‌اند و انتظارات بالایی از او دارند. در حالی که او بدون ادعا و تنها با یک عکس از خودش، برای تبلیغ در شهر می‌چرخید، حالا باید کوهی از سرخوردگی‌های مردم این شهر را روی دوشش بگیرد.
دوری از مناسبات دولتی و اداری و حتی مراودات رایج اجتماعی آینده مبهمی را برای چه‌گوارای این روزهای خرم‌آباد ساخته است. موفقیت رستمی‌نژاد می‌تواند راه را برای انتخاب‌های بهتر بعدی باز کند و این نکته را ثابت کند که نباید سرنوشت یک شهر را فدای مراودات خانوادگی و طایفه‌ای کرد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 42983 ساعت خبر : 1:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42983
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات