گلونی

درباره خنداننده شوی عریان

درباره خنداننده شوی عریان

درباره خنداننده شوی عریان

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: قبل از این که کسی یقه پاره کند و به من انگ بچسباند ذکر چند نکته ضروری است: بنده از سال ۱۳۸۳ طنز می‌نویسم و طنز درس می‌دهم و روزنامه‌نگاری طنز می‌کنم و بیش از هر کسی موافق حضور زنان در طنز هستم و بیش از هر کسی موافق خلاقیت در کمدی هستم اما…
اما چه شد که خندوانه از طنز سالم و کم‌نظیر جناب‌خان به «جایگاهی برای ارائه شیر»، «شماره یک از ترس»، «سرعت‌‌گیر» و «جای سفت» رسید؟ آیا دایره خلاقیت این قدر بسته است که برای خنده از پستان، شاشیدن به خود از ترس، در جای سفت نشاشیدن و… استفاده کنیم؟ مگر همین خندوانه طنز خوب امیر کربلایی‌زاده را ندارد؟ کربلایی‌زاده کجا صدای بز درآورد و حرف‌های بی‌ربط زد؟ اگر فکر می‌کنید طنز یعنی این چیزها سخت در اشتباهید. البته این چیزها به درد فضای مجازی می‌خورد که با گفتن دائم کلمه «کثافت» لایک بگیرید اما جایش در تلویزیون نیست.

درباره خنداننده شوی عریان
من گمانم این است که حضور زنان در کمدی می‌تواند به خلاقیت آنها کمک کند. یعنی موانع ذاتی که در کار آنها وجود دارد می‌تواند عرصه خلاقیت باشد اما ما در این مسابقه به جای متن خوب، بیشتر شوخی‌های دم‌دستی و زشت دیدیم. بله، شوخی با فامیلی سوشا مکانی زشت است. اینجا ایران است و فرانسه نیست. برخی دوستان طنزنویس فکر می‌کنند طنز حد و مرز ندارد و می‌شود با هر چیزی در تلویزیون شوخی کرد. خیر شما در بی‌بی‌سی هم با همه چیز نمی‌توانید شوخی کنید. شوخی با فامیل سوشا مکانی زشت هم نباشد دم‌دستی و مبتذل است. این همه ایده هست چرا باید با ماجرای چند سال پیش بازیکنان فوتبال که شاید از خاطر دوستداران فوتبال هم رفته باشد شوخی کنیم؟ آیا باید به هر قیمت بخندانیم؟ اگر کسی می‌خواهد به هر قیمت بخنداند در همان اینستاگرام بماند. برود در مهمانی‌ها استندآپ کند. تلویزیون و رسانه‌های رسمی جای این کارها نیستند. چرا باید شوخی مبتذل و قدیمی و تکرارشده «جایگاهی برای شیردهی» را دوباره استفاده کنیم؟ چرا این قدر متن‌های خنداننده شو چرک است؟ پر از صداهای عجیب و آدم‌هایی است که یا دارند بالا می‌آورند و یا باید خود را در مستراح خالی کنند!
مطرح کردن مسائل خط قرمزی هنر می‌خواهد. یادتان هست جناب‌خان در تعریف «چهارتخمه» چه گفت؟ گفت برای دل و جرات خوب است. چه شد که از طنز هوشمندانه و رندانه جناب‌خان به این کمدی عریان رسیدیم؟ آیا استندآپ کمدی نیامده مُرده است؟

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل